Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

De wereldhit waar ABBA nog altijd ontevreden over is

  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. De wereldhit waar ABBA nog altijd ontevreden over is

Het komt wel eens voor dat artiesten een hekel krijgen aan die ene grote hit, omdat ze ‘m te vaak moeten zingen, maar ABBA had al bij voorbaat een fikse afkeer tegen Summer Night City. Toch werd het, traditiegetrouw, een dikke hit.

We kennen allemaal de verhalen van artiesten die een bloedhekel hebben aan een van hun grote hits – vaak hun grootste hit zelfs – simpelweg omdat ze het zelf niet meer dan een niemendalletje in hun eigen oeuvre vinden en er geen hoge verwachtingen van hebben wanneer ze het opnemen. Wanneer het dan toch een joekel van een hit wordt, het overal op de radio voorbijkomt en van de artiest in kwestie verwacht wordt dat ‘ie het tijdens elk optreden zingt, is het niet verwonderlijk dat ze het na verloop van tijd beu worden. Voorbeelden zijn er te over: Shiny Happy People van R.E.M., Wonderwall van Oasis, Creep van Radiohead, Like A Virgin van Madonna, Stairway To Heaven van Led Zeppelin en Smells Like Teen Spirit van Nirvana zijn slechts enkele befaamde voorbeelden.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Opvulling

Frank Sinatra vertelt tijdens optredens expliciet hoe erbarmelijk hij ‘Strangers In The Night’ vindt. “Het is het slechtste dat ik ooit gehoord heb”, zegt hij met welgemeende afgunst. Ook John Lennon heeft nooit onder stoelen of banken gestoken welke Beatles-nummers hij werkelijk verschrikkelijk vindt – en in de meeste gevallen zijn dat liedjes geschreven door Paul McCartney. Veel mensen vragen zich ongetwijfeld af waarom artiesten dan toch die liedjes opnemen? Niet iedere artiest heeft de weelde om uit veel nummers te kiezen wanneer ze een plaat opnemen en vaak is er tijdsdruk, dus ook songs die minder sterk worden bevonden belanden dan toch op een plaat, in de hoop dat de in hun ogen betere liedjes meer aandacht krijgen. Platenmaatschappijen en radiostations denken daar vaak anders over, waardoor de nummers die als opvulling gemaakt worden soms gigantische wereldhits worden.

Writer’s block

Summer Night City van ABBA, dit jaar nieuw in de Top 2000 op nummer 1983, is daar nog zo’n voorbeeld van. Na een schier oneindige stroom aan hitsingles en een goed scorende speelfilm lopen songsmeden Benny en Björn in 1978 tegen een writer’s block aan. De opnames voor het volgende studioalbum, dat gepland staat voor kerst 1978, starten in maart van dat jaar. Tot dan toe heeft het Zweedse kwartet het overgrote deel van zijn liedjes opgenomen in de Metronome Studio in Stockholm, maar om meer creatieve vrijheid te verwerven laten de dan al steenrijke popsterren hun eigen studio bouwen in de Zweedse hoofdstad. Dit zijn de Polar Studios. Het complex wordt geopend in mei 1978 en is voor die tijd een van de meest geavanceerde opnamestudio’s van Europa. Alle nieuwe knopjes, verse plofkappen en glimmende schuifjes ten spijt, slagen Benny en Björn er niet in om in een half jaar tijd meer dan twee liedjes te voltooien en zelfs dat zijn niet de gedroomde

Nachtbrakers

Een ander liedje waarmee de mannelijke ABBA-leden begin 1978 in de weer gaan heeft als werktitel ‘Kalle Sändare’, vernoemd naar een populaire Zweedse komiek, die vooral bekendstaat om zijn humoristische telefoongesprekken waarbij hij zich als iemand anders voordoet. Al snel besluiten Benny en Björn dat het liedje een eerbetoon moet worden aan hun geliefde Stockholm en het daar opbloeiende nachtleven dankzij de opkomst van discomuziek. De titel verandert naar Dancing In The Moonlight, mogelijk als knipoog naar de gelijknamige rockhit van de Amerikaanse band King Harvest uit 1970. De heren gebruiken wel vaker elementen uit Amerikaanse popmuziek om hun eigen producties te verbeteren. Zo is de beat van Dancing Queen rechtstreeks afgekeken van Rock Your Baby van George McRae. Het King Harvest-nummer is in Nederland beter bekend in de coverversies van Toploader en Jubël.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gibb niet op

De zinsnede ‘dancing in the moonlight’ blijft behouden in de uiteindelijke versie van het nieuwe ABBA-liedje, dat nu Summer Night City is gedoopt. De groep hoopt hiermee in te spelen op de discorage die sinds de release van de film Saturday Night Fever en zijn bijbehorende soundtrack uit 1977 de radio en hitlijsten domineert. Als je de stemmen van Agnetha en Frida wegdenkt en je voorstelt hoe het zou klinken als Barry Gibb de songtekst met zijn onmiskenbare falsetstem zingt, krijg je een beetje een beeld van wat Benny en Björn voor ogen hebben. Alleen lukt het ze maar niet om het liedje naar wens te voltooien. Eigenlijk begint het nummer als een ballad, maar daar wordt al gauw de schaar ingezet. Pas in 1994 duikt de volledige versie inclusief orkestraal intro op.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Naderende deadline

Benny en Björn proberen alle knopjes en schakelaars in hun nagelnieuwe studio uit om Summer Night City te verbeteren, al lukt het ze niet om er een meesterwerk van te maken. Zelfs de extra galm, een hoger tempo en compressie helpen niet om het liedje naar het door hun beoogde hogere niveau te tillen. Ze besteden zoveel moeite aan Summer Night City dat ze inmiddels geen tijd meer hebben om nog voor de feestdagen een album te voltooien en de platenmaatschappij wijst de groep erop dat het wel weer tijd wordt voor een nieuwe single. In sommige landen, met name in Zuid-Amerika, worden hals over kop nieuwe verzamelelpees van ABBA uitgebracht om maar iets in de winkelschappen te hebben liggen voor kerst. Hoewel ontevreden over het eindresultaat, besluiten Benny en Björn om toch maar Summer Night City als single de wereld in te gooien.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Doorn in het oog

Ze hebben er zelfs geen B-kantje voor, dus wordt een drie jaar oude medley afgestoft die op initiatief van James Last wordt opgenomen voor een alleen in West-Duitsland verkrijgbare elpee, waarvan de opbrengt naar het Duitse kankerfonds gaat. Ondanks de afkeer van de ABBA-leden jegens Summer Night City wordt de single een grote hit in het najaar van 1978 en bereikt de eerste plek in Zweden, Finland en Ierland. Daarentegen is het de slechtst scorende ABBA-single in de Britse Top 40 uit de tweede helft van de jaren ’70, met nummer 5 als piekpositie. Een volledige nieuwe elpee, getiteld Voulez-Vous, verschijnt pas het komende voorjaar – zonder het gehekelde Summer Night City. Zelfs jaren later in het lied nog een doorn in het oog van Benny en Björn. Daarom is het niet in zijn volledigheid in de musical Mamma Mia! te horen.

Volg de NPO Radio 2 Top 2000

De beste, leukste en mooiste liedjes ooit hoor je van 25 t/m 31 december in de Top 2000! Je volgt de lijst der lijsten via radio, tv en online. Bekijk de lijst van dit jaar.

Foto omslag: ANP

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.