Madonna bracht Vogue van de dansvloer naar de hitlijsten
In maart 1990 brengt Madonna haar single Vogue uit. Het nummer is onderdeel van haar tweede soundtrackalbum I’m Breathless, dat hoorde bij de film Dick Tracy. We vertellen het verhaal achter het populaire dansnummer.
De inspiratie voor het nummer kwam bij Madonna na een avond in een nachtclub in New York. In 2021 vertelde de zangeres over die desbetreffende avond: “Ik raakte geïnspireerd toen ik een nachtclub binnenliep en de Xtravaganza-crew zag voguen. Ik had zoiets van: wow, wat is dat in vredesnaam? Het was zó verbazingwekkend”, verteld Madonna in een interview met iHeartRadio. Die avond zag Madonna de dansers en choreografen Jose Gutierez Xtravaganza en Luis Xtravaganza uit de Harlem House Ball-gemeenschap. Zo werd geïntroduceerd met vogueing, een voor haar nog onbekende dansstijl.
Vogueing
Ze besluit het gevoel van die avond te vangen in een nieuw nummer. In Vogue zingt Madonna over het genieten op de dansvloer, wie je ook bent. De dansrage vogueing, die in de jaren 80 en 90 heel populair is in de homogemeenschap, staat centraal. Die dansstijl wordt gekenmerkt door uitgebreide armbewegingen en handgebaren, waarbij de dansers ook vaak stoppen om te poseren. Vandaar ook de openingswoorden van het nummer: “Strike a pose”.
Bekijk hieronder de videoclip van Vogue van Madonna.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Producent Shep Pettibone kreeg de eer om de single te produceren. Pettibone vertelt in een interview aan de Huffington Post dat Vogue in één keer is opgenomen. “Madonna was altijd een first-take artiest. Je hoefde nooit terug naar binnen om een woord te zeggen, of omdat ze in de verkeerde toonsoort zong. Ze was behoorlijk geweldig op die manier.” Voor de opnames van de single vloog Madonna naar New York. Daar nam ze in een kleine studio, in een kelder in een zelfgebouwde cabine het nummer op.
Golden Age
Er was op dat moment nog geen invulling voor het middenstuk van Vogue. Producent Pettibone kwam met het idee om een rap te maken waarin beroemde Hollywoodsterren uit de Golden Age zouden worden genoemd. Zo maakte Madonna snel een lijstje met namen van de sterren uit de jaren 1920 tot 1950 en zong het meteen in.
“Greta Garbo, and Monroe, Dietrich and DiMaggio, Marlon Brando, Jimmy Dean.”
Voor het nummer is ook een bijbehorende videoclip gemaakt. De clip wordt geregisseerd door David Fincher, de regisseur van onder andere Fight Club en Seven. De clip is in zwart-wit en haalt inspiratie uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Twee van de leden van het House Of Xtravaganza, die Madonna zag optreden in New York, choreografeerden en speelden de in hoofdrol in de video.
Snelle opname
Net als het nummer zelf werd ook de videoclip vrij snel opgenomen. “Madonna verscheen vanuit een vliegtuig op de set. Er werden kort aanwijzingen gegeven en alles werd binnen zestien uur opgenomen. Toen we klaar waren stapte Madonna weer in het vliegtuig en ging op wereldtournee”, vertelde regisseur David Fincher aan The Guardian.
In 2010 verschenen er behind the scenes-beelden van opnames van de videoclip. Deze beelden zijn te zien in de onderstaande video:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
In de videoclip debuteerde ook de iconische Jean-Paul Gaultier puntbeha. Dit werd later een van Madonna’s meest beroemde outfits. Later droeg de zangeres nog meer van dit soort beha’s tijdens haar Blond Ambition-tour.
MTV Awards
Het nummer is tijdens veel van haar optredens en tours weer opnieuw uitgevonden. Madonna zong het nummer voor verschillende gelegenheden, waar ook hele andere outfits en decors bij kwamen kijken. Eén van de meest bekende uitvoeringen was tijdens de MTV Awards in 1990. Tijdens die avond ontving de zangeres zelf nog drie prijzen voor haar videoclip voor het nummer.
Bekijk hieronder Madonna’s optreden tijdens de MTV Awards.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Vogue werd een van Madonna’s grootste internationale hits en stond in meer dan dertig landen bovenaan de hitlijsten. Wereldwijd werd Vogue de bestverkochte single van 1990, met een verkoop van meer dan zes miljoen exemplaren.
NPO Radio 2 Top 90's
NPO Radio 2 staat van 7 t/m 11 november volledig in het teken van de jaren '90. Tussen 09.00 en 20.00 uur hoor je vijf dagen lang de mooiste nummers uit de 90's voorbijkomen. Lees hier meer informatie.Gerelateerd nieuws
Nieuws
Deze artiesten hoor je tijdens Vier De Liefde op NPO Radio 2Muzieknieuws
Madonna speelt grootste optreden ooit in Brazilië voor 1,6 miljoen mensenNPO Radio 2 Top 2000
Madonna had geen behoefte om songwriters Like A Virgin te ontmoetenMuzieknieuws
Gitaar uit videoclip Smells Like Teen Spirit geveild voor vijf miljoen dollar