NPO Soul & Jazz

Track of the Day: Marvin Gaye - Got To Give It Up (#142)

  1. Nieuwschevron right
  2. Track of the Day: Marvin Gaye - Got To Give It Up (#142)

"No more standin' upside the walls now I've got myself together, baby, I'm havin' a ball."

De Track of The Day van vandaag vertelt het verhaal van een nummer dat als parodie op de disco is geschreven, maar uiteindelijk het genre alleen maar populairder heeft gemaakt. Al zal 'Got To Give It Up' de tand des tijds beter doorstaan dan de gemiddelde disco-plaat.

Marvin Gaye - Got To Give It Up

Zoals bijna elk verhaal over Marvin Gaye, begint ook de geschiedenis van deze Track of the Day in een mindere periode van de soul-crooner. Hij is gescheiden van zijn eerste vrouw Anna Gordy, trouwt kort daarop met zijn tweede vrouw Janis Hunter, wordt aangeklaagd door de familie Gordy omdat hij zijn alimentatie voor zijn zoon Marvin Gaye III niet zou betalen en vecht nog steeds tegen een zware drugsverslaving. Drugs die hem helpen tegen zijn angst voor het podium, wat geen handige handicap is voor een zanger.

Bovendien verschuift de smaak van zijn thuisland steeds verder van de soul naar de disco, waar Gaye totaal niets mee heeft. Om toch wat aan zijn problematische (financiële) situatie te doen, worden een groot aantal optredens in Engeland voor Gaye geboekt, waar hij nog altijd op een voetstuk staat. Daar gaat het optreden zó lekker, dat er zelfs een live-album wordt opgenomen: Live At The Palladium, dat nog altijd als het succesvolste live-album onder de vlag van Motown te boek staat.

Discodwang

Op dat album staat echter één studio-track: 'Got To Give It Up'. Gaye is onder de druk gezet door Motown om mee te gaan met de tijd. Hij moet óók een discoplaat uitbrengen, zoals Diana Ross op dat moment heeft gedaan met 'Love Hangover'. Gaye bezwijkt onder de druk en schrijft een parodie op de disco-hit 'Disco Lady'. Maar naarmate hij verder komt in het proces van het opnemen, krijgt de zanger er steeds meer vertrouwen in. Hij weet er steeds meer jazz-funk invloeden in te verwerken en houdt uiteindelijk een nummer over waar zowel hij als Motown tevreden mee zijn. Een track met een ongewoon geluid, dat wel.

Gedurende het nummer worden niet-alledaagse instrumenten bespeeld, zoals een stuk piepschuim en een half gevulde fles grapefruit sap. Om het toch nog het live-gevoel van de rest van het album mee te geven, wordt er 'chatter' toegevoegd. Gaye heeft alle aanwezigen in de studio bij elkaar verzameld, waarna een enthousiast gesprek ontstaat. Dit wordt opgenomen, herhaaldelijk achter elkaar geplakt en dik aangezet, met een gezellige sfeer als resultaat.

'Got To Give It Up' wordt een van Gayes grootste hits en onbedoeld geeft hij direct ook een flinke boost aan de opkomst van de disco als populair genre.

Blurred Lines

In 2013 brengt Robin Thicke, samen met Pharrell Williams en rapper T.I. het nummer 'Blurred Lines' uit. Het wordt de grootste hit van dat jaar en staat een tijd lang in zo'n beetje elke hitlijst in de hoogste regionen. Maar de nabestaanden van Marvin Gaye zijn hier absoluut niet over te spreken. Zij horen namelijk nét even te veel gelijkenissen met 'Got To Give It Up' en spannen een rechtszaak aan, waarmee de familie Gaye meer dan 7 miljoen dollar aan 'schadevergoeding' binnen haalt. Wij zijn niet 100% overtuigd, maar oordeel vooral zelf:

Jacksons mosterd

Maar ook Michael Jackson heeft in ieder geval heel wat mosterd gehaald bij Gaye. Vlak nadat 'Got To Give It Up' een grote hit werd, zijn Jackson en Quincy Jones de studio in gegaan om zelf ook een paar disco-tracks op te nemen, waaronder deze twee:

Tja, dat werpt toch een heel andere blik op de zaak rondom Robin Thicke.

Tijdens de Zwarte Lijst introduceerden we een nieuw item: Track of the Day, waarbij we het verhaal achter een ZL-plaat vertelden. Dit was zo leuk om te maken en de reacties waren zo positief, dat we hebben besloten de rubriek te continueren. De plaat in kwestie wordt de hele week door onze Rudy gedraaid, doordeweeks bij Zet 'm Op Rudy en in het weekend bij The Real Mackay. Crossmediaal opzeker!