Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

Metallica maakt kennis met tv-publiek met keihard epos One

foto: Bullet-Ray
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Metallica maakt kennis met tv-publiek met keihard epos One

One van Metallica is een spijkerharde, ruim zeven
minuten durende track over de gruwelen van de oorlog. Desondanks weet de
Amerikaanse band er in de late jaren 80 er een flinke hit mee te scoren.

Voor veel MTV-kijkers is One in 1989 de eerste kennismaking met Metallica. De groep heeft in die tijd weliswaar al een flinke schare fans verzameld met albums als Ride the Lightning en Master of Puppets, maar de leden hebben tot dan toe geweigerd om videoclips uit te brengen.

Maar wanneer MTV het metalgenre in de late jaren 80 iets serieuzer lijkt te nemen, met programma’s als Headbanger’s Ball, gaan de leden van Metallica toch overstag: er komt een videoclip. One, afkomstig van vierde album …And Justice for All, is echter flink anders dan wat er doorgaans op MTV te zien is. Het nummer is lang, snoeihard en zit vol met duistere thema’s.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De gruwelen van oorlog

Frontman van James Hetfield laat zich voor One namelijk inspireren door Johnny Got His Gun, een film uit 1971 die gebaseerd is op het gelijknamige boek. Daarin wordt de hoofdpersoon tijdens de Eerste Wereldoorlog getroffen door een granaat, en raakt hij zijn ledematen, ogen, oren, mond en neus kwijt: hij verliest alles, behalve zijn verstand. Via morse smeekt hij zijn doctoren om hem uit zijn lijden te verlossen.

Hetfields oudere halfbroer wijst hem op het boek, en de Metallica-frontman is geïntrigeerd door het idee van iemand die alleen zijn gedachten als gezelschap heeft. Die symboliek doet hem naar eigen zeggen denken aan zijn zware jeugd, waarin hij zich als “een gevangene in zijn eigen lichaam” voelde.

Johnny Got His Gun biedt niet alleen de inspiratie voor de track, maar krijgt ook een prominente rol in de clip. De video van One toont beelden van de film, afgewisseld met materiaal van de bandleden die het nummer spelen. Metallica besluit zelfs de filmrechten te kopen, en brengt hem in 2009 zelfs uit op dvd. Door de koppeling met One is Johnny Got His Gun in de loop der jaren veranderd van een relatief obscure film in een culthit.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Sell-outs?

Het uitbrengen van de videoclip van One (en het maken van een verkorte radio-edit van het nummer) zorgt voor een nieuw publiek voor Metallica, al bestempelen sommige oudere fans de band als sell-outs. Drummer Lars Ulrich is niet bepaald onder de indruk van die kritiek, hij reageert met: “Yes, we sell out everywhere we play.”

Bovendien is het duistere nummer, dat opbouwt tot een zinderende climax, moeilijk een toegankelijke mainstreamtrack te noemen. Toch levert het ook bij de hoge piefen in de muziekwereld erkenning op, al duurt het even.

Wanneer de Grammys in 1989 namelijk de gloednieuwe prijs voor Best Hard Rock/Metal Performance Vocal or Instrumental in het leven roepen, lijkt Metallica dé favoriet. De band ontvangt een nominatie voor hun vierde album …And Justice for All, en speelt tijdens de uitreiking een vlammende versie van One.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De prijs blijft echter uit: in plaats van Metallica mag Jethro Tull, niet bepaald een metalgroep, de award in ontvangst nemen. De hele muziekwereld spreekt schande van de keus van de Grammy-organisatie, en zelfs Jethro Tull-frontman Ian Anderson is verbaasd. In 2020 geeft hij toe dat hij het gevoel had dat zijn band de prijs niet verdiende, en kreeg “omdat we een stel aardige gasten waren die nog nooit een Grammy hadden gewonnen”.

Een jaar later is Metallica alsnog aan de beurt, wanneer One de prijs voor Best Metal Performance in de wacht sleept. In 1992 is het wederom raak, dan valt The Black Album in de prijzen. In zijn speech geeft drummer Lars Ulrich een knipoog naar de controverse van drie jaar eerder: “We willen allereerst Jethro Tull bedanken voor het feit dat zij dit jaar geen album hebben uitgebracht.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

One in de NPO Radio 2 Top 2000

In 2021 staat One op 26 in de NPO Radio 2 Top 2000. Van de elf noteringen van Metallica doet alleen Nothing Else Matters op de achtste plek het beter.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.