Waarom Live at the Apollo van James Brown zo'n bijzonder album is
Maar weinig livealbums worden zo geroemd als het Apollo-album van James Brown. Wat is het verhaal achter de plaat uit 1963 en waarom is het zo bijzonder?
De hardstwerkende man in de showbizz
Een liveplaat, dat was allesbehalve een garantie voor succes begin jaren '60. De platenmaatschappij van James Brown moest er niet aan denken. Dan regel ik het zelf wel, dacht Brown. Hij financierde zelf het concert en boekte een week in het Apollo-theater in Harlem, New York. Die plek kende hij al, want in december 1959 had Brown er al een week optredens gegeven. Omdat King Records ook na de opnames nog niet overtuigd was van een livealbum, stond James Brown bijna op het punt om het maar op eigen houtje uit te brengen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
At Fillmore East van The Allman Brothers Band, MTV Unplugged van Nirvana en At Folsom Prison van Johnny Cash: het zijn stuk voor stuk iconische livealbums. Maar Live at the Apollo van r&b-legende James Brown wordt pas echt een mythische status toegesmeten. En dat is niet voor niets.
66 weken
Dat was uiteindelijk niet meer nodig. King Records ging overstag en in mei 1963 lag Live at the Apollo in de winkels. James Brown vierde het met nog een reeks concerten in de Apollo. Platenzaken wisten ondertussen niet wat ze meemaakten: massa's mensen wilden de liveplaat kopen en er ontstond een ware hype. Winkels konden qua bevoorrading amper het tempo van de verkoop bijhouden en het duurde 66 weken voordat Live at the Apollo uiteindelijk uit de hitlijsten verdween. Voor die tijd had James Brown nog eens tien shows in de inmiddels wereldberoemde Apollo gegeven.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ready for Star Time?
Door Live at the Apollo kreeg de wereld ineens een heel andere kijk op livemuziek. De manier waarop Brown in een halfuur het publiek voor zich wint en vooral de wijze waarop dat is vastgelegd, was tot dan toe nooit vertoond. Van de aankondiging - 'Are you ready for Star Time?!' - tot de hypnotiserende 11 minuten van Lost Someone. En dan te bedenken dat Brown nog niet kon pronken met megahits als It's a Man's Man's Man's World of I Got You (I Feel Good); die songs kwamen pas drie jaar later uit.
De invloed van Live at the Apollo is groot. Iconische liveacts als de Rolling Stones en Prince hebben allemaal het kunstje afgekeken van hoe James Brown het op die avonden in de Apollo aanpakte. Rolling Stone Magazine noemt het album 50 jaar naar dato nog altijd de beste liveplaat die ooit is uitgebracht. Na het eerste Apollo-album volgden er nog vier van Brown vanaf hetzelfde podium, maar geen enkele kon de eerste uit 1963 overtreffen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
James Brown in de NPO Radio 2 Top 2000
Het is bijna niet te geloven, maar James Brown stond in 2022 voor het eerst zonder notering in de NPO Radio 2 Top 2000. It's a Man's, Man's, Man's World en Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine stonden vanaf 1999 in de lijst, maar in 2021 voor het laatst. I Got You (I Feel Good) hoorde je tussen 2006 en 2011 in de Top 2000.
Gerelateerd nieuws
Het Oor Wil Ook Wat
De Gouden Strot van James BrownNPO Radio 2 Top 2000
James Brown en Luciano Pavarotti zingen samen It's a Man's Man's Man's WorldNPO Radio 2 Top 2000
Keuzestress tijdens stemmen voor de Top 2000? Wij hebben tips!NPO Radio 2 Top 2000
Metallica speelt The Unforgiven II voor de eerste keer live