Floor Jansen en Henk Poort verenigen twee werelden met Phantom Of The Opera
Musicalnummers komen we maar relatief weinig tegen in de NPO Radio 2 Top 2000, dus het is met recht een verrassing als operazanger Henk Poort en metalzangeres Floor Jansen in 2019 de lijst binnenstormen met Phantom Of The Opera.
Nu horen we enkele gevatte lezers denken: "Maar er staan toch tientallen nummers van Queen en ABBA in de Top 2000 en die zijn ook bijna allemaal in een musical te horen?" Dat is zonder meer waar. Wanneer we zogenaamde 'jukeboxmusicals' zouden meetellen, dan komen we een heel eind met musicalnummers. Dit zijn musicalvoorstellingen die geschreven zijn rondom bestaand repertoire van een bepaalde artiest of in een bepaald genre. Maar wanneer we de zoekopdracht gaan specificeren tot liedjes die speciaal voor musicalshows geschreven zijn, dan blijven er echt heel weinig over. We noemen Theme From New York, New York van Frank Sinatra en You'll Never Walk Alone, dat in de uitvoeringen van zowel Gerry & The Pacemakers als Lee Towers in de lijst staat, maar eigenlijk uit de musical Carousel uit 1945 komt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Musicalkoning
Wat musicals betreft is Andrew Lloyd Webber veruit de meest succesvolle moderne componist. Zijn bekendste werken zijn Jesus Christ Superstar, Evita, Cats, Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat en The Phantom Of The Opera. Zelfs wie geen van deze voorstellingen ooit gezien heeft kan tenminste één deuntje uit deze musicals neuriën, want diverse liedjes bereikten in enige vorm de hitlijsten. Zo zijn nummers uit Jesus Christ Superstar grote hits voor Murray Head en Helen Reddy. Jason Donovan maakt in 1991 een geslaagde cover van Any Dream Will Do en Madonna kruipt in 1996 in de huid van Eva Perón, wat haar een succesvolle single oplevert. Julie Convingtons originele versie van Don't Cry For Me Argentina staat jarenlang in de NPO Radio 2 Top 2000, net als No Matter What van Boyzone en Memory van Barbra Streisand – allen uit de pen van Webber.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
It takes two
De muziek uit The Phantom Of The Opera is minstens net zo beroemd. De musical is gebaseerd op de roman Le Fantôme De l'Opéra uit 1910, van de Franse schrijver Gaston Leroux. In de orignele West End-productie uit 1986 nemen Michael Crawford en Sarah Brightman de hoofdrollen voor hun rekening. Sarah Brightman is op dat moment de vrouw van Webber. Voor de Broadway-show spelen ze in 1988 opnieuw het spook en zijn crush Christine Daaé. Het duet All I Ask Of You verschijnt in 1986 op single, maar nu met Cliff Richard als duetpartner in plaats van Crawford. Het titelnummer wordt ook op single uitgebracht, waarbij Steve Harley, bekend van de '70s-hits Make Me Smile (Come Up And See Me) en Sebastian, de mannelijke vocalen voor zijn rekening neemt. In de Top 2000 komen we Brightman nog ieder jaar tegen met een ander duet: Time To Say Goodbye met Andrea Bocelli.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Vertaalslag
Joop van den Ende haalt de musical in 1993 naar Nederland, met Henk Poort en Joke de Kruijf in de hoofdrol, afgewisseld met Ben Cramer en Els Bongers. De liedjes worden naar het Nederlands vertaald door Seth Gaaikema. De vertaalde versie van het titelnummer, simpelweg Het Spook Van De Opera, verschijnt op single en is in het voorjaar van 1994 een piepklein hitje in Nederland. Het is niet de eerste keer dat Henk Poort een liedje uit The Phantom Of The Opera zingt. De bariton neemt in 1991 al het nummer All I Ask Of You op als duet met Vera Mann. Dit voor een album vol covers van musicalliedjes met de ietwat profetische titel Where I Want To Be. In datzelfde jaar is de klassiek geschoolde zanger voor het eerst in een musical te zien: Les Misérables, in de rol van Jean Valjean.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Limburgs edelmetaal
In de jaren daarna blijft Henk Poort zowel in de opera- als in de musicalwereld actief en ook op televisie zien we hem geregeld terug. In het AVROTROS-programma De Beste Zangers neemt hij in 2019 diverse genres voor zijn rekening. Daar gaat zijn rol als spook van de opera in reprise, nu met Nightwish-zangeres Floor Jansen als het personage Christine. Voor veel televisiekijkers is Floor Jansen een nieuw gezicht, maar de dan 38-jarige zangeres heeft er op dat moment al een lange muzikale loopbaan op zitten. Deze begint eind jaren '90 bij de Limburgse symfonische metalband After Forever. Ze behoort tevens tot de eerste lichting studenten aan de Tilburgse Rockacademie, samen met onder anderen Danny Vera en Jacqueline Govaert van Krezip.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
The lady is a ReVamp
Gitarist Mark Jansen, echter geen familie van Floor, stapt na een paar jaar uit After Forever en formeert de soortgelijke band Epica. Het gaat beide groepen voor de wind en ze scoren met name over de grens goed, in het kielzog van internationaal geliefde symfonische metalbands als Nightwish, The Gathering en Within Temptation. Tanja Turunen is dan nog de zangeres van Nightwish. Het laatste album van After Forever bereikt in 2007 de top tien van de Album Top 100 in Nederland. Na het uiteenvallen van After Forever formeert Floor Jansen de rockband ReVamp. Sinds 2013 is Jansen de frontvrouw van de Finse metalband Nightwish, dat na haar deelname aan De Beste Zangers met twee nummers de Top 2000 binnendondert in 2019: Élan op nummer 312 en een liveversie van de fan-favourite Ghost Love Score op nummer 1417.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pink Floyd Webber
"Natuurlijk, als je meedoet aan een tv-programma is het niet geheel een verrassing dat dingen veranderen, maar op deze schaal had ik echt niet aan zien komen", reageert de zangeres begin dit jaar in een interview nadat het grote publiek haar eindelijk definitief in de armen heeft gesloten. Overigens is het opvallend dat Phantom Of The Opera nooit in de Top 2000 gestaan heeft, want het fameuze orgelintro vertoont een wel erg opvallende gelijkenis met de gitaarriff uit het 23-minuten durende Echoes van Pink Floyd. Echoes beslaat de volledige tweede plaatkant van de elpee Meddle uit 1971. Het valt ook Roger Waters op. "Het leven is te kort om Andrew Lloyd Webber voor de rechter te slepen", reageert het oud-Pink Floyd-lid jaren na dato over de gelijkenis tussen beide composities. Echoes staat daarentegen veel hoger in de Top 2000, dus Roger Waters mag niet klagen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kijk de NPO Radio 2 Top 2000 terug
Geen zin om nog een heel jaar te wachten tot je weer kunt genieten van een hele week aan muziek? Kijk hier de hele Top 2000 van 2020 terug.
Foto omslag: ANP