Naar cookieinstellingen
chevron down

Jan-Willem Start Op!

BNNVARA

Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte

NPO Radio 2 Top 2000

Hoe Boston met More Than A Feeling de allerlaatste kans op succes greep

foto: YouTube
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Hoe Boston met More Than A Feeling de allerlaatste kans op succes greep

Met het onweerstaanbare More Than A Feeling groeit Boston uit het niets uit tot een wereldwijde sensatie. En dat terwijl het nummer begon als een demo in de kelder van songwriter Tom Scholz.

Hoewel Boston over het algemeen als vijfkoppige band op het podium stond, heeft de band één echt sleutellid: Tom Scholz. De Amerikaanse multi-instrumentalist schrijft alle songs voor het titelloze debuut waarmee Boston in de tweede helft van de jaren 70 doorbreekt.

Scholz' muzikale ambitie ontstaat wanneer hij 21 is en voor het eerst een gitaar vastheeft. "Ik maakte muziek in verschrikkelijke bands, maar had het geweldig naar m'n zin", vertelt hij aan Entertainment Weekly, "ik werd erdoor gegrepen en wilde het wat serieuzer doen."

Nuttige bijbaan

Die ambitie weet Scholz uiteindelijk te realiseren met behulp van zijn baan bij Polaroid. Daar gaat hij aan de slag als product design engineer, waar hij leert over audio-elektronica en het opnemen. De kennis die Scholz opdoet bij Polaroid, gebruikt hij om een opnamestudio te bouwen in zijn kelder, waar hij uiteindelijk de debuutplaat van Boston op zal nemen. Dat is een methode die goed bevalt, blijkt later: de muzikant geeft aan dat uiteindelijk alle albums van Boston in een kelder worden opgenomen.

Terwijl hij overdag bij Polaroid werkt, blijft Scholz in zijn studio werken aan de songs van het eerste album van Boston. Hij speelt alle instrumenten zelf in, alleen voor de drums vraagt hij Jim Masdea. "Ik deed de opnames, zonder de zangpartijen, en het klonk alsof je een volledige band hoorde", vervolgt Scholz. " Ik heb het geprobeerd met andere muzikanten, maar ik kreeg nooit het resultaat wat ik wilde. De andere mensen moesten zo ver mogelijk uit de buurt blijven. Zo kon ik de arrangementen maken. En wanneer de 'band' compleet was, kwam zanger Brad Delp erbij. Ik heb er zes jaar over gedaan om in m'n eentje muziek te leren maken."

In die zes jaar neemt Scholz de nodige demo's op, die allemaal afgewezen worden door de platenlabels waarbij hij ze aanbied. Uiteindelijk besluit hij het nog één keer te proberen. "Op dat moment was ik 29 en besloot ik dat het tijd was om verantwoordelijk te worden", vervolgt hij. "Ik was getrouwd en we hadden niet echt veel geld. Dit zou mijn laatste demo worden." Het zou de demo worden die Scholz' leven voorgoed verandert: die met More Than A Feeling erop.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerste contract

Epic Records is het platenlabel dat uiteindelijk hapt. In eerste instantie wordt er geëist dat Scholz de songs die hij in zijn kelder heeft gemaakt, in een professionele studio opneemt. Daar heeft hij geen trek in, hij zegt: "Dat gaat niet gebeuren. Als je mij uit mijn element haalt, naar een studio waar ik nog nooit heb gewerkt, dan krijg je niet hetzelfde resultaat." Uiteindelijk wordt er een compromis gesloten: Scholz mag in zijn kelder blijven opnemen, maar de plaat wordt in de studio in Los Angeles gemixt."

Hoewel Scholz eindelijk zijn droom als professioneel muzikant waar lijkt te maken, blijft hij na de release van de debuutplaat van Boston gewoon bij Polaroid werken. "Ik was door iedereen afgewezen, dus ik verwachtte niks. Alles waar ik op hoopte, was dat een lokaal radiostation één van de nummers af en toe zou draaien, zodat ik in de buurt een beetje op kon treden", aldus Scholz.

Maar More Than A Feeling wordt uiteraard door veel meer stations dan alleen de locale radiozender gedraaid. Iedere keer dat de track op de radio komt, stormen Scholz' collega's zijn kantoor in om hem dat te vertellen. Ondanks het succes van de track op de radio, blijft hij toch nog bij Polaroid werken. Zelfs wanneer Boston uitgenodigd om in het voorprogramma van Black Sabbath op te treden, neemt de muzikant geen ontslag maar verlof van zijn baan.

Pas wanneer het verzoek binnenkomt voor een headline-tournee voor Boston, gelooft Scholz dat hij veilig is. Hij neemt ontslag bij Polaroid, en begint hij als fulltime muzikant. Met succes: het eerste album van Boston gaat maar liefst 17 miljoen keer over de toonbank. Het is de meest succesvolle debuutplaat totdat hij in 1988 wordt voorbijgestreefd door Appetite for Destruction van Guns N' Roses.

More Than A Feeling

Die eerste single is nog altijd dé track waarmee Boston geassocieerd wordt. Schulz omschrijft de track als een dagdroom over vroeger. "Ik heb het niet over een echte gebeurtenis geschreven", legt hij uit. "Het gaat over een fantasie, een waar bijna iedereen zich mee kan identificeren. Het gaat over iemand die een belangrijke persoon verliest, en hoe muziek je terugbrengt naar het verleden.

Er wordt gezongen over Marianne. Nu worden namen wel vaker gebruikt in liedjes, maar deze Marianne bestond echt. "Ik was 8 of 9 jaar en ik had een veel oudere nicht", zegt Scholz. "Ik vond haar het mooiste meisje dat ik kende. Haar naam was Marianne. Ik was stiekem verliefd op haar", legt hij uit.

Boston in de NPO Radio 2 Top 2000

In 2021 staat de Amerikaanse rockband met More Than A Feeling op plek 365 in de NPO Radio 2 Top 2000. Daarnaast staat Don't Look Back op 1766.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.