Eurythmics' Dave Stewart behoedt A Good Heart van de vergetelheid
Singer-songwriter Maria McKee kennen we van haar hit Show Me Heaven, maar ze schreef ook het nummer A Good Heart waar Feargal Sharkey in 1985 een grote hit mee scoort. In deze aflevering van de Top 2000 a gogo vertelt McKee hoe haar nummer halverwege de 80’s uitgroeit tot een nummer 1-hit.
"Ik kan me niet herinneren dat ik het schreef", biecht de singer-songwriter direct op. Als McKee A Good Heart schrijft, is ze pas 19 of 20 jaar oud. "Ik schreef het voor de eerste Lone Justice-plaat. Toen had ik alleen een demo."
'Dit is een nummer 1-hit'
Met haar demo klopt ze aan bij haar producer (en later haar manager) Jimmy Lovine. "In het begin van z’n carrière was hij producer voor Patti Smith en Tom Petty en werkte hij aan albums van Bruce Springsteen. Dus we vroegen hem. Hij hoort meteen of iets een goed nummer is. Daar heeft hij oor voor." Maar hij reageert niet zoals de jonge songwriter had gehoopt. "Om een of andere reden zag hij weinig in dit nummer. Het heeft het eerste Lone Justice-album niet gehaald."
Maar het nummer valt wél in de smaak bij een logee van Lovine: Dave Stewart. "Hij werkte als producer, maar zat ook bij de Eurythmics. Die waren toen heel populair. En Dave zei: 'Jimmy, dit is een nummer 1-hit'", vertelt McKee. "Hij wist het. Hij name de demo mee naar het VK, zo van: als jij hem niet neemt, wil ik ‘m wel."
Als Stewart later in de studio zit met Feargal van The Undertones, is ook de zanger gecharmeerd van het nummer. De Eurythmics-gitarist neemt contact op met McKee, die direct volmondig 'ja' zegt op de vraag of Feargal het nummer mag gebruiken voor zijn popalbum.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Van Maria voor Maria
Dave Stewarts radar blijkt op scherp te staan. A Good Heart schiet omhoog in de internationale hitlijsten en belandt in veel landen - waaronder Nederland - op nummer 1. De dan piepjonge songwriter McKee ziet bij het horen van dat nieuws haar kans schoon zichzelf even goed in het zonnetje te zetten. "Ik weet nog dat ik ging winkelen nadat het op nummer 1 kwam. Er zijn huidverzorgingsproducten van Erno Laszlo. Audrey Hepburn gebruikte dat. Marilyn Monroe, Greta Garbo, iedereen. En ik dacht: dat moet ik ook hebben. Ik ging naar Saks Fifth Avenue of Bonwit Teller en kocht al die huidverzorgingsproducten."
'Trots'
De producten mogen 4 decennia later dan misschien op zijn, McKee’s naam is vereeuwigd in de (muziek)geschiedenis. "Ik ben er trots op, want Feargal kwam er in meerdere landen mee op 1. Ik ben gek op Feargal en ben blij dat hij met mijn nummer op nummer 1 kwam. Ik was verbaasd, iedereen was verbaasd. Alleen Dave niet."
Lovine, McKee’s producer die aanvankelijk weinig potentieel zag in het nummer, is blij met het plotselinge succes. "Hij zag mij zitten als artiest en wilde me kneden en vormen tot een van de grootste songwriters en zangers van de jaren 80, 90, wat dan ook. Omdat ik een nummer 1-hit op zak had, kon hij met me pronken."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd nieuws
Programma
Jeff Lynne van Electric Light Orchestra over Mr. Blue Sky: 'Er zit niet één slecht stuk in'NPO Radio 2 Top 2000
Where Did Our Love Go was eigenlijk niet bedoeld voor The SupremesNPO Radio 2 Top 2000
Maak kans op kaarten voor de opnames van het tv-programma Top 2000 a gogoNPO Radio 2 Top 2000
Het verhaal achter Don't Know Why van Norah Jones