Here Comes The Sun: het pareltje van George Harrison is relevanter dan ooit
De winter van 1969 was lang en koud en van pais en vree was bij de Beatles allerminst sprake. In de tuin van Eric Clapton verlichtte het eerste voorjaarszonnetje de geest van George Harrison; de stille Beatle schreef er zijn magnum opus Here Comes The Sun.
Voor de buitenwereld leek er geen vuiltje aan de lucht. The Beatles (The White Album) domineerde al wekenlang de internationale albumlijsten, de wereld had de ‘Fab Four’ eindelijk weer eens op een podium gezien - het podium zijnde het dak van het Apple Corps-gebouw in Londen - en John Lennon verleidde Beatles-fans in interviews met de aankondiging dat er snel een nieuwe plaat aan zou komen.
Niets bleek minder waar. Ringo Starr had zich tijdens het opnemen van The White Album al twee weken van de band gescheiden. In aanloop naar het eenmalige optreden van de Beatles op het dak van hun kantoorpand verliet ook George Harrison een tijdje de band, boos door het neerbuigende gedrag van Lennon en Paul McCartney. Die ‘nieuwe plaat’ (Let It Be) waar Lennon het bij de New Musical Express over had, bleef nog meer dan een jaar in de kast. En door geruzie over het management hadden de Beatles in april ‘69 al wekenlang niet meer samen in een studio gezeten.
Snakken naar een mespuntje lente
Harrison wilde ontsnappen aan al het zakelijk gezeik. “Naar Apple gaan was in die tijd net zo vervelend als school”, schreef de gitarist tien jaar later in zijn autobiografie I, Me, Mine. “Winters duren en duren maar in Engeland, je snakt echt naar een mespuntje lente.” Op de eerste voorjaarsdag van het jaar zegde Harrison af voor een afspraak bij Apple. In plaats daarvan trok hij naar het huis van zijn gitaarmaatje Eric Clapton. “De opluchting dat ik die suffe accountants niet hoefde te zien…” Op een akoestische gitaar van Clapton schreef hij die dag Here Comes The Sun.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Toen de Beatles op 16 april voor het eerst bijna drie maanden weer met z’n vieren de studio in doken, besloot Harrison nog even te wachten met het presenteren van zijn nieuwe kunstwerk. In plaats daarvan werkten ze op die eerste opnamedag aan Something, een andere Harrison-compositie die hij aan het eind van de Get Back-sessies al een keer ten gehore had gebracht. Iedereen vond dat een prima song en voor Harrison betekende het eindelijk ook erkenning voor zijn muzikale kwaliteiten. “George is in die zin nooit gelijk behandeld door de rest van de band”, zei producer en ‘vijfde Beatle’ George Martin daarover. “Ik ben ook schuldig. Ik ben degene die altijd op neerbuigende toon zei: ‘Schrijf eerst maar een goede song voordat je een plekje op het album krijgt.’” Something is nog altijd het enige Harrison-liedje dat de A-kant van een Beatles-single toevertrouwd kreeg.
Synthesizer
Voor Here Comes The Sun werd pas in juli ruimte gemaakt op de tapes in de (toen nog) EMI-studio’s. Tussen 7 juli en 19 augustus 1969 werkten de Beatles op zes verschillende dagen aan het nummer. Harrison besloot zijn gitaarpartijen met de capodastro op de zevende fret in te spelen, voor een lichtere toon. Op elektrische gitaar speelde hij nog een gitaarsolo in, maar die heeft de uiteindelijke plaat niet gehaald. Voor zijn album Electric Sound, dat hij twee maanden eerder had uitgebracht, had Harrison nog een gloednieuwe Moog-synthesizer staan. Op de laatste opnamedag besloot hij daar nog een partij op in te spelen. Geen kleinigheidje; probeer je Here Comes The Sun nu maar eens in te denken zonder die synthesizer.
Vooruit: take 9 (opgenomen op 7 juli 1969) heeft geen Moog én geen strijkers.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Relevanter dan ooit
De Moog van Harrison was dan wel weer de voornaamste reden dat Abbey Road na uitbrengen matige kritieken ontving. Je leest het goed: over het bekendste Beatles-album werd aanvankelijk helemaal niet zo lovend geschreven. Tijdschrift Life vond het album “een 24-uursproductie van wegwerpmuziekeffecten”, verwijzend naar de synthesizers. Rolling Stone, toch niet de minste, vond dat de Moog het geluid van de Beatles ‘ontlichaamt’ en ‘kunstmatig maakt’: “Ze creëren een geluid dat onmogelijk buiten de studio zou kunnen bestaan.”
Feit is dat Abbey Road en met name Here Comes The Sun de tand des tijds hebben doorstaan. Ga de cijfers maar na: wat Harrison in het voorjaarszonnetje bij Eric Clapton thuis schreef, nadert op Spotify de miljard beluisteringen en is daarmee bijna twee keer zoveel beluisterd als ieder ander Beatles-nummer. Niet gek: in onzekere tijden als deze is Here Comes The Sun eigenlijk relevanter dan ooit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Here Comes The Sun in de NPO Radio 2 Top 2000
Here Comes The Sun is het op één na hoogst genoteerde Beatles-nummer in de NPO Radio 2 Top 2000. Het staat op plek 93 en moet allen Let It Be (op 85) voor zich dulden. In 2019 - het jaar dat de 50ste verjaardag van Abbey Road uitgebreid gevierd werd - stond het nummer van George Harrison het hoogst: op positie 77.
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
4 feitjes over The Beatles' Let It BeNPO Radio 2 Top 2000
Met All Things Must Pass komt George Harrison los van The BeatlesNPO Radio 2 Top 2000
Met Revolver breekt de psychedelische periode van The Beatles echt aanNPO Radio 2 Top 2000
George Harrison schakelt Eric Clapton in voor The Beatles' While My Guitar Gently Weeps