Naar cookieinstellingen
Programma

Madonna moest ABBA smeken voor een sample in Hung Up

  1. Nieuwschevron right
  2. Madonna moest ABBA smeken voor een sample in Hung Up

Met Hung Up bewijst Madonna in 2005 nog altijd een van de grootste popsterren ter wereld te zijn. En daarvoor schakelde ze de hulp in van een andere grootheid: ABBA.

In 2005 heeft Madonna een zeldzame dip in haar carrière achter de rug. Twee jaar eerder brengt ze haar negende album American Life uit, waarvan de verkoopcijfers tegenvallen. Er gaan weliswaar vier miljoen exemplaren over de toonbank, maar het is op dat moment het minst verkopende album van de zangeres.

Bovendien trekt Madonna de clip van het titelnummer terug. De Amerikaanse superster, die toch al de nodige controverse meegemaakt heeft, krijgt een hoop kritiek op de anti-oorlog boodschap van de clip, die uitkomt rond het begin van de Tweede Golfoorlog. “Het voelde alsof ik opgejaagd was, en ik heb kinderen om te beschermen”, zegt Madonna tegen ABC News.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Terug naar disco

Om de vieze smaak van American Life weg te spoelen, wil Madonna in 2005 spetterend terugkeren. De opvolger, Confessions on a Dancefloor, moet ‘het ultieme pop en dance-album’ worden, vertelt ze tegen Attitude. Om dat te bewerkstelligen, schakelt de Queen of Pop de hulp in van die andere legendarische pop-act: ABBA.

Hung Up, de eerste single van het album, is gebouwd rond een sample van de herkenbare melodie van ABBA’s single Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight). En dat blijkt een schot in de roos: met Hung Up scoort Madonna een nummer 1-hit in maar liefst 41 landen, waarmee ze ook nog eens een Guinness World Record pakt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ingelijste brief

De zangeres moet flink werken om toestemming te krijgen voor de ABBA-sample. De Zweedse popgroep is namelijk niet al te scheutig met het goedkeuren van het gebruik van samples van hun nummers, dit gebeurde slechts één andere keer (waarover later meer). Om toch toestemming te krijgen, stuurt Madonna haar assistent naar Zweden.

“Ik stuurde mijn assistent met een brief en het album naar Stockholm”, vertelt Madonna. “In die brief smeekte ik ze voor de sample en gaf ik aan hoe ik ABBA aanbid, en dat Hung Up een ode aan ze was, wat overigens ook zo is. Benny Andersson en Björn Ulvaeus moesten erover nadenken, ze zeiden niet meteen ja.”

“We kregen een prachtige brief van haar”, vertelt Andersson aan The Guardian. “Die heb ik ingelijst. Heel lief. Haar assistent kwam naar Stockholm met een cd, en daar hebben we naar geluisterd.” Andersson is enthousiast, maar stelt wel een stevige eis: “Het is een geweldig nummer, maar we beseften dat het zonder onze sample niet zo geweldig was. Dus we zeiden: ‘Natuurlijk, gebruik het. Maar dan splitten we het copyright, fifty-fifty.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Op die manier scoort ABBA met Hung Up een grotere hit dan de groep met het origineel van Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) deed: dat nummer komt in 1979 in ‘slechts’ vijf landen op de bovenste plek van de hitlijst terecht.

Het andere ABBA-sample

Het gebruik van de melodie van Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) is slechts de tweede keer van ABBA het gebruik van een sample toestaat. De eerste keer gebeurt in 1996, in een heel ander genre.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Amerikaans hiphoptrio Fugees wordt gevraagd om een soundtrack te maken voor de documentaire When We Were Kings, over de legendarische bokswedstrijd tussen Muhammad Ali en George Foreman in 1974. De groep maakt het nummer Rumble in the Jungle, met gastoptredens van A Tribe Called Quest, Busta Rhymes en John Forté. Daarnaast is er een ABBA-sample in gebruikt: het baslijntje van The Name of the Game uit 1977.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hung Up in de NPO Radio 2 Top 2000

In 2011 staat Madonna voor het laatst met Hung Up in de NPO Radio 2 Top 2000. Het nummer staat dan op plek 1873. Het nummer dat ze samplede doet het een stuk beter: Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) bezet in 2020 nog de 329ste positie van de lijst.

Foto: ANP

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.