Undisclosed Desires: 'Het anti-Muse-lied'
Met The Resistance levert Muse zo'n 15 jaar geleden opnieuw een zeer succesvolle plaat af. Tussen de geopolitieke boodschappen van de singles Uprising en Resistance schittert een vreemde eend in de bijt; dit is het verhaal achter Undisclosed Desires.
Rond 2009 is Muse uitgegroeid tot een groep stadionvullende rocksterren. En met het vijfde studioalbum The Resistance, dat ook in Nederland in rap tempo naar nummer één schiet, maakt de Britse rockband uit Teignmouth zich nog geliefder. De band produceert het album in z’n geheel zelf. Het resultaat is theatrale flair à la Queen in combinatie met elementen uit de 70’s progrock en invloeden van de band waarmee Muse door de media het meest vergeleken wordt, Radiohead .
'Geopolitieke dingen'
Alhoewel frontman Matt Bellamy lang tegen het 'Radiohead-light' stigma vecht, is het duidelijk dat de twee bands qua inspiratiebronnen in ieder geval niet ver uit elkaar liggen. In dit geval putten de muzikanten van beide groepen uit George Orwells literaire meesterwerk 1984. Het verhaal uit 1949 draait om een samenleving die wordt geterroriseerd door een totalitair bewind waarbij 'Big Brother' áltijd met je meekijkt en zelfs je gedachten strafbaar zijn. Protagonist Winston Smith probeert zich te verzetten tegen de ideologie en is nieuwsgierig naar een leven buiten de strikte leefregels, maar (spoiler!) ook hij wordt uiteindelijk opgepakt en gehersenspoeld; 'The Party' wint opnieuw.
Radioheads Tom Yorke verwijst onder andere naar het dystopische verhaal in 2 + 2 = 5, de eerste single van Hail to the Thief uit 2003. In het boek leert Big Brother mensen om te verwerpen wat ze ooit voor waar aanzagen: 2+2=4 is vanaf dat moment 2+2=5. In het nummer gebruikt Yorke de verwijzing om zijn ontevredenheid te uiten over onwetende mensen uit de maatschappij die vreselijke dingen laten gebeuren zonder hulp te bieden.
Ook The Resistance is een muzikale aanvulling op 1984 en draait om rebellie tegen een controlerende, totalitaire overheid. Maar in tegenstelling tot de rest van het album is Undisclosed Desires een intiem statement. "Het is eigenlijk een heel persoonlijk nummer over mij en mijn vriendin", vertelt Bellamy in 2009 tegen Q magazine. "Ik denk dat mensen tegen het einde van het album genoeg zullen hebben van geopolitieke dingen."
Experimenteren
Niet alleen het thema, maar ook de sound van het nummer wijkt af van Muse’s repertoire, vertelt drummer Dominic Howard tegen MTV. "We hebben een nummer gemaakt genaamd Undisclosed Desires, dat heel geprogrammeerd is en veel elektronischer klinkt dan alles wat we ooit eerder hebben gedaan," vertelt hij. "En we hebben het ook allemaal zelf geproduceerd, dus ik denk dat het daarom heel erg persoonlijk klonk en ons ook de kans gaf om ons op ons gemak te voelen om met al deze ideeën te experimenteren."
Het nummer is dus een ietwat vreemde eend in de bijt. En Matt Bellamy doet daar en schepje bovenop door Undisclosed Desires te bestempelen als 'het anti-Muse-lied’. Tegen Mojo vertelt hij in 2009 dat dit deels te wijten is aan het feit dat hij zich voor dit nummer exclusief toelegt op de zang: "Het is het eerste nummer waarin ik geen gitaar of piano speel", verklaart hij. "Ik zing alleen maar", weidt hij uit tegen NME. "De snaarsamples zijn bewerkt en ritmisch geplaatst met een elektronische drumbeat en Chris die bas speelt. Het is dus een nummer waarin we allemaal het tegenovergestelde doen van wat we normaal doen. Dom speelde elektrische drums in plaats van akoestische drums, Chris speelde in de meest gênante stijl die je kunt spelen en ik deed gewoon niets."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Muse in NPO Radio 2 Top 2000
Muse is bijzonder goed vertegenwoordigd in de NPO Radio 2 Top 2000. Met veertien noteringen mag de band zich zelfs één van de hofleveranciers van de lijst noemen. De hoogste notering is Uprising, op nummer 73. Undisclosed Desires staat op plek 1236.
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
Feeling Good vertelt een verhaal van onderdrukking en euforieNPO Radio 2 Top 2000
Radiohead speelt indrukwekkende akoestische versie Street Spirit (Fade Out) in 1995NPO Radio 2 Top 2000
Radioheads Thom Yorke vond zijn stemgeluid in Fake Plastic Trees door Jeff BuckleyNPO Radio 2 Top 2000
De opname van Radioheads Creep was een toevalstreffer