Nothing But Thieves nodigt je uit voor hun club met Welcome To The DCC
Door de jaren heen hebben er heel wat clubs in de NPO Radio 2 Top 2000 gestaan: Culture Club, Tom Tom Club, Club Tropicana, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band en Buena Vista Social Club. Dankzij de Britse band Nothing But Thieves komt daar weer een clubje bij, in de vorm van Dead City Club.
Welcome To The DCC is het openingsnummer van Dead City Club, het vierde album van Nothing But Thieves, De plaat verschijnt in juni 2023 en komt in Nederland op de eerste plek van de Album Top 100 binnen. Daarmee is het buiten Groot-Brittannië de enige plek ter wereld waar dit album de eerste plek aantikt. Ook is Nederland één van de weinige landen waar Welcome To The DCC uitgroeit tot een hit. Dat terwijl de song alles in zich heeft om een wereldwijde banger te worden: killer baslijn, aanstekelijke beats, gelaagde synthsizersound en een meezingbaar refrein. Het nummer wordt geschreven met vaste producer Julian Emery en zijn kompaan Jim Irvin, die al sinds het titelloze debuut uit 2012 geregeld bijdrages levert aan liedjes van de band.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Artiest, journalist en songwriter
Jim Irvin heeft een interessante loopbaan. Gedurende de jaren 80 is hij zanger van de newwaveband Furniture. In eigen land scoort Furniture een Top 40-hit met de single Brilliant Mind. Nadat de band in 1991 stopt, gaat hij aan de bak als journalist voor het gerenommeerde muziekblad Melody Maker. In 1993 is hij betrokken bij de oprichting van het concurrerende maandblad Mojo, waarvoor hij nog altijd bijdrages levert. Dit magazine ligt ook in Nederland in de kiosk.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus gaat hij ook weer als liedjesschrijver aan de slag, voor uiteenlopende artiesten als Lana Del Rey, David Guetta, Zucchero, Yungblud en Groove Armada. Samen met Julian Emery en zangeres Ruth Lorenzo schrijft hij Dancing In The Rain, de Spaanse songfestivalinzending in 2014.
Campagnelied
Nothing But Thieves omschrijft Dead City Club als een soort conceptalbum. Hierop kaart de band bestaande structuren aan die invloed hebben onze moderne samenleving. Het verhaal van het album beschrijft een futuristische stad met daarin individuele, exclusieve clubs. Deze gezelschappen vertegenwoordigen elk een bepaalde kring, van politieke stromingen tot celebritycultuur. Sommige luisteraars zien Dead City Club als commentaar op online echo chambers en hoe bepaalde sentimenten op sociale media aan terrein winnen, om uiteindelijk in de echte wereld hun weerslag te vinden. Welcome To The DCC wordt door gitarist Joe Langridge-Brown aangeduid als campagnelied voor de werving voor die clubs.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
We got the funk
Het eindresultaat van Welcome To The DCC is niet helemaal wat de leden van Nothing But Thieves aanvankelijk voor ogen hebben. Ze willen eigenlijk een nummer maken dat meer in lijn ligt met Justice. Dit Franse house-duo kennen we in Nederland vooral van de sublieme dancenummers D.A.N.C.E. en We Are Your Friends. Die laatstgenoemde track is op zichzelf weer een bewerking van Never Be Alone van de uit Manchester afkomstige rockband Simian.
De kenmerkende baslijn doet de muzikanten echter denken aan het vroege funkwerk van Prince. Dat verklaart dan ook meteen de analoog aandoende synthesizergeluiden en de disco-achtige beat. Zo maken ze en passant een modieuze track die wonderwel aansluit bij de recente hits van popartiesten als Dua Lipa en Kylie Minogue.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
In de lift
De populariteit van Nothing But Thieves neemt behoorlijk toe onder stemmers van de NPO Radio 2 Top 2000. Ze staan er nu vijf keer in. Welcome To The DCC is weliswaar de enige nieuwkomer van de Britse band, op nummer 1168, maar het kwintet heeft nog nooit met zoveel liedjes in de lijst gestaan. Met uitzondering van de hit Sorry gaan ze ook nog eens allemaal omhoog. Ze bereiken elk hun piekpositie: Amsterdam klimt naar nummer 204, Overcome naar plek 185 (een stijging van 415 posities) en de orkestrale uitvoering van Impossible staat op nummer 40.
Welcome To The DCC zou zomaar tot klassieker kunnen uitgroeien. Bij de luisteraars van de Britse radiozender BBC Radio 1 viel het lied vorig jaar al dusdanig in de smaak dat het werd uitgeroepen tot Song Of The Year. En daarmee is de track verkozen boven Vampire van Olivia Rodrigo en Flowers van Miley Cyrus. Twee nummers die in 2024 ook in de Top 2000 staan.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.