Billie Eilish wint Oscar voor James Bond-titelsong No Time To Die
Tijdens de Academy Awards van 2022 mocht Billie Eilish de Oscar in ontvangst nemen voor de titelsong voor de James Bondfilm No Time To Die. In die film kroop Daniel Craig voor de laatste keer in de huid van de wereldberoemde spion.
Tijdens de memorabele uitreiking van de Academy Awards van 2022 mocht Billie Eilish de Oscar voor Best Original Song in ontvangst nemen voor No Time To Die, de titelsong van de meest recente Bondfilm. Het was de enige keer dat de film op zondagnacht in de prijzen viel.
De winst voor No Time To Die betekent dat de laatste drie Bondfilms een Oscar voor hun titelsong in de wacht sleepten. Eilish treedt in de voetsporen van Sam Smith, die de prijs in 2016 won voor Writing's on the Wall, en Adele, die in 2013 won met Skyfall.
Eilish luisterde de avond ook op met een indrukwekkend optreden waarin ze het nummer zong. Bekijk de beelden hieronder.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Met No Time To Die zorgde Eilish voor de titelsong van de laatste Bondfilm waarin Daniel Craig de hoofdrol speelde. Hieronder lees je over de titelsongs tijdens Craigs tijd als James Bond, die begon met Chris Cornell en eindigde met Billie Eilish. Benieuwd naar de verhalen achter de soundtracks van de andere delen? Hier lees je alles over de eerste delen met Sean Connery, gevolgd door de films met Roger Moore en de jaren waarin Timothy Dalton en Pierce Brosnan in de huid van de spion kropen.
In dit laatste deel komen we uit bij de meest recente acteur die de rol van Bond speelde: Daniel Craig. Het leverde een nieuwe opleving op voor de spion, en ook op muzikaal gebied boden deze delen een verzameling aan memorabele nummers.
Casino Royale
Na Die Another Day uit 2002 was het duidelijk: het roer moest om. Met Daniel Craig als nieuwe Bond, kreeg de serie een nieuwe richting. Met de nieuwe acteur kreeg de spion een ander imago, dat voor rauwere, serieuzere films zorgde.
Lia Vollack, President of Music van Sony Pictures, neemt daarvoor contact op met Chris Cornell. “Ze zei dat ze een nummer en een zanger nodig hadden die bij de drastische verandering van het personage paste”, vertelt de Soundgarden-frontman in 2007 aan Songwriter Universe. “Ze wilden een sterke, mannelijke stem hebben.”
Cornell is enthousiast over het verzoek, geeft hij aan. “Als kind was ik groot fan van de films met Sean Connery”, vertelt hij. Een andere reden voor Cornell om mee te doen aan het project, is om in de voetsporen te treden van een van zijn helden, Paul McCartney. “Als je me toen ik tien was, en net Live and Let Die gehoord had, vertelde dat ik de soundtrack voor de 21ste Bondfilm mocht doen…”
Naast McCartney is ook de door Tom Jones gezongen titelsong voor Thunderball een voorbeeld voor Cornell. “Zijn stem klonk enorm”, vertelt de Amerikaan. En dus probeerde hij op zijn song, You Know My Name, net zo groots te klinken als Jones.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Quantum of Solace
Voor de soundtrack van Daniel Craigs tweede Bondfilm is componist David Arnold in vergevorderde onderhandelingen met Amy Winehouse. De zangeres zou voor de titelsong opnieuw samenwerken met Mark Ronson, de man waarmee ze succesalbum Back to Black heeft gemaakt.
In een interview in het boek Some Kind of Hero: The Remarkable Story of the James Bond Films vertelt Arnold dat hij een track voor Winehouse had samengesteld met een moderne sound, aangevuld met jaren 60-invloeden. “Ik had een muzikale schets gemaakt, en ik wilde geen songtekst leveren, omdat ik dacht dat Amy die zou willen schrijven”, zegt de componist.
Uiteindelijk lukt het Winehouse niet om de titelsong voor de film uit 2008 af te maken, en dus komen de producenten met een opmerkelijke keuze: Jack White en Alicia Keys. Quantum of Solace is op die manier de enige film uit de reeks waarbij de titelsong een duet is. Winehouse laat overigens later weten dat de schuld bij de producenten van de film lag.
Ze wilden blijkbaar voor iets keurigs en saais gaan. Dat was een grote fout. Als ze een wereldwijde hit wilden hebben, dan had ik er een voor ze gehad.
Voor White is de samenwerking een langgekoesterde wens. “Na een paar jaar waarin ik al samen wilde werken met Alicia Keys, was het James Bond die het liet gebeuren”, laat hij in een statement horen. “Alicia voegde elektrische energie toe, erg inspirerend om te zien.” De White Stripes- en Raconteurs-frontman schreef, produceerde en speelde drums en gitaar op de titeltrack, Another Way to Die.
Ook Keys is enthousiast, en beschrijft het maken van Another Way to Die als “een ongelooflijk proces”. “Rocken met Jack White is een onvergetelijke ervaring geweest”, voegt ze toe. “Het mengen van rock en soul voor de muziek van de Bondfilm geeft het nummer een mysterieuze, onverwachte, sterke en sexy vibe.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Skyfall
Met Skyfall lukt Adele wat de 22 artiesten die haar voorgingen niet lukte: een Oscar winnen voor de titelsong van een Bondfilm. Naast de waardering op de Academy Awards is het nummer een van de grootste hits van 2012 en is het, naast Paul McCartneys Live and Let Die, de enige Bond-song in de Top 2000. In de afgelopen editie staat de track op 230 in de lijst.
En dat terwijl Adele in eerste instantie helemaal niet zo happig was om een titelsong op te nemen. Maar wanneer ze met het filmscript naar huis gaat, besluit de zangeres vrijwel meteen om de klus aan te pakken, omdat ze naar eigen zeggen verliefd werd op de plot van de film.
Regisseur Sam Mendes vertelt hoe Adele nog wel twijfelde over de manier waarop ze de titelsong moest schrijven. Ze gaf aan dat ze eigenlijk altijd nummers over zichzelf schreef, en geen idee heeft hoe ze een nummer over James Bond moet maken. “Mijn antwoord was: ‘Schrijf een persoonlijk liedje! Carly Simons Nobody Does It Better was een liefdesliedje”, vertelt Mendes.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Adele maakt Skyfall wanneer de filmopnames nog in een vroeg stadium zijn. Wanneer Daniel Craig het nummer voor het eerst hoort, barst hij in huilen uit. “Vanaf de eerste maten wist ik het al, en toen ik haar stem hoorde was het duidelijk: dit is wat we van het begin af aan wilden”, vertelt de acteur aan Yahoo Movies. “De song werd beter en beter, omdat hij zo goed bij de film past. Sterker nog, hoe meer we van de film maakten, hoe beter het nummer erbij ging passen.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Spectre
In deze reeks zagen we al hoe sommige artiesten bijna op de soundtrack van een Bondfilm terechtkwamen, maar de eer uiteindelijk nét misliepen. Een van de meest tragische gevallen hiervan vindt plaats in 2015, met de release van Spectre.
Het legendarische Radiohead is gevraagd om een song te maken voor de film, en de leden reageren enthousiast. De Britten hebben eerder in hun carrière al odes gebracht aan de filmserie, met een cover van Carly Simons Nobody Does It Better en de song Man of War, volgend frontman Thom Yorke een hommage aan Bond.
Wanneer Radiohead wordt benaderd om de titelsong voor Spectre te maken, last de band meteen een pauze in de opnames van nieuw album A Moon Shaped Pool in. Radiohead neemt het nummer Spectre op, en stuurt het in naar de filmproducenten, maar die kiezen ervoor om het niet te gebruiken. De track zou te melancholisch zijn.
“Er zijn veel mensen mee bezig, en die vonden ons nummer te duister, of zoiets”, vertelt gitarist Jonny Greenwood in gesprek met de BBC. “Maar dat betekende dat het nummer van ons was, en we het gewoon zelf uit konden brengen.” Dat doet Radiohead dan ook: het nummer verschijnt in 2015 op eerste kerstdag gratis op de website van de band.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Na het afwijzen van Radiohead komen de producenten terecht bij Sam Smith, die het jaar daarvoor een enorme hit heeft gescoord met Stay With Me. Voor Spectre maakt hen het nummer Writing’s on the Wall, dat de eer heeft om als eerste Bond-titelsong op de eerste plaats van de Britse hitlijsten terecht te komen.
Ondanks het succes in de hitlijsten wordt Smiths nummer met gemengde gevoelens ontvangen. Zo is een deel van de fans van de filmserie zo teleurgesteld door Writing’s on the Wall, dat ze ervoor zorgen dat Shirley Bassey op de dag van de release het trending topic is op Twitter. Ook de media maken gehakt van het nummer, dat in The Guardian omschreven wordt als “een X-Factor ballad”.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
No Time To Die
En zo zijn we aanbeland bij No Time To Die, het meest recente deel in de filmreeks. Het titelnummer is gemaakt door hitsensatie Billie Eilish, die met haar 18 jaar tijdens de opnames de jongste artiest is die de soundtrack voor een Bondfilm mag maken.
In een interview op Apple Music vertelt Eilish dat ze het er al jaren met haar broer (Finneas, die meeschrijft en produceert) over heeft hoe tof het zou zijn om de kans te krijgen om een track voor de serie te schrijven. Wanneer de zangeres het nieuws bekendmaakt op Instagram, voegt ze dan ook toe wat een eer het is om een bijdrage te leveren aan “de coolste filmreeks aller tijden”.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hoewel Eilish snel overtuigd is om mee te werken aan No Time To Die, moet er nog wel een belangrijk persoon in de productie overgehaald worden: Daniel Craig. De acteur is naar verluidt extra kritisch op de muziekkeuze in de film, omdat het de laatste keer is dat hij de rol van James Bond speelt.
In eerste instantie is Craig niet enorm gecharmeerd van Eilish’ No Time To Die, vertelt producer Stephen Lipson. Daarom nodigt hij de acteur uit in zijn studio in Londen, waar hij het nummer op de perfecte manier uit de speakers kan laten knallen.
“Ik stelde me voor hoe Daniel ernaar zou luisteren, en ik snapte dat de climax van het nummer enorm moest zijn”, zegt Lipson. “Dus ik begon de mix een beetje aan te passen”, vervolgt de producer, “zodat de climax, zonder dat je de verandering echt merkte, een hoger volume had. Toen zette ik de speakers stevig aan, zodat het nummer tijdens het hoogtepunt bijna oorverdovend hard zou zijn.”
Wanneer Craig in de studio arriveert met filmproducent Barbara Broccoli, laat Lipson hem tussen de speakers plaatsnemen. “Toen het nummer afgelopen was, keek hij niet naar ons, en vroeg hij of ik het nog eens wilde draaien”, vertelt Lipson. “Barbara en ik hadden geen idee wat hij dacht, totdat hij me aan het eind van de tweede keer aankeek en zei: ‘That’s fucking amazing.’”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
Van Shirley Bassey tot Tom Jones: de soundtracks van de eerste BondfilmsNPO Radio 2 Top 2000
De titelsongs van Roger Moores Bond: van McCartney tot Duran DuranNPO Radio 2 Top 2000
A-ha, Madonna en meer: de Bondjaren van Timothy Dalton en Pierce BrosnanProgramma
Tomias en Maurits zoeken hun jeugdidool