Naar cookieinstellingen
chevron down

Jan-Willem Start Op!

BNNVARA

Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte

NPO Radio 2 Top 2000

Freddie Mercury in duet met zijn grote idool Montserrat Caballé

foto: ANP
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Freddie Mercury in duet met zijn grote idool Montserrat Caballé

Als frontman van Queen maakte hij al mini-opera's, maar in 1987 waagt hij zich met zangeres Montserrat Caballé aan het echte werk. We blikken terug op de unieke samenwerking.

Op het Queen-album A Night At The Opera uit 1975, met daarop het legendarische Bohemian Rhapsody, vangen we voor het eerst een glimp op van Freddie Mercurys fascinatie voor operamuziek.

Ou Le Mariage De Figaro

Natuurlijk zit er al een hele dikke knipoog in de albumtitel, maar in het bekende middenstuk van 'BoRhap' ("I see a little silhouetto on the wall…") kunnen we er echt niet meer omheen. Zo komt het fictieve figuur Figaro uit Bohemian Rhapsody voor in twee toneelstukken van de achttiende-eeuwse Franse alleskunner Pierre Beaumarchais, te weten Le Barbier De Séville Ou La Précaution Inutile (oftewel The Barber Of Seville) en La Folle Journée, Ou Le Mariage De Figaro (The Marriage Of Figaro). Die worden later allebei omgetoverd tot opera's, respectievelijk door Gioachino Rossini (in 1816) en Wolfgang Amadeus Mozart (in 1786).

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Muzikale uitstapjes

Met Queen maakt Freddie Mercury gedurende de jaren 70 en 80 diverse muzikale uitstapjes, variërend van filmmuziek tot disco. Toch heeft hij het idee dat hij niet al zijn ideeën kan verwezenlijken wanneer Brian May, Roger Taylor en John Deacon erbij betrokken zijn.

Met Queen-producer Reinhold Mack maakt hij zijn eerste soloalbum, Mr. Bad Guy. Terwijl Queen een jaar eerder een grootse renaissance heeft ingezet met het album The Works (met hits als I Want To Break Free en Radio Gaga) zijn de verkoopresultaten van Mr. Bad Guy in 1985 bescheiden te noemen en de plaat brengt geen grote hits voort.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

There can only be one

De magere prestaties van Freddies soloalbum worden overschaduwd door het overweldigende optreden van Queen op Live Aid in juli 1985. In december van dat jaar keert de band terug in de hitlijsten met One Vision, gemaakt voor de soundtrack van Iron Eagle.

Queen gaat meteen door naar de volgende soundtrack, namelijk die van Highlander. Zes van de negen nummers op het album A Kind Of Magic zijn afkomstig uit die must-see jaren 80-film. Wanneer Mercury voor de promotie van die elpee geïnterviewd wordt op de Spaanse televisie, vertelt hij over zijn liefde voor operamuziek en dan met name voor Montserrat Caballé. De sopraanzangeres ziet dat interview en is gecharmeerd door de complimenten van de muzikant, die haar "de beste zangeres ter wereld" noemt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Olympische Spelen

In 1987 gaat een droom van Freddie Mercury in vervulling wanneer Caballé hem opbelt met de vraag of hij een duet voor de twee wil componeren. Het Internationaal Olympisch Comité heeft Caballé benaderd om het themanummer te maken voor de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona, haar thuisstad. Ze denkt dat Mercury de geschikte persoon is om zo'n groots nummer uit zijn pen te toveren.

Mercury componeert het nummer niet in zijn eentje, maar krijgt hulp van producer Mike Moran. Geen onbekende in de muziekwereld, want in 1977 al vertegenwoordigt hij Groot-Brittannië op het Eurovisie Songfestival met Rock Bottom, een duet met zangeres Lynsey de Paul. Het liedje eindigt als tweede, achter L’oiseau Et L’enfant van de Franse Marie Myriam.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De laatste keer

Verguld met het eindresultaat van Barcelona hoopt Caballé een volledig album met Mercury te maken. Hij stemt in met het verzoek van zijn idool, hoewel hij voorstelt het album met synthesizers te maken in plaats van een volledig orkest. Dit omdat Mercury in 1987 positief wordt getest op hiv en hij niet weet hoe lang hij nog te leven heeft.

Mercury en Moran maken de nummers in sneltempo af in een platenstudio in Montreux, waarbij de Queen-frontman de falsetzang van Caballé imiteert op de demoversies van de nieuwe liedjes. Caballé neemt haar vocalen op tussen haar concerttournees door. 2 dagen voor het album Barcelona verschijnt, zingen Mercury en Caballé drie nummers van de plaat in Caballé’s woonoord, waaronder het titelnummer en het door Tim Rice geschreven The Golden Boy. Het zou het laatste optreden zijn dat Freddie Mercury ooit geeft – zij het playback.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Tweestrijd

Helaas maakt Freddie de openingsceremonie van de Olympische Spelen niet meer mee, want hij overlijdt op 24 november 1991. Aanvankelijk is Barcelona in 1987 geen groot verkoopsucces en het volledige album is in 1988 een relatieve flop.

Wanneer er na zijn dood een massale hernieuwde interesse voor het oeuvre van Queen ontstaat, wordt zijn samenwerking met Montserrat Caballé in een nieuw licht gezien. In aanloop naar de Olympische Spelen worden het album en het titelnummer opnieuw uitgebracht. De single bereikt dan de tweede plek in de Nederlandse hitlijsten (achter It’s My Life van Dr. Alban) en het album bereikt de tiende plek. Het duet staat tegelijkertijd in de top 10 met het andere Olympische anthem: Amigos Para Siempre (Friends For Life) van José Carreras en Sarah Brightman, het officiële themanummer van de Spelen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zoals het bedoeld was

20 jaar na de Olympische Spelen in Barcelona wordt het album opnieuw uitgebracht, nu met een heus symfonieorkest dat de nummers inspeelt. Stuart Morley wordt aangewezen de nieuwe arrangementen te schrijven, nadat hij ook al nummers van Queen bewerkt heeft voor de musical We Will Rock You. In het cd-boekje is te lezen dat er bij het maken van dit album geen synthesizers zijn gebruikt, zoals Queen in de jaren 70 ook op zijn platen vermeldt. De opnieuw gearrangeerde uitvoering van Barcelona, uitgevoerd met het FILMharmonic Orchestra uit Praag, verschijnt in 2012 op single.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Laatste wens

In een gesprek tijdens de opnamesessies met Montserrat Caballé vertelt Freddie Mercury dat hij helaas niet bij de Olympische Spelen van 1992 kan zijn. "Over 2 jaar ben ik er niet meer", zou Mercury tegen haar gezegd hebben, waarna hij vertelt over zijn ziekte. De Queen-zanger vraagt of ze speciaal voor hem een nummer uit The Phantom Of The Opera kan zingen. Die opname verschijnt in het jaar dat Mercury overlijdt op het dubbelalbum Eternal.

Caballé neemt na de dood van haar maatje Freddie nog enkele andere duetten op met popartiesten, waaronder songfestivalkoning Johnny Logan, het Spaanse duo Los Del Rio en onze eigen René Froger. Haar meest opmerkelijke duet? Bohemian Rhapsody met Iron Maiden-zanger Bruce Dickinson.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

NPO Radio 2 Top '80s

Je hoort op NPO Radio 2 vijf dagen lang de mooiste nummers uit de 80s voorbijkomen. Bekijk hieronder de lijst. De top 10 houden we nog even geheim... Klik hier om de lijst te bekijken.

De NPO Radio 2 Top '80s wordt uitgezonden op NPO Radio 2 op de volgende dagen:

  • Maandag 10 februari t/m donderdag 13 februari van 09.00 tot 00.00 uur
  • Vrijdag 14 februari van 06.00 tot 18.00 uur
Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.