Naar cookieinstellingen
chevron down

Jan-Willem Start Op!

BNNVARA

Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte

Programma

Hoe Queen opnieuw begon met A Night at the Opera

  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe Queen opnieuw begon met A Night at the Opera

Inmiddels is A Night at the Opera één van Queens meest iconische albums, maar de band heeft hard moeten werken om dit voor elkaar te krijgen. De plaat heeft erg veel tijd én geld gekost.

Het is 1975 als Queen alweer hun vierde studio-album A Night at the Opera uitbrengt. De weg ernaartoe wordt geen gemakkelijke. Ondanks het succes van hits als 'Killer Queen' zit de band in de schulden voor ze aan het volgende album kunnen beginnen.

Ruzie met manager

Volgens de band is het de schuld van hun toenmalige manager Norman Sheffield en platenmaatschappij Trident Studios. Queen ontvangt niks van de opbrengsten van hun werk en moet het doen met een karig loontje per week. Er is ook geen budget voor nieuwe spullen. In de documentaire Queen: Days of Our Lives vertelt drummer Roger Taylor over één van de meerdere incidenten. Zo wordt hem verteld dat hij zachtjes moet drummen, omdat er geen geld is voor nieuwe drumstokjes. "Je ziet ze vervolgens in uitgestrekte limousines en dan denk je bij jezelf: 'iets klopt hier niet'", vertelt Taylor.

Wraakzuchtig

De frustratie over het management stopt Freddie Mercury in het openingsnummer 'Death on Two Legs (Dedicated to...)'. Hoewel hij Sheffield niet bij naam noemt geeft hij wel toe dat het nummer over hem gaat. Naar eigen zeggen is het de meest boosaardige tekst die Freddie in zijn carrière heeft geschreven. "Het is zo wraakzuchtig dat Brian zich er slecht bij voelde", vertelt Freddie tegen Circus Magazine in 1977. "Ik hou er niet van om uit te leggen wat ik voelde toen ik het nummer schreef. Dat is verschrikkelijk, gewoon verschrikkelijk. Na mijn dood wil ik herinnerd worden als een muzikant van enige waarde en inhoud." Tijdens verschillende live-optredens kondigt Freddie het nummer aan door te zeggen: 'Dit nummer gaat over een echte klootzak!'.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De druk ligt hoog

Na een paar maanden intensief gezocht te hebben naar een nieuw management lukt het Queen om los te komen van Trident Studios. Onder twee voorwaarden: de band moet 100,000 pond betalen en 1% van de opbrengt van hun volgende zes albums aan het oude management geven. Queen gaat akkoord, tekent een nieuw contract bij een andere platenmaatschappij en is klaar om hun nieuwste album af te maken. Er ligt een hoge druk op de band vanuit het nieuwe management om hun beste album ooit te maken. "We hebben hit-platen gemaakt, maar we kregen er geen geld voor", vertelt Brian May in 1990. "Als A Night at the Opera geen groot succes was geworden denk ik dat het over was geweest. Dus we maakten dit album wetende dat het leven of dood was."

Peperduur

De bandleden nemen dit album erg serieus en gaan er vol voor. Niet alleen steken ze er veel tijd in, maar ook veel geld. A Night at the Opera is opgenomen in zes verschillende studio's in het Verenigd Koninkrijk in een periode van vier maanden. In totaal heeft dit bij elkaar ongeveer 40,000 pond gekost. Toendertijd was het album de allerduurste ooit gemaakt.

De band steekt ook veel tijd in het opnemen van de nummers en experimenteert met verschillende unieke technieken. Ze gebruiken geen enkele synthesizer. Voor Queen's magnum opus 'Bohemian Rhapsody' is veel tijd gestoken in de gelaagdheid van de stemmen. Op een goed moment waren er 180 sporen met koortjes. Brian May herinnert zich dat ze door de opnametape heen konden kijken, zo versleten was ‘ie door het telkens opnieuw opnemen van de ‘Galileo’s’ en ‘Beelzebubs’.

Wil je meer weten over 'Bohemian Rhapsody'? Klik dan hier!

Een andere unieke opnametechniek is gebruikt in 'Lazing on a Sunday Afternoon'. De hoofdstem in het korte nummer is opgenomen in de studio en via een koptelefoon in een tinnen emmer elders in de studio gereproduceerd. Hierdoor krijgt Freddies stem een megafoon-effect.

Making Of A Night at the Opera

Wil je meer weten over hoe A Night at the Opera tot stand is gekomen? Kijk dan de documentaire waarin producers en de bandleden Brian May en Roger Taylor de verschillende tracks uitleggen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In de laatste editie van de Top 2000 stonden vier nummers van het album in de lijst: ''39' (817), 'You're My Best Friend' (642), 'Love of My Life' (12) en 'Bohemian Rhapsody' (1).

Hoe doen de tracks het dit jaar? Dit bepaal jij in de Top 2000 Stemweek van 1 t/m 7 december.

Foto omslag: Bullet-Ray

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.