Yusuf / Cat Stevens schrijft Father And Son over de laatste Russische tsaren
Yusuf Islam (voorheen Cat Stevens) bezingt in 1970 voor het eerst gecompliceerde relatie tussen een liefhebbende vader en zijn zoon die naar onafhankelijkheid snakt. Voor velen is het nummer een geliefde klassieker, maar de opmerkelijke oorsprong van Father And Son is minder bekend.
Slechts 7 maanden zit er tussen Yusuf Islams Mona Bone Jakon en het vervolg, Tea For The Tillerman. Dit vierde studioalbum, dat in november 1970 uitkomt, is een sterk staaltje vakmanschap van de Britse singer-songwriter. Op de plaat brengt Yusuf meerdere tracks uit die tegenwoordig worden beschouwd als Cat Stevens-klassiekers, waaronder Wild World, Where Do The Children Play en het tijdloze Father And Son.
De restauranthouder en de muzikant
Father And Son is een emotioneel ode aan de universele worsteling van vaders om hun zoon los te laten en vice versa; zoons die zich los willen maken van hun vader. Yusufs eigen vader, Stavros Georgiou had een restaurant in Londen. En terwijl de zanger zijn muziekcarrière van de grond probeerde te krijgen, werkte hij ook als ober in het familiebedrijf.
Wanneer Yusuf op 17-jarige leeftijd een platencontract in handen krijgt, koestert Stavros toch de hoop dat zijn zoon het aanbod afslaat. "Hij runde een restaurant. En ik was een popster, dus ik volgde niet het pad dat hij had uitgestippeld", vertelt Yusuf in 2009 tegen Chris Isaak. "Maar er was geen enkele vijandigheid tussen ons. Ik hield van hem en hij van mij."
Revolussia
Ondanks de strijd die de zanger dus in zekere mate zal hebben gevoeld, gaat Father And Son niet noodzakelijkerwijs over de relatie met zijn eigen vader. De Britse zanger krijgt eind jaren 60 tuberculose en wordt gedwongen zijn prille carrière op pauze te zetten wanneer hij op het randje van de dood balanceert. "Gedurende die tijd keek ik echt naar binnen en probeerde te ontdekken waar mijn centrum was", vertelt hij in 2020 tegen GQ. "Ik kwam terug bij mijn oorspronkelijke ambitie, namelijk componist van musicals worden. Ik woonde in West End en musicals waren belangrijk in mijn leven." Wanneer de muzikant weer opkrabbelt, slaat hij de handen ineen met de Engelse acteur Nigel Hawthorne. En samen beginnen ze met het schrijven van een musical, Revolussia.
Twee tsaren
Father And Son is een van de nummers die Yusuf schrijft voor zijn spel. "In wezen ging het over Nicolas en Alexander, de laatste tsaren van Rusland", vertelt de zanger in het interview met GQ. Het lied is bestemd voor een scène waarin de zoon verklaart dat het zijn roeping is om naar het front te vertrekken. Maar zijn vader, de tsaar wil dat hij thuis bij het gezin blijft. "De vader wil de zaken in principe houden zoals ze zijn, terwijl de zoon echt geïnspireerd is door de revolutie. Hij wil meedoen. En dat is dus de inspiratie voor dat nummer."
De singer-songwriter kan zich in beide rollen inleven, al ligt zijn nadruk meer bij Nicolas, omdat Alexanders argumenten in zijn ogen niet zo sterk zijn als die van zijn zoon, "wat interessant is. Verandering is in feite het thema van het nummer."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Doorbreek de status quo
Mocht je inmiddels geïnteresseerd zijn geraakt in Yusufs Revolussia, dan moeten we je helaas mededelen dat de musical nooit is verwezenlijkt. Ook zonder de grandeur van een meeslepende toneelopvoering groeit Father And Son uit tot een van Yusufs grootste successen. Op welke wijze je het nummer ook benadert, er is altijd wel een manier waarop je je kunt inleven in de songtekst. "Sommige mensen betrekken het op hun eigen ouders en hun eigen familie, maar ook tegen de huidige achtergrond", legt de zanger uit in het interview met GQ. "Dat is het mooie van de jeugd: ze hebben een frisse kijk op het leven. Ze komen, gloednieuw, en zeggen: 'Oké, wat is er aan de hand? Waarom doe je dit zo? Is er geen betere manier?' Het kind durft allerlei vragen te stellen en is in staat de status quo uit te dagen."
En Yusuf zelf? Die kan zich – zelfs op 75-jarige leeftijd – nog altijd beter verplaatsen in de zoon dan in zijn vader: "Ook al lijk ik nu veel meer op zijn persoonlijkheid, met de grijze baard en zo."
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
Hoe een verboden liefde Eric Claptons hit Layla opleverdeNPO Radio 2 Top 2000
Foo Fighters met indrukwekkend rauwe en uitgeklede versie van EverlongNPO Radio 2 Top 2000
The Saints Are Coming: U2 en Green Day steken slachtoffers Katrina hart onder de riemNPO Radio 2 Top 2000
Het verhaal achter Don't Know Why van Norah Jones