NPO Radio 2 Top 2000

ABBA’s Chiquitita kwam precies op het goede moment

foto: YouTube
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. ABBA’s Chiquitita kwam precies op het goede moment

In 1979 verovert het Zweedse viertal ABBA met Chiquitita talloze harten. Het had zomaar anders kunnen lopen - dit geliefde nummer staat bijna bekend onder een totaal andere naam.

Het is december 1978 als ABBA zich buigt over de eerste single van hun zesde studioalbum Voulez-Vous. Na de tegenvallende ontvangst van hun vorige single Summer Night City, die in september wordt uitgebracht, is één ding duidelijk: er moet snel weer een nieuwe hit komen om het tij te keren.

Hoge druk

Bovendien staat er voor de band een evenement op de planning dat de productie van een nieuwe single van nóg groter belang maakt. Op 9 januari 1979 treedt ABBA, samen met grote namen als The Bee Gees en John Denver, op bij een benefietconcert van UNICEF in New York dat het Internationale Jaar Van Het Kind aftrapt. Alle deelnemende artiesten brengen een nummer uit, waarvan ze opbrengsten doneren aan UNICEF. Een lied dat de lading voor dit evenement dekt kan niet uitblijven.

En dus is er werk aan de winkel voor ABBA. Tijdens de opnamesessies ontstaat het nummer dat wij tegenwoordig kennen als Chiquitita. Bandleden Benny en Björn brengen de melodie en tekst van het nummer tot leven en zetten Agnetha en Anni-Frid voor de zang in. Het nummer heeft eerst de werktitel Kålsupare, maar krijgt na de toevoeging van de tekst de naam In The Arms Of Rosalita. Het lied wordt opgenomen, maar toch ontbreekt er iets. Het nummer gaat op de schop, krijgt Latijns-Amerikaanse invloeden en komt uit de makeover als Chiquitita, wat ‘klein meisje’ in het Spaans betekent. “We hebben drie of vier verschillende teksten geprobeerd voor we bij Chiquitita uitkwamen”, vertelt Björn in de TV special Bonnie en José in Zweden, met twee zangeressen van het drietal Luv’. “Toen de meisjes dat zongen, wisten we meteen: ‘Ja, dat is het!’”.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Licht aan het einde van de tunnel

Björn legt uit dat het maakproces van Chiquitita typerend is voor ABBA. “Als we een goed nummer hadden, dan bleven we net zo lang zoeken tot we tijdens de opnames het gevoel kregen van: ‘Ja, dat is het! Eindelijk krijgen we een kick’”, licht hij toe. “Zelfs al moest je dan urenlang hard werken en teleurstellingen verwerken. Je wist dat er licht aan het einde van de tunnel was. En meestal was dat ook zo.”

Na Chiquititas metamorfose is de band zeker: de nieuwe single voor het UNICEF benefietconcert is geboren. Deze keuze wordt onder meer gedreven door het gebrek aan opties en tijd, onthult Anni-Frid in de documentaire Music for UNICEF - A Gift Of A Song: “Benny en Björn hadden vier of vijf liedjes geschreven. Wij dachten dat Chiquitita het best in het programma zou passen”. Het nummer maakt zijn debuut tijdens het benefietconcert en schiet daarna de wereldwijde populariteit in. Een week later, op 16 januari 1979, brengt ABBA het lied als single voor hun aankomende Voulez-Vous uit. Tijdens de actie van UNICEF heeft het nummer meer dan 5 miljoen dollar voor het goede doel opgeleverd.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Te zeggen dat de single Chiquitita het beter doet dan zijn voorganger, is een understatement. In maar liefst elf verschillende landen bereikt het nummer de eerste positie en in nog eens elf andere landen de top twintig. Het succes stopt daar niet: de band neemt zelfs een Spaanstalige versie op, waarmee ze in heel Zuid-Amerika vele harten veroveren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Chiquitita in de NPO Radio Top 2000

Al vanaf de eerste editie staat Chiquitita van ABBA onafgebroken in de NPO Radio 2 Top 2000. Benieuwd naar het stijgen en dalen van nummers in de lijst? Check dan onze statistieken!

Ster advertentie
Ster advertentie