Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

Smells Like Teen Spirit van Nirvana startte een muzikale aardverschuiving

foto: Screenshot YouTube
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Smells Like Teen Spirit van Nirvana startte een muzikale aardverschuiving

Nirvana brengt in het najaar van 1991 met Smells Like Teen Spirit hun meest succesvolle single uit. Het drietal uit Seattle legt met het nummer een bom onder de status quo in de muziekwereld van de vroege jaren 90.

Wanneer Nirvana in de late jaren 80 debuutalbum Bleach opneemt, bestaat het mainstream rocklandschap uit artiesten als Guns N’ Roses en Bon Jovi. De rauwe grunge van de band rond Kurt Cobain is mijlenver verwijderd van het geluid van die stadiongiganten met hun grootse, meezingbare refreinen. Ook qua boodschap is het grimmige nihilisme van Nirvana ongeveer het tegenovergestelde van de muziek die de hitlijsten domineert.

Daar komt verandering in wanneer Smells Like Teen Spirit in 1991 als eerste single van Nirvana’s tweede album Nevermind verschijnt. MTV besluit om de clip, na enig aarzelen, flink in de rotatie te gooien, en Cobain, Grohl en Novoselic zijn van de ene op de andere dag wereldsterren.

Niet alleen dat: het succes van Smells Like Teen Spirit plaveit de weg naar een opkomst van de grunge. Plotseling scoren acts als Pearl Jam en Soundgarden wereldwijde hits, en komen collega-artiesten als Mudhoney en Screaming Trees, voorheen alleen in de Amerikaanse alternatieve scene actief, op de grote labels terecht.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

“Plotseling kan het allemaal”, schrijft muziekjournalist Jon Pareles in 1992 in The New York Times. “Niemand kan voorspellen welke van de tientallen, misschien zelfs honderden gruizige, onverzorgde bands als volgende zal aanslaan bij de miljoenen bezoekers van winkelcentra.”

Pixies en deodorant

Op muzikaal vlak is de grote inspiratie voor Smells Like Teen Spirit de legendarische alternative rockband Pixies, dat in 1989 meesterwerk Doolittle uitbrengt. De hard-zacht-dynamiek van de groep rond frontman Black Francis is een groot voorbeeld voor Nirvana, verklaart Cobain. Die sound combineert de Amerikaan met een riff die hij baseert op een enorme classic rockhit: More Than A Feeling van Boston.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De inspiratie voor de titel van Smells Like Teen Spirit, die nooit genoemd wordt in het nummer, komt van een onwaarschijnlijke plek: een bus deodorant. Nadat Cobain en Dave Grohl een dronken avond doorbrengen met Bikini Kill-leden Tobi Vail (die op dat moment een relatie met de Nirvana-zanger heeft) en Kathleen Hannah, schrijft laatstgenoemde met een stift de boodschap “Kurt smells like Teen Spirit” op de muur van Cobains motelkamer.

Teen Spirit is de naam van een Amerikaans deodorantmerk, tot de verbazing van Hannah, die een bus had zien staan in een winkel. “Wie noemt een deodorant nou Teen Spirit?”, vertelt de zangeres later. “Hoe zou dat moeten ruiken? Als een kleedkamer? Wiet vermengd met zweet? De geur wanneer je in je haar overgeeft op een feestje?”

Cobain belt Hannah later op, met de vraag of hij de boodschap die ze op de muur schreef mag gebruiken voor een nummer. “Ik zei: ‘Dat is goed. Ik zou niet weten waarom je een nummer zo zou willen noemen, maar ga je gang’”, vervolgt ze. “Hij wist niet dat het een deodorantmerk was. Ik voelde me lullig dat ik dat niet vertelde, maar ik vond het ook wel grappig. Hij vond het gewoon interessant klinken.”

Icoon tegen beter weten in

Hoewel Smells Like Teen Spirit zich afzet tegen de mainstream popcultuur, katapulteert het nummer Nirvana de hitlijsten in. Dat komt mede door de populariteit van de clip, vertelt Grohl in 2011 aan Mojo. “Mensen hoorden het nummer op de radio en dachten: dit is goed. Maar toen zagen tieners de clip op MTV en dachten ze: dit is cool. Deze gasten zijn een beetje lelijk en ze slopen hun middelbare school. Ik denk dat dat een grote factor was in wat er met het nummer gebeurde.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ondanks de status van Smells Like Teen Spirit blijft de drummer overigens bescheiden: “Denk ik dat het de beste single aller tijden is? Natuurlijk niet! Volgens mij is het niet eens de beste single van Nirvana. En vergeleken met Revolution van The Beatles of God Only Knows van The Beach Boys? Hou maar op. Smells Like Teen Spirit was een mooi moment, maar er is zoveel mooiers.”

Ook Cobain worstelt met de sterrenstatus die Smells Like Teen Spirit hem oplevert. Hij groeit uit tot een icoon van Generatie X (de generatie die geboren wordt tussen 1960 en 1980), maar zegt: “Ik heb geen antwoorden. Ik wil geen fucking uithangbord zijn.”

Live in Paradiso

De frontman raakt gefrustreerd door het succes van het nummer, en weigert het in de latere dagen van Nirvana zelfs regelmatig te spelen tijdens optredens. Toch zijn er fraaie live-opnames van Smells Like Teen Spirit, waaronder die van het legendarische optreden dat Nirvana eind 1991 in Paradiso geeft.

Bekijk hieronder de beelden van het concert, waarvan de registratie in 2021 zelfs verschijnt als bonus bij de jubileumuitgave van Nevermind:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het begin en eind van grunge

Kurt Cobain zorgt in 1991 met Smells Like Teen Spirit voor het startschot van grunge in de mainstream popcultuur, en maakt daar 3 jaar later op tragische wijze een eind aan. Na de dood van de Nirvana-frontman maakt de rauwe grunge plaats voor Cool Britannia: de golf van Engelse artiesten die met hun Britpop een nieuwe fase inluiden. “I feel stupid and contagious” uit Smells Like Teen Spirit wordt verruild voor Oasis’ nieuwe aardverschuiving: “Tonight, I’m a rock ‘n’ roll star”.

En hoewel grunge nooit meer zo groot wordt als in die jaren tussen 1991 en 1994, werpt de rauwe eerlijkheid van Nirvana nog altijd een grote schaduw over de muziekwereld. De shirts van de groep zijn nog altijd een van de meest gedragen bandshirts op festivals, en verwerkt een nieuwe generatie artiesten, van popsterren als Billie Eilish tot rockers als Wolf Alice, hun gevoelens en frustraties met de openhartigheid van Cobain.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.