Rechtszaken, drugs en politiek: hoe The Beatles' Come Together voor verdeeldheid zorgde
- Top 2000
- Nieuws
- Rechtszaken, drugs en politiek: hoe The Beatles' Come Together voor verdeeldheid zorgde
Come Together, het openingsnummer van The Beatles’ legendarische album Abbey Road, kent vele gezichten. Zo liggen de roots ervan in het politieke landschap, heeft het nummer meerdere metamorfoses gehad en is het geïnspireerd op het werk van een van de grootste rock-'n-roll-artiesten aller tijden.
In 1969 brachten The Beatles hun op een na laatste officiële studioalbum uit. Met nummers als Here Comes The Sun en Something staan er veel pareltjes op, waaronder Come Together.
Politieke roots
Voor de beginselen van het Abbey Road-nummer trappen we dit verhaal af bij Timothy Leary. De psycholoog aan de Amerikaanse universiteit Harvard was een groot belangenbehartiger van psychedelische drugs. Zo spendeerde hij het begin van de jaren zestig aan het testen van verdovende middelen als marihuana, LSD en paddo’s. Leary's werk wekte de interesse van John Lennon en zorgde in 1966 voor de inspiratie van het nummer Tomorrow Never Knows op het album Revolver. Toen de drugsexpert besloot zich verkiesbaar te stellen voor het gouverneurschap van de staat Californië, bood Lennon aan om hem te helpen met een campagnenummer. Op basis van de campagneslogan ‘Come together, join the party’, maakte de The Beatles-ster een demo die hij opstuurde naar Leary, die het tijdens de verkiezingen opnam tegen Ronald Reagan. Ondanks de goede start kwam er al snel een einde aan de politieke doelen van Come Together. De geambieerde politicus werd opgepakt vanwege cannabisbezit en de campagne en samenwerking stopte abrupt.
Paul McCartneys invloed
Het einde van de samenwerking tussen Lennon en Leary, gaf de muzikant de gelegenheid om het nummer mee te nemen naar de andere mannen van de band uit Liverpool. Na wat sleutelen om te kijken of er wat in zat, merkte Paul McCartney iets op aan Come Together. Zo hoorde hij dat het wel heel erg leek op Chuck Berry’s nummer You Can’t Catch Me. Zo komt de zin ‘Here come old flat-top’ in beide voor. ‘’John gaf toe dat het er inderdaad iets op leek, en zei dat alles wat ik kon doen om het anders te laten klinken erg welkom was. Zo vertraagde ik de baslijn wat de hele sfeer veranderde. Die baslijn wordt nu trouwens best veel gebruikt in rapnummers’’, zei Paul McCartney in het boek Many Years From Now. Na het daarnaast veranderen van wat tekst en het toevoegen van de instrumenten waar de andere Beatles op speelden, werd Come Together op 30 juli 1969 voltooid. Drie maanden later werd het nummer uitgebracht als single en bleef het voor zestien weken op nummer één in de Verenigde Staten staan.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Rechtszaken
Paul McCartney was niet de enige die het opviel dat Come Together gelijkenissen had met het nummer van de rock-'n-roll-legende. Zo klaagde Morris Levy, de man De man die beschikt over de rechten van Berry's repertoire, John Lennon aan. Door te schikken is de zaak uiteindelijk buiten de rechtszaal opgelost. Zo werd er afgesproken dat Lennon later meer muziek zou gaan coveren waar Levy de rechten van had. Deze covers zijn terug te vinden op het album Rock ‘N’ Roll uit 1975. Zelf zei Lennon dat het buiten het gedeelde stukje songtekst volledig onafhankelijk is gemaakt. ‘’Come Together is van mij, om een oud Chuck Berry ding heen geschreven. Ik heb die ene zin er in gelaten, maar het lijkt niet op zijn nummer. Ze sleepten me alleen voor de rechter omdat ik ooit heb gezegd dat ik er wel iets van inspiratie uit heb gehaald’’, beklaagde hij in het boek All We Are Saying.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Come Together in de NPO Radio 2 Top 2000
Come Together is sinds 2013 vaste prik in de NPO Radio 2 Top 2000. Benieuwd naar het stijgen en dalen ervan en naar andere nummers in de lijst? Check dan onze statistieken!
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
George Harrison schakelt Eric Clapton in voor The Beatles' While My Guitar Gently WeepsNPO Radio 2 Top 2000
A Day In The Life is het epische slotstuk van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club BandNPO Radio 2 Top 2000
Crowded House transformeert melancholie in hoop met Don’t Dream It’s OverNPO Radio 2 Top 2000
The Mamas & The Papas' California Dreamin' bezingt heimwee naar zonnig Californië