Programma

OMD maakte één van de vreemdste nummer 1-hits ooit

  1. Nieuwschevron right
  2. OMD maakte één van de vreemdste nummer 1-hits ooit

Rare geluiden in het intro, een walsritme, doedelzakklanken uit een stokoude synthesizer en een tekst over een historische figuur uit de Middeleeuwen; het leverde OMD een nummer 1-hit op.

Vreemde eend

Wanneer OMD (voluit: Orchestral Manoeuvres In The Dark) in februari 1982 de hitlijsten bestijgt met 'Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)', bestaat de competitie uit pakkende popliedjes van onder anderen ABBA, Bucks Fizz, Ph.D., Normaal, The Four Tops en Vanessa. Op dat moment is OMD, bestaande uit Paul Humphreys en Andy McClusky, een toonaangevende synthpopgroep, maar bij het grote publiek nog relatief onbekend. 'Souvenir' is in het najaar van 1981 een bescheiden hitje geweest, al blijft OMD een vreemde eend in de bijt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Platgewalst

Geheel tegen alle conventies in, staat 'Maid Of Orleans' in maart 1982 vier weken op de eerste plek. Het is één van de meest afwijkende nummer 1-noteringen in de geschiedenis. Om te beginnen de maatsoort. Nu zijn er wel meerdere grote hits geweest met een walsritme, al zijn ze relatief zeldzaam. Vooral in 1982, wanneer de wereld nog aan het bijkomen is van de discotrend. Als je een walsje leert op de dansschool is 'Maid Of Orleans' wel weer erg geschikt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat is nu de titel?

De titel zorgt in 1982 ook voor wat verwarring. McCluskey schrijft de deun op de 550e sterfdag van Jeanne d'Arc. De officiële titel van de enige nummer 1-hit van OMD luidt 'Joan Of Arc (Maid Of Orleans)'. Onder die naam is het op het album Architecture & Morality te vinden. Op dezelfde elpee staat echter ook een nummer dat simpelweg 'Joan Of Arc' heet en dat nog vóór 'Joan Of Arc (Maid Of Orleans)' op single verschijnt. Om het onderscheid duidelijker te maken, wordt de titel voor de single veranderd naar 'Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)'.

Volgt u het nog?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nepdoedelzak

McCluskey omschrijft 'Maid Of Orleans' als 'onze 'Mull Of Kintire'', als referentie naar de grootste hit van Paul McCartney's band Wings. Behalve dat beide liedjes nummer 1-hits zijn geweest, hebben ze hetzelfde ritme en bevatten ze allebei een melodielijn die geschreven is voor doedelzakken. Waar McCartney echte doedelzakspelers inhuurt, komen de doedelzakken op de OMD-hit uit een mellotron, een soort primitieve synthesizer. In de periode dat 'Maid Of Orleans' een hit is, wordt de mellotron overigens amper nog gebruikt, omdat synthesizers veel geavanceerder zijn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een beetje vreemd...

Zodra de heren van OMD 'Maid Of Orleans' voltooid hebben, zitten ze met een probleem: "Hoe beginnen we het nummer?" Het liedje opent namelijk meteen met een walsritme en de beroemde melodielijn, maar er is geen echt intro. Het antwoord: "We zetten er gewoon wat gekke geluiden voor." Wat je hoort, zijn overstuurde testsignalen en trommelslagen, terwijl het stuwende ritme in de verte doorklinkt en steeds harder wordt. Kom er maar eens op! Het resultaat is een beetje vreemd, maar héél lekker.

Foto omslag: ANP

Ster advertentie
Ster advertentie