Thom Yorke's stijl: van Jeff Buckley tot elektronisch
- Nieuws
- Thom Yorke's stijl: van Jeff Buckley tot elektronisch
De Radiohead zanger laat zich al jaren zien als enorme duizendpoot door telkens weer met een andere stijl te komen. Een goed idee om dit op zijn verjaardag eens breed uit te zetten.
Zo staat hij bekend om zijn hoge falsetto, ook wel de kopstem, waarmee hij zijn hoge tonen haalt. Ook hoor je hem wel eens schreeuwen, rappen en tegenwoordig staat hij met een volledig nieuwe sound op grote festivals. In welke nummers gebruikt hij deze stijlen en waar haalt hij deze inspiraties vandaan?
Falsetto
Een falsetto of kopstem is simpel gezegd de klank die je maakt tussen je normale stem en het fluisteren in. Een hoge klank dus. Thom Yorke’s hoge falsetto stem is een klank die je snel herkent. Toch hoor je, als je goed luistert, invloeden van andere artiesten. Thom Yorke werd in zijn eerste jaren namelijk sterk beïnvloed door Jeff Buckley die zijn hoge stem bijvoorbeeld laat horen in het nummer ‘Grace’. Radiohead had in 1994 moeite met het afmaken van ‘Fake Plastic Trees’, waarna de band besloot om naar een concert van Buckley te gaan. Volgens verhalen is Tom na het concert naar de studio gehaast om het nummer in twee takes af te maken en vervolgens in tranen uit te barsten. Luister hier naar een liveversie van ‘Fake Plastic Trees’ op Glastonbury in 2017.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Schreeuwen
Natuurlijk is het niet écht schreeuwen wat Yorke doet. Hoe zacht hij in sommige nummers zingt, zo hard zingt hij af en toe tijdens een liveoptreden. Dit doet hij bijvoorbeeld in het midden van ‘Paranoid Android’ en tijdens een liveoptreden van ‘Anyone Can Play Guitar’. Het schreeuwen van Yorke past altijd bij de sfeer die hij met zijn optreden wil wegzetten. Beluister hier een deel waarin hij deze manier van zingen laat horen tijdens ‘Climbing Up The Walls’.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Rappen
Echt rappen kan je het misschien niet noemen, maar Tom heeft een manier van 'pratend zingen' die hij volledig eigen heeft gemaakt. Dit is zeer goed te horen op het nummer ‘A Wolf at the Door’. Op zijn eigen excentrieke manier beweegt hij op de muziek en vertelt hij het verhaal over een overheid die als wolf aan de deur staat van de drie biggetjes. Dit is één van de vele sprookjesreferenties op het album Hail tot the Thief, waar vaker rap-achtige nummers op staan zoals 'Myxomatosis'. Bekijk ‘A Wolf at the Door’ hier:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Elektronisch
In de jaren van Radiohead werd er al veelvuldig geëxperimenteerd met elektronische elementen. Volgens Yorke was dit 'vanwege zijn onkunde om instrumenten te bespelen'. De laatste jaren lijkt hij dit volledig doorgezet te hebben. Zo stond de zanger afgelopen jaar op verschillende podia met zijn Modern Boxes Project waar hij deze manier van muziek liet horen. De achtergronden en lichtshows hebben iets psychedelisch en de muziek komt op sommige momenten in de buurt van techno. Ook gaf Yorke eerder al aan dat Aphex Twin, een bekende pinoier op gebied van dance muziek, een grote inspiratie voor hem is.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Afbeelding: ANP
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
De opname van Radioheads Creep was een toevalstrefferNPO Radio 2 Top 2000
Radiohead speelt indrukwekkende akoestische versie Street Spirit (Fade Out) in 1995NPO Radio 2 Top 2000
Radioheads Thom Yorke vond zijn stemgeluid in Fake Plastic Trees door Jeff BuckleyNPO Radio 2 Top 2000
Radiohead verrast fans met terugkeer van Creep na 7 jaar