Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

Hoe kritiek op George W. Bush de comeback van Green Day inluidde

foto: ANP
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Hoe kritiek op George W. Bush de comeback van Green Day inluidde

In 2004 is er volop kritiek op de Amerikaanse president George W. Bush. De punkrockers van Green Day drijven de spot met het staatshoofd in American Idiot, en klimmen daarmee uit een dip.

Kort na de eeuwwisseling gaat het niet goed met Green Day. Terwijl George W. Bush het Witte Huis betrekt, ziet het punktrio onder aanvoering van Billie Joe Armstrong dat zesde studioplaat Warning maar mondjesmaat verkoopt. Daarnaast wordt de band geplaagd door spanningen tussen de frontman en bassist Mike Dirnt en drummer Tré Cool. Tot overmaat van ramp worden de tapes met de opnames van het geplande zevende album, Cigarettes And Valentines, uit de studio gestolen.

Dankzij de aanmoediging van producer Rob Cavallo, die in 1994 al achter de knoppen zat bij Green Days doorbraakalbum Dookie, gaat het drietal aan de slag met een totaal nieuw project. Het wordt een punkrockmusical waarin de rol van de VS in de Tweede Golfoorlog een prominent thema vormt. Green Day noemt het album American Idiot.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Onverwachte comeback

De eerste single van American Idiot is het titelnummer. In de track geven de leden van Green Day in stevige bewoordingen aan wat ze van het bewind van president George W. Bush en de oorlog in Irak vinden. Met de catchy punkrocksong verwoordt Green Day het dan heersende sentiment van een groot deel van de bevolking over die – volgens velen – ‘onterechte oorlog’.

Ook andere artiesten nemen een positie in tegen het beleid van Bush, waaronder P!nk, Eminem, Beastie Boys en Pearl Jam, maar alle succesvolle protestliederen ten spijt slaagt niemand erin het politieke tij te keren: de zittende Republikeinse president verslaat zijn Democratische tegenstander John Kerry met gemak bij de presidentsverkiezingen in november 2004.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Rockopera

Na het succes van de titeltrack blijft American Idiot een bron van hits voor Green Day. De groep scoort ook enorm met de volgende singles van het album: Holiday, Boulevard of Broken Dreams, Wake Me Up When September Ends en het ambitieuze Jesus of Suburbia.

Het laatstgenoemde nummer is een nieuwe richting voor Green Day: een heuse rockopera. Voor de negen minuten durende track laat het trio zich inspireren door Quadrophenia van The Who, en vertellen ze het verhaal van een Amerikaanse hoofdpersoon die zich los probeert te trekken uit zijn verstikkende thuisomgeving. Jesus of Suburbia bestaat uit vijf gedeeltes, die op inventieve wijze aan elkaar gekoppeld worden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Musicalversie

En naast twee rockopera's op de albumversie van American Idiot (naast Jesus of Suburbia vormt ook Homecoming een negen minuten durend epos) vormt de plaat ook nog eens de inspiratie voor een musical. De American Idiot musical gaat in 2010 op première op Broadway, waar hij uiteindelijk 422 keer gespeeld wordt. Billie Joe Armstrong heeft geen officiële rol in de productie, maar hij doet regelmatig mee aan de musical als het personage St. Jimmy (vernoemd naar een van de tracks op het album).

Nadat American Idiot voor het laatst gespeeld is op Broadway, gaat de musical op wereldtournee. In de jaren die volgen is de productie over heel de wereld te zien, van Europa tot Zuid-Amerika.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Opnieuw actueel

In juli 2019 is American Idiot opnieuw te vinden in de Britse hitlijsten. De reden hiervoor is wederom een Amerikaanse president: Donald Trump. Wanneer hij een bezoek aan het Verenigd Koninkrijk brengt, laat een deel van de Britse bevolking haar afkeuring horen door de track massaal aan te schaffen.

Green Day in de NPO Radio 2 Top 2000

In de NPO Radio 2 Top 2000 van 2020 is Green Day negen keer terug te vinden. Vier van die noteringen zijn afkomstig van American Idiot: Boulevard of Broken Dreams (269), Wake Me Up When September Ends (591), het titelnummer (762) en Holiday (1334).

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.