Weird Hit Wonder brengt een ode aan de vreemde eenden in de popmuziek
- Nieuws
- Weird Hit Wonder brengt een ode aan de vreemde eenden in de popmuziek
Van een klassieke wals van André Rieu tot de ‘irritante’ oorwurm van Aqua, in de popgeschiedenis duiken af en toe opmerkelijke tracks op in de hitlijsten. In de nieuwe reeks van Weird Hit Wonder duikt Atze de Vrieze in de verhalen achter die buitenbeentjes.
“Ik hou heel erg van novelty-nummers”, vertelt 3voor12-journalist Atze de Vrieze over liedjes als Barbie Girl van Aqua of Have You Ever Been Mellow van Party Animals. “Het zijn nummers die je op het moment van uitkomen irritant vindt, ik wel in ieder geval, maar waar je later toch met een zeker nostalgisch gevoel op terugkijkt.”
In het eerste seizoen van de podcast Weird Hit Wonder dook De Vrieze al in de verhalen achter vreemde succesnummers als One Day Fly van de cabaretiers van Kopspijkers, Meisje (Zo Lelijk Als De Nacht) van DJ Madman en Alles Naar De Klote van Euromasters. Ook in de tweede reeks, waarvan de eerste afleveringen nu te beluisteren zijn, blikt de journalist samen met de makers terug op de nummers waarvan je denkt: hoe hebben die het tot de top van de hitlijsten kunnen schoppen?
Luister hieronder naar de opening van het tweede seizoen van Weird Hit Wonder, over Have You Ever Been Mellow van Party Animals:
#6 - Party Animals - Have You Ever Been Mellow - Weird Hit Wonder
Iets irritants
“Heel veel van die nummers hebben iets irritants, iets geks”, vervolgt De Vrieze. “Dat geldt voor mij voor de happy hardcore, maar ook zeker voor een nummer als Barbie Girl. Dat is natuurlijk een van de meest irritante nummers ooit gemaakt. Volgens mij heeft Aqua daar zelfs ooit een award voor gekregen: het meest irritante nummer aller tijden. Die hebben ze trots in ontvangst genomen.”
En hoewel die nummers dus vaak het geduld van de luisteraar testen, zitten er vrijwel altijd interessante verhalen achter. “Uiteindelijk ben ik ook oprecht geïnteresseerd: ik neem die verhalen en die liedjes serieus”, legt de popjournalist uit. “Want veel van die liedjes zeggen iets over wat er in die tijd gebeurde, het zijn reacties op heersende stromingen: ze voelen als een bevrijding uit het keurslijf van wat op dat moment cool is.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Voor even The Beatles
Daarbij geldt ook dat een liedje, hoe vreemd het ook mag klinken, voor altijd bij iemand blijft. “Je leeft met dat nummer”, vertelt De Vrieze, die tijdens zijn interviews met de artiesten merkte dat er altijd een gevoel van trots is over hun Weird Hit Wonder: “Als ze een nummer geschreven zouden hebben dat bovenaan de Top 2000 staat, zouden ze net zo trots zijn.”
Veel van de artiesten die met een novelty-nummer scoren, komen namelijk totaal onverwacht in een storm terecht. “In een jaar tijd word je overal gevraagd, mag je overal naar binnen. Dan denken mensen even dat je een soort Michael Jackson of The Beatles bent, ook al is het iets mafs als de Party Animals. Dat is toch iets om nooit te vergeten.”
Niet altijd gek
Weird Hit Wonder draait overigens niet alleen om eendagsvliegen met een vreemd klinkend nummer: ook een succesartiest als André Rieu komt voorbij. “Ik vind The Second Waltz van André Rieu een Weird Hit Wonder omdat het totaal krankzinnig is dat hij een hit scoorde met een klassieke compositie”, legt De Vrieze uit.
Aan de basis van die hit van de Limburgse violist en orkestleider stond overigens een dj van Radio 2, vertelt De Vrieze: “Mijn favoriete anekdote is hoe Jeroen van Inkel toch een beetje het succes van André Rieu claimt. En terecht.” Van Inkel draaide The Second Waltz regelmatig als achtergrondmuziek in zijn radioprogramma, om overheen te praten. Plotseling werd het nummer een hit. “Van Inkel vindt nog steeds dat hij wel een portret in de gang bij André Rieu thuis verdient.”
Luister hieronder naar de aflevering van Weird Hit Wonder over The Second Waltz van André Rieu:
#7 - André Rieu - The Second Waltz - Weird Hit Wonder
Weird Hit Wonder
VPRO 3voor12 en NPO Radio 2 brengen met de podcast Weird Hit Wonder een ode aan merkwaardige hits. Aan liedjes die raar zijn, of waarvan het raar is dat het überhaupt hits waren. Liedjes die je nu niet zo snel meer op zal zetten, maar die ooit onwaarschijnlijk populair waren. In de podcast vertelt muziekjournalist Atze de Vrieze (3voor12) de vrolijke verhalen achter bijzondere hits.
Gerelateerd nieuws
Podcast
Willem van Boxtel in 30 MINUTEN RAUW: ‘Ze noemden mij niet voor niets Big Willem’Podcast
Kane-gitarist Dennis van Leeuwen in 30 MINUTEN RAUW: 'Mijn oom gaf mij een elektrische gitaar'Podcast
Lale Gül in 30 MINUTEN RAUW: 'Er is een continue dubbele standaard'Podcast
Ellen ten Damme in 30 MINUTEN RAUW: 'Ik ben nu echt eigen baas'