Muse grijpt (letterlijk) terug naar de basis in het onheilspellende Psycho
In 2015 kondigt Muse-frontman Matt Bellamy de nieuwste single van de band aan als "te aanstootgevend voor radio". Het voorkomt niet dat het nummer - dat de meeste fans wel erg bekend in de oren klinkt - uitgroeit tot een moderne klassieker en regelmatig op NPO Radio 2 te horen is. Lees hieronder het verhaal achter Psycho.
Na het bombastische The 2nd Law zijn de bandleden van Muse het erover eens: op de zevende plaat willen Matthew ‘Matt’ Bellamy, Dominic Howard en Christopher Wolstenholme terugkeren naar de basis. Waar ze in eerder werk vaak terugvallen op elektronische sounds van o.a. synthesizers, leunen de mannen in Drones op “enkel muzikaal vakmanschap”, vertelt frontman Bellamy in een interview met Radio.com. “We gaan ons focussen op onze instrumenten: guitaar, bass en drums. Het gaat een rauwer album worden en zeker wat meer rock.”
Oude bekende
Dat Muse deze ‘stripped back’-benadering doorzet, blijkt wanneer in 2015 de eerste single uitkomt voor het nieuwe album. Op Psycho grijpt de band terug naar de basis, letterlijk… De single mag dan niet eerder zijn uitgebracht, Psycho klinkt fans direct bekend in de oren. Het riffje steekt namelijk al zo’n 16 jaar de kop op tijdens liveoptredens van de band en wordt regelmatig gespeeld tegen het einde van Stockholm Syndrome, een track die in 2003 uitkomt op Absolution. In 1999 plakt de band het in Parijs vast aan Agitated. Hieronder kun je horen dat het 16 jaar later vrijwel onveranderd is:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Voordat het riffje uitgroeit tot een volwaardige single staat ‘ie bij Bellamy & Co bekend onder de naam 0305030 – een stuk minder sexy dan het onheilspellende Psycho. Muse heeft tot ’15 weinig reden om die naam te herzien. Bellamy vertelt tegen Q magazine dat hij namelijk nooit plannen heeft gehad om 0305030 te ontwikkelen tot een volwaardige single, zeker niet al die jaren later: "Dom zei altijd: 'Maak daar een liedje van' en ik zei: 'Nee, het is te redneck!'"
'I'm gonna break you'
Howard krijgt zijn zin; in maart 2015 stuurt Bellamy een tweet de wereld in waarin hij Psycho aankondigt. Geheel in de conspiracy-stijl van Muse deelt de frontman tegelijkertijd artikelen over psychopaten en hersenspoeling. Hij bevestigt later dat deze lugubere stukken aansluiten bij het thema van zowel Psycho als Drones.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het nummer is gevormd rond een marcherende riff die uitmondt in een angstaanjagend refrein. “I'm gonna break you, I'm gonna make you, a fucking psycho.” Muse is doorgaans niet schuw als het aankomt op kritiek - van dringende waarschuwen voor ecologische rampen tot aan allegorieën over ruimtehagedissen - maar ditmaal is de boodschap directer; de moderne samenleving is verdorven en we worden allemaal beïnvloed en gecontroleerd.
Voor, door en met drones
Om dit bericht extra kracht bij te zetten, wordt Psycho aangeleverd inclusief videoclip, waarin een drilsergeant bevelen en ‘karaktervormende’ dreigementen in de camera schreeuwt. Het militaire karakter van Psycho ligt in lijn met het overkoepelende thema van Drones. Bellamy beschrijft het nieuwe album in een persverklaring. “Voor mij zijn Drones metaforische psychopaten die psychopathisch gedrag mogelijk maken zonder verhaal”, legt de frontman uit. “De wereld wordt bestuurd door Drones die Drones gebruiken om ons allemaal in Drones te veranderen. Drones onderzoekt de reis van een mens, van zijn verlatenheid en verlies van hoop, tot zijn indoctrinatie door het systeem om een menselijke drone te zijn, tot zijn uiteindelijke afvalligheid van zijn onderdrukkers.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
Feeling Good vertelt een verhaal van onderdrukking en euforieNPO Radio 2 Top 2000
Undisclosed Desires: 'Het anti-Muse-lied'NPO Radio 2 Top 2000
Muse’s onheilspellend wereldbeeld klinkt door op Time is Running OutNPO Radio 2 Top 2000
Protestsong of complottheorie? Het verhaal achter Uprising van Muse