Programma

Tranendal om break-up Take That

  1. Nieuwschevron right
  2. Tranendal om break-up Take That

13 februari 1996. Deze datum staat in het geheugen gegrift van miljoenen Take That-fans. We kijken terug op het drama.

Schrik van je leven

Je zal maar een Take That-fan zijn geweest in 1996. Dan had je het bijzonder bezwaar. Robbie Williams was net uit de boyband gestapt, maar dat was natuurlijk geen reden om zijn 22e verjaardag op 13 februari niet te vieren. In plaats van feestvreugde kreeg je echter de schrik van je leven, want Take That had deze trieste medeling:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Fundament weg

Inmiddels weten we natuurlijk dat Take That tien jaar na die zwarte dag uit de popmuziek als een feniks uit zijn as zou herrijzen, zelfs een paar keer met Robbie Williams aan boord. Maar twintig jaar geleden was dit voor veel fans een ramp die niet te overzien was. Dit dertienjarige meisje zei op de Finse televisie zelfs dat het fundament uit haar leven was weggeslagen. Heftig.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Magic Friends

Ook in Nederland was de hysterie compleet. Wie op 13 februari thuiskwam van school en de radio aanzette, hoorde continu huilende fans die rouwden om het verlies van hun favoriete popgroep ooit. Het jongerenprogramma The Magic Friends met Sjors Fröhlich en Peter Plaisier liet de persconferentie van Take That horen en liet veel fans aan het woord. Een compilatie van fragmenten uit die uitzending is zelfs op cd verschenen bij de platenfirma van Take That!

Ivo Niehe

De hechte band tussen Take That en de Nederlandse fans werd definitief bevestigd toen de jongensgroep zijn laatste tv-optreden deed bij Ivo Niehe. In de TROS TV-Show kwamen Gary, Jason, Howard en Mark nog één keer opdraven. Het leverde memorabele televisie op met hartverwarmende boodschappen van Take That-fans. De (voorlopige) zwanenzang van Take That kwam met een bijzondere liveversie van de afscheidssingle 'How Deep Is Your Love', een Bee Gees-cover.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Soepie?

Maar, zoals altijd, draait de wereld gewoon door. Het uiteenvallen van Take That en de daaropvolgende hysterie inspireerde reclamemakers voor een soepcommercial met een fictieve boyband (met zelfs een hitsingle als gevolg). Take That maakte ruimte voor groepen als Backstreet Boys en Boyzone. Maar je eerste liefde vergeet je natuurlijk nooit, dus de comeback van Take That werd een immens succes. Nog niet zo heel lang geleden waren de heren zelfs nog in de Ziggo Dome te zien. Zo kwam toch nog alles goed.

Ster advertentie
Ster advertentie