Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

De Dijk: al veertig jaar de hart en soul van de Nederpop

foto: ANP
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. De Dijk: al veertig jaar de hart en soul van de Nederpop

Nederlandstalige popmuziek is er in vele vormen en gedaantes, maar niemand in de stad danst op de vulkaan als De Dijk er niet is. We blikken terug op de veertigjarige geschiedenis van de Amsterdamse rock- en soulband.

Al zo’n honderd jaar is er sprake van het populaire Nederlandstalige lied. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw zijn het variétéartiesten als Lou Bandy, zijn broer Willy Derby, Louis David en het orkest The Ramblers wiens liedjes door de ether schallen. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog groeien Max van Praag, Willy Alberti en Johnny Jordaan uit tot ’s lands meest populaire artiesten, als grondleggers van het levenslied.

Het zijn de jonge Indonesische Nederlanders uit de regio Den Haag, waaronder The Tielman Brothers en The Crazy Rockers, die voor het eerst rock-’n’-roll spelen op Hollandse bodem. De uit Eindhoven afkomstige Peter Koelewijn scoort in 1960 een Nederlandstalige rock-’n’-rollhit die door velen wordt gezien als het startsein van de Nederpop: Kom Van Dat Dak Af. Toch komt het oorspronkelijke Nederlandstalige repertoire pas echt tot bloei in de jaren tachtig, met popgroepen als Doe Maar, Het Goede Doel, VOF De Kunst, Toontje Lager en De Dijk.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Stampei maken

De Amsterdamse groep De Dijk vindt zijn oorsprong in de eerdere funkband Stampei. Zanger Huub van der Lubbe en zijn broer, bassist Hans, zijn lid van Stampei, net als de latere Dijk-gitaristen Bert Stelder en Nico Arzbach. Platenfirma Bovema Negram brengt in 1979 de enige single van Stampei uit, getiteld Blij Dat Het Morgen Maandag Is. De B-kant van het disconummer is ’t Valt Allemaal Niet Mee. Van beide liedjes schrijft Van der Lubbe de teksten.

In 1980 besluit Van der Lubbe de stekker uit Stampei te trekken. “Er zaten een paar jazzjongens in die band”, zegt de zanger terugkijkend op de beginperiode van De Dijk in een recent interview. “Ze waren allemaal liefhebbers van Frank Zappa en deden veel te moeilijk. Ik dacht: laten we eerst maar eens de essentie van rockmuziek doorkrijgen voordat we zulke ingewikkelde muziek gaan maken. Dat was dus klaar.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerste optreden zonder drummer

De gitaristen en bassist blijven na het uiteenvallen van Stampei samen repeteren, zij het zonder zanger. Op een gegeven moment loopt Huub van der Lubbe toch maar eens de repetitieruimte binnen, omdat het bij hem weer begint te kriebelen. “Na verloop van tijd heb ik eens geïnformeerd: ‘Jongens, jullie hebben nog geen zanger en tekstschrijver?’" Vanaf dat moment is De Dijk geboren.

Het eerste optreden vindt op 1 oktober 1981 plaats, als voorprogramma van Raymond van het Groenewoud & The Centimeters in Paradiso. Arzbach neemt de rol van drummer op zich, want die is er tijdens dat eerste optreden nog niet. Aan het eind van de avond komt Daniël Derks naar de band toe en zegt dat hij het beter kan. Hij blijft korte tijd bij de band en is enkel op debuutsingle Bloedend Hart te horen, die in september 1982 een bescheiden succesje is. Op het titelloze debuutalbum wordt hij vervangen door Christan Muiser. Stelder stapt na die eerste elpee op.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bonzend hart als wichelroede

Met de komst van drummer Antonie Broek en toetsenist Pim Kops is de line-up van De Dijk in 1983 compleet. Met deze formatie wordt de tweede elpee Nooit Meer Tarzan opgenomen. Helaas bereikt de elpee de albumlijst niet en ook de single Slow Motion flopt. Ze krijgen nog één kans van platenfirma Dureco met de elpee Elke Dag Een Nieuwe Hoed. De single Binnen Zonder Kloppen is een kleine hit, al presteert het album voor die tijd ondermaats.

De Nederlandse tak van Mercury Records neemt De Dijk in 1987 onder zijn hoede en vanaf dan gaat het de Amsterdammers pas echt voor de wind. Het album Wakker in een Vreemde Wereld verkoopt beter dan alle voorgangers en de single Mag het Licht Uit is een regelrechte hit. Opvolger Dansen op de Vulkaan doet het beduidend minder goed in de hitlijsten, maar groeit dankzij de liveshows van De Dijk uit tot een ware Nederpopklassieker.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Honderd procent duidelijk voor de luisteraar

Ondanks dat Van der Lubbe en co aanvankelijk minder zichtbaar in de hitparades zijn dan succesvollere groepen als Doe Maar, Frank Boeijen Groep, Toontje Lager en Het Goede Doel, overleeft De Dijk ze één voor één. Met het album Niemand in de Stad levert De Dijk in 1989 een van de beste Nederlandse popalbums van dat decennium af.

Nummers als Nergens Goed Voor, Ik Kan Het Niet Alleen en het titelnummer behoren nog steeds tot het meest geliefde werk van de groep, niet in de laatste plaats vanwege de uit het leven gegrepen songteksten van Huub van der Lubbe. "Vroeger wilde ik dat een tekst honderd procent duidelijk was voor de luisteraar”, zegt hij in 2019 over hoe hij in het verleden zijn liedjes schreef. “Die behoefte heb ik een beetje losgelaten, want het leven zit ook niet duidelijk in elkaar."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gloriejaren van De Dijk

Gedurende de jaren negentig, terwijl de meeste Nederlandstalige bands uit het voorgaande decennium een dip kennen en hun leden solo gaan (denk aan Erik Mesie, Henk Westbroek, Henk Temming, Henny Vrienten en Frank Boeijen) blijft De Dijk onverminderd stug doorgaan. En met resultaat, want in 1994 staan zowel het album De Blauwe Schuit als de daarvan afkomstige single Als Ze Er Niet Is in de top 10.

Terwijl er nieuwe Nederlandstalige artiesten opstaan als Guus Meeuwis, Volumia!, Bløf en De Kast, maakt De Dijk zijn gloriejaren mee. Het album De Stand Van De Maan loopt in april 1997 nipt de eerste plek mis (vanwege het debuutalbum van de Spice Girls), maar anderhalf jaar daarna bereikt de band voor het eerst de bovenste plek van de albumlijst met Het Beste van De Dijk. Het live-album Voor de Tover staat tegelijkertijd in de top 10.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het houdt niet op

Ook in de nieuwe eeuw blijft De Dijk ertoe doen, met een continue stroom aan top 5-albums en talloze optredens op festivals en in theaterzalen. Het meest trots zijn ze op de plaat Hold On Tight, hun samenwerking met soul-icoon Solomon Burke. De Dijk heeft veel te danken aan diens rauwe mix van rock-’n-roll en soul.

"Alle goede muziek is ons referentiekader", zegt Van der Lubbe over hun invloeden. "Maar dat betekent niet dat we ook alles kunnen. Dat telt ook mee. Ik vind James Brown hartstikke goed, krankzinnig goed, maar dat wat hij deed, kan ik niet. Dan kun je het wel willen, maar dat slaat nergens op.” Anderzijds, wat Huub van der Lubbe kan, kon James Brown niet. En Van der Lubbe kan het nog steeds. “Niemand van ons kan zich voorstellen dat het ooit ophoudt.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

40-jarig jubileum

Dit jaar vierde de leden van De Dijk hun veertigjarig jubileum als band met optredens in de Ziggo Dome. Als voorbereiding op die feestelijke shows speelde de groep een exclusieve sessie in een leeg Ziggo Dome tijdens Muziekcafé XL. Het werd een emotionele dag voor Huub van der Lubbe: de frontman was in tranen toen hij van burgemeester Femke Halsema de Andreaspenning in ontvangst mocht nemen.

Maar in 2021 deed De Dijk meer dan alleen terugkijken op oude successen. De Amsterdamse band maakte indruk met de nieuwe single Als Het Golft en scoorde zelfs de NPO Radio 2 TopSong met Merk Je Het Niet.

De Dijk in de NPO Radio 2 Top 2000

Van het indrukwekkende oeuvre van De Dijk zijn 14 nummers terug te vinden in de NPO Radio 2 Top 2000. Tot 2020 was Als Ze Er Niet Is het hoogst genoteerde nummer van de band, maar dit jaar is die track door twee songs ingehaald: Niemand in de Stad op 291 en Dansen op de Vulkaan op 273.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.