The Verve
- Artiesten
- The Verve
Bittersweet Symphony
The Verve heeft al twee albums (A Storm In Heaven (1993) en A Northern Soul (1995)) uitgebracht wanneer de band bij het grote publiek doorbreekt met de single 'Bittersweet Symphony'. Het op 'The Last Time' van de Rolling Stones geïnspireerde nummer wordt onder een commercial gebruikt door Nike. Na succes in Engeland volgt de rest van Europa (in Nederland haalt 'Bittersweet Symphony' de Top 10). Daarna moet ook Amerika er aan geloven.
Solo
De volgende single, 'The Drugs Don't Work', doet het overal een stuk minder spectaculair, maar in Engeland weet de ballad op 1 binnen te komen. Ook de singles 'Sonnet' en 'Lucky Man' halen de Engelse hitlijst met gemak. In 1999 zet Richard Ashcorft een punt achter The Verve. In 2000 verschijnt zijn eerste solo-album, Alone With Everybody.
Reunie
Na acht jaar kondigt de band hun reunie aan. Ze gaan in 2007 weer touren en eind van het jaar laten ze nieuw materiaal horen: het album Forth, met als single 'Love is Noise'. Ze blijven touren en staan in de zomer van 2008 op de grote festivals, zoals Pinkpop, Rock Werchter en Glastonbury.
In 2009 wordt echter bekend gemaakt dat de groep weer uit elkaar gaat.