Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

Hoe ABBA met Waterloo op het Songfestival internationaal doorbrak

foto: ANP
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Hoe ABBA met Waterloo op het Songfestival internationaal doorbrak

Het Belgische plaatsje Waterloo is lange tijd met name bekend van Napoleons historische nederlaag in 1815, maar daar brengt ABBA verandering in als ze 159 jaar later het Eurovisie Songfestival winnen.

Zweden heeft een bijzonder succesvolle historie wat het Eurovisie Songfestival betreft. De eerste inzending van het land, Lilla Stjärna van Alice Babs uit 1958, bereikt al meteen de vierde plek en gedurende de jaren '60 en '70 wordt nog tienmaal de top 10 aangetikt. De eerste overwinning komt pas in 1974, wanneer ABBA meedoet aan de Europese liedjescompetitie met Waterloo; ironisch genoeg een liedje dat gaat over een afgang van epische proporties. Gedurende de Slag bij Waterloo, dat in 1815 in het zuiden van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ligt, valt definitief het doek voor de gevreesde veldheer Napoleon Bonaparte. Het levert het spreekwoord 'je Waterloo vinden' op, wat betekent dat je een beslissende nederlaag lijdt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Countryhit

ABBA's Benny en Björn zijn niet de eersten die een liedje schrijven over Napoleon. Al tijdens het leven van de Franse staatsman worden er liederen gezongen over hem, veelal op al bestaande melodieën. Op de Britse eilanden wordt bijvoorbeeld Bonaparte's Retreat gezongen na diens mislukte invasie van Keizerrijk Rusland in 1812. Dit melodietje wordt later opgenomen door countryartiesten als Pee Wee King, Glen Campbell en Willie Nelson. Een andere succesvolle countryzanger, Stonewall Jackson, heeft in 1959 een hit in de VS met een liedje dat Waterloo heet en van dezelfde beeldspraak gebruikmaakt als de latere songfestivalhit van ABBA.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Boezemvriend

Komiek André van Duin bezingt in de carnavalskraker Waar is De Steek Van De Keizer? uit 1982 de Slag bij Austerlitz. De carnavalshit is afkomstig uit de film De Boezemvriend, die zich juist afspeelt voorafgaand aan Napoleons invasie van Rusland, zeven jaar ná zijn overwinning bij Austerlitz. Ook De Deurzakkers hebben er begin 1983 een hitje mee. Anders dan Stonewall Jackson en Van Duin, die in hun liederen een verlies bezingen, nemen de heren en dames van ABBA de zinsnede "I feel like I win when I lose" uit hun songfestivallied heel letterlijk, want ze maken van iemand anders zijn verlies hun overwinning.

Masterplan

Het beroemde optreden van ABBA tijdens het Eurovisie Songfestival van 1974 in Brighton, waarbij dirigent Sven-Olof Walldoff zich als Napoleon verkleedt, wordt gezien als de internationale doorbraak van Benny, Björn, Agnetha en Anni-Frid, al is de winst op het liedjesfestijn beslist geen op zichzelf staand gegeven. Een deelname aan het Songfestival is een onderdeel van het grote masterplan van ABBA, als middel om Europese bekendheid van het kwartet in de hand te helpen. Wat vaak over het hoofd gezien wordt, is dat ABBA voorafgaand aan zijn songfestivalinzending al ruimschoots aan de weg aan het timmeren is en zeker in Scandinavië al behoorlijk populair is.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Softporno

Al sinds de jaren '60 zijn de leden onderling succesvol in thuisland Zweden, soms als lid van andere formaties. In 1970 is de eerste opname van ABBA in wezen een feit, wanneer het duo Benny & Björn de single Hej Gamle Man uitbrengt, vergezeld met achtergrondzang van hun partners Agnetha en Anni-Frid. Het eerste Engelstalige nummer van de vroegste incarnatie van ABBA is She's My Kind Of Girl, dat in 1971 in de fameuze softpornofilm The Seduction Of Inga te horen is en een nummer 1-hit wordt in Japan. Een jaar later komt het platenlabel van naaktblad Playboy eraan te pas om het liedje People Need Love in de VS te promoten, met zowaar enig succes.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Voorselectie

ABBA-manager Stig Anderson weet dat ABBA het internationaal kan gaan maken, al ontbreekt het platform nog. 'Ring Ring' lijkt in 1973 het perfecte liedje om een doorbraak te bewerkstelligen en ABBA stuurt het in voor het Melodifestivallen van dat jaar, de Zweedse voorselectie van het Eurovisie Songfestival. Daar strand het viertal op de derde plek. Het vrolijke nummer blijkt het Songfestival niet nodig te hebben, want ook zonder deelname wordt het een internationale hit (top 5 in Nederland). Een jaar later revancheert de groep, die zich vanaf dan ABBA noemt, zich op het Melodifestivalen met Waterloo, nadat eerst nog het nummer Hasta Mañana wordt overwogen als inzending. Er is niks dat ze nog kan stoppen: het liedje is niet uit je hoofd te krijgen, de zang is fenomenaal en de outfits glitteren als een discobal. Het regent 'douze points' voor de Zweedse popsensatie.

Onderscheidend

Waarin ABBA zich onderscheidt van andere songfestivalwinnaars, is dat de groep niet al zijn hoop gevestigd heeft op de liedjescompetitie. Die internationale doorbraak zal er hoe dan ook komen en eigenlijk is die al gaande op het moment dat Waterloo opgenomen wordt. Want net zoals Napoleon op het slagveld tekeerging, zo gaat ABBA los in de hitparades: nadat de ene slag gewonnen is, meteen door met de volgende. Zo stoomt ABBA na Waterloo voort met Honey, Honey, I Do, I Do, I Do, I Do, I Do en S.O.S. Wanneer eind 1975 Mamma Mia verschijnt, is er helemaal geen houden meer aan en scoort ABBA zeven jaar lang vrijwel aan de lopende band hits, met Under Attack als zwanenzang. De groep is daarna weliswaar gestopt, maar heeft nooit zijn Waterloo gevonden. Immers, ABBA is nog altijd overal.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.