Andy Warhol’s invloed op The Velvet Underground & Nico
De banaan op de platenhoes van The Velvet Underground & Nico is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Dit is het verhaal achter de banaan.
The Velvet Underground ontstaat in 1964, maar wordt pas bekend als hun pad kruist met Andy Warhol in 1965. Als echte kunstenaar die Andy Warhol is, besluit hij The Velvet Underground te begeleiden in hun carrière. Voor beide partijen is deze samenwerking een logische zet. Warhol ziet het als een nieuw project, want rond die tijd zijn de leden van The Velvet Underground vooral buitenbeentjes. Een collaboratie met de kunstenaar zou hun populariteit en bekendheid op kunnen leveren.
Artistieke vrijheid
Als manager van The Velvet Underground geeft Warhol de band volledige artistieke vrijheid. Vooral de productie op financieel gebied ligt in handen van hem als manager. Hij is er vooral als het gaat om de betalingen van de opnamesessies. Ook voegt de kunstenaar – op aanraden van collega Paul Morrissey – zangeres en model Nico toe aan de band. Deze toevoeging gaf de band in zijn ogen een frissere look: “Ze moesten er een mooie dame bij hebben,” aldus Morrissey. De band neemt in april, mei en november 1966 verschillende liedjes op in hun studio. Al vrij snel ligt er een album klaar vol nummers over controversiële onderwerpen. Zo zingen ze in Heroin over drugsgebruik en gaat Venus In Furs over S&M.
Langzaam pellen
Naast de financiële taken neemt Warhol ook de albumhoes van het debuutalbum voor zijn rekening. De kunstenaar ontwerpt voor de band een felgele banaan op een spierwitte achtergrond. Het fruitstuk op de originele platenhoes is niet zomaar een banaan. De gele bananenschil geeft fans de mogelijkheid deze eraf te pulken: “Peel slowly and see”, staat er naast de banaan. Wat er na het pellen overblijft is een vleeskleurige banaan die niet veel aan de verbeelding overlaat. Lou Reed merkt hier ooit over op: “De banaan maakt er een erotische kunstshow van.” Hoewel de nummers van The Velvet Underground & Nico binnen een mum van tijd geschreven en opgenomen zijn, komt het album uiteindelijk met flinke vertraging op de markt in 1967. Dit wordt veroorzaakt door moeilijkheden bij het produceren van de platenhoes. Het plakken van de bananensticker moet namelijk helemaal handmatig gebeuren.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Inspiratie
Waar Warhol zijn inspiratie vandaan haalde blijft lang een mysterie. In 2017 krijgen we het verlossende antwoord van D Generation en Danzig lid Howie Pyro. In een rommelwinkel ergens op Broadway stuit hij toevallig op het voorwerp waar Warhol zijn inspiratie destijds vandaan haalde. Pyro: “Ik botste tegen iets aan en hoorde een harde bonk op de betonnen vloer. Ik bukte me om het op te rapen. Het was een van die goedkope driehoekige asbakken die gewoonlijk reclame maakte voor iets alledaags. Ik draaide hem om en zag tot mijn verbazing dé banaan.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Muziek van de toekomst
In de eerste vijf jaar na het releasen van The Velvet Underground & Nico, verkoopt de band maar 30.000 albums. Waarschijnlijk omdat de muziek van de groep ver voorliep op de huidige tijd. Het draaien van liedjes over drugsgebruik en S&M komt nog niet veel voor op de radio. Toch wordt het album beschouwd als invloedrijk door artiesten als David Bowie en Brian Eno. Rolling Stone plaatst het album zelfs op nummer 13 van de 500 grootste albums aller tijden. Muziekrecensent Mark Deming: “Weinig rockalbums zijn zo belangrijk als The Velvet Underground & Nico. Nog minder rockalbums weten het publiek 40 jaar na de release nog te kunnen verrassen en intrigeren.”
Solocarrières
Na The Velvet Underground focussen de bandleden zich op hun solocarrière. Vooral Lou Reed en John Cale boeken succes. Zo brengt Lou Reed verschillende albums uit met als grootste hits Walk On the Wild Side en Perfect Day. Zo staat Reed ook regelmatig met deze nummers in de NPO Radio 2 Top 2000. John Cale brengt net als Reed veel eigen muziek uit. Toch lijkt de stijl van Cale totaal te zijn veranderd ten opzichte van zijn Velvetverleden. Zijn muziek bestaat uit een mix tussen pop en orkestraal werk. Ook werkt hij samen met grote namen zoals Phil Collins en Robert Wyatt. De mannen werken na The Velvet Underground af en toe nog samen. Zo brengen ze na het overlijden van Warhol Songs For Drella uit. Cale en Reed noemden hun oud-manager bij zijn welbekende bijnaam Drella: een samenstelling van Dracula en Assepoester. Na een Velvet Underground reünie in 1993 wordt de samenwerking tussen de muzikanten alweer beëindigd.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd nieuws
Het Oor Wil Ook Wat
Hoe Maureen Tucker een van de eerste vrouwelijke drummers in de rockmuziek werdProgramma
Hoe Maureen Tucker een van de eerste vrouwelijke drummers in de rockmuziek werdNPO Radio 2 Top 2000
De controverse rondom de hoes van Rolling Stones-album Sticky FingersNPO Radio 2 Top 2000
Achter deze vijf nummers zit een andere betekenis dan het lijkt