Track of the Day: Candi Staton - Nights On Broadway (#1269)
- Nieuws
- Track of the Day: Candi Staton - Nights On Broadway (#1269)
"Well, I had to follow youThough you did not want me toBut that won't stop my lovin' youI can't stay away"
Dankzij deze Track of the Day bestaat er al jaren discussie op de redactie van Radio 6. Want is dit een betere versie van 'Nights On Broadway' of gaan we toch voor The Bee Gees? Voorlopig komen wij er nog niet uit.
Candi Staton - Nights On Broadway
In 1968 wordt Canzetta Maria Staton door Clarence Carter voorgesteld aan Rick Hall, de grote man achter de FAME Studios in Muscle Shoals. Hall heeft een bergen aan hits weten te produceren met de meest aansprekende artiesten en ziet in Staton een nieuwe toevoeging aan dat rijtje.
First Lady Of Southern Soul
In de jaren die volgen lukt dat ook. Staton en Hall leveren hits af met soulvolle covers van 'Stand By Your Man' en 'In The Ghetto' die haar enkele Grammy Award-nominaties en uiteindelijk zelfs de bijnaam First Lady Of Southern Soul opleveren.
Maar tijden veranderen en de muziek verandert met haar mee. De vraag naar ouderwetse soul neemt af in de jaren '70 en om mee te blijven doen aan de top moet ook Staton mee met haar tijd. Ze moet mee met die nieuwe golf van muziek die over Amerika heen is komen rollen.
The Bee Gees
Typerend voor die muzikale verschuiving is het geluid van een groepje succesvolle broers afkomstig van het eiland Man. De broertjes Gibb weten al jaren hun publiek enthousiast te krijgen met aanstekelijke pop en blue-eyed soul, maar ook zij veranderen hun sound steeds meer richting die van de disco. Helemaal als bij het opnemen van 'Nights On Broadway' een verborgen talent van Barry Gibb ontdekt wordt.
Ontdekking van de kopstem
Barry wordt door producer Arif Mardin gevraagd tot het uiterste van zijn stembereik te gaan en weet tot zijn eigen verbazing een noot te raken met bijzonder veel kracht. Sindsdien heeft hij amper zijn borststem nog gebruikt en is de falset typerend voor het geluid van The Bee Gees.
Luister naar het verschil tussen de vroege Bee Gees en hoe ze klinken ná 'Nights On Broadway'. En dan vooral Barry.
Het publiek reageert niet zo enthousiast op het nieuwe geluid van Barry Gibb en The Bee Gees. 'Nights On Broadway' zal nooit hun grootste hit worden, maar toch ziet Candi Staton er wel brood in. Dit is de nieuwe sound waar ze naar op zoek is. Staton neemt binnen een jaar na het origineel een eigen versie op en brengt die direct uit. De First Lady Of Southern Soul is in de disco gegaan. Al laat ze nog duidelijk merken haar soulroots niet kwijt te zijn.
We hebben er bijna ruzie om gemaakt
En op dit punt ontstaat er discussie op de burelen van Radio 6. Niet dat muziek een wedstrijd is, maar het is altijd een interessante vraag om te stellen: "Welke versie is beter?" Wij komen er niet uit.
Tijdens de Zwarte Lijst introduceerden we een nieuw item: Track of the Day, waarbij we het verhaal achter een ZL-plaat vertelden. Dit was zo leuk om te maken en de reacties waren zo positief, dat we hebben besloten de rubriek te continueren. De plaat in kwestie wordt de hele week door onze Rudy gedraaid, doordeweeks bij Zet 'm Op Rudy en in het weekend bij The Real Mackay. Crossmediaal opzeker!