NPO Soul & Jazz

Sound of Surinam (8): Denise Jannah, CB Milton, Sarah-Jane

  1. Nieuwschevron right
  2. Sound of Surinam (8): Denise Jannah, CB Milton, Sarah-Jane

'Poku' voor de 'Yeye'

Vooropgesteld, kolonialisme was verkeerd, om nog maar te zwijgen van slavernij. Feit is wel dat Suriname hierdoor onlosmakelijk is verbonden met ons koude kikkerland en dat heeft ons op muzikaal vlak geen windeieren gelegd. In het kader van het 40-jarige jubileum van de onafhankelijkheid van Suriname op 25 november 2015 maken wij een bloemlezing van Surinaamse poku (muziek) voor de yeye (ziel). Vandaag deel 7, lees hier deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6 en deel 7.

22. Denise Jannah

Uiteraard voelt ze zich vereerd dat ze The Dutch Lady of Jazz wordt genoemd, maar ze haast zich in interviews om erbij te zeggen dat ze een allround zangeres is en dus veel meer noten op haar zang heeft. "Pop, soul, Spaans, Marlene Dietrich en natuurlijk jazz. Je kunt me altijd bellen,” zei ze in een interview met Jazz en Zo. Maar wanneer je al bijna twee jaar in de huid kruipt van één van de allergrootste jazzdiva's, Ella Fitzgerald, dan maak je het er ook wel een beetje zelf naar natuurlijk.

Spel op de wagen

Denise Johanna Zeefuik was een jaar of twintig toen ze midden jaren zeventig vanuit Paramaribo naar Utrecht verhuisde om aan de universiteit aldaar te studeren. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan want al snel verruilde ze de universiteit voor het conservatorium in Hilversum waar ze ook afstudeerde en ze zich sindsdien zangpedagoog mag noemen. In de jaren tachtig betrad ze de muziekindustrie, eerst als zangeres in de discoformatie Fruitcake en later als solo-zangeres en in combinaties, bijvoorbeeld met Saskia Laroo.

Nadat ze eind jaren tachtig een rol speelde in de musical A Night At The Cotton Club was het spel voor Denise op de wagen. Niet veel later bracht ze namelijk haar debuutabum uit, waarmee ze een plekje veroverde op het North Sea Jazz Festival. Met haar opvolgalbum amper twee jaar later won ze niet alleen een Edison, maar sleepte ook als eerste Nederlandse artiest een contract bij Bue Note in de wacht.

Over de grenzen

In de daarop volgende jaren volgde een korte en heftige periode van internationale roem. Daarnaast werd de documentaire Denise Jannah, New Lady In Jazz over haar leven gemaakt. En hoewel ze dus een allroundzangeres is, werd ze toch steeds meer gezien en gevraagd als jazzzangeres. En niet zonder succes, want ze won nog een Edison. En nu dus met het repertoire van Ella Fitzgerald, waarmee ze in 2014 door Nederland toerde en nu ook over de grens gaat.

23. CB Milton

Clarence Milton Bekker, dat is de volledige naam van deze dance-artiest. Hij was een jaar of zes toen hij samen met zijn ouders in 1975 vanuit Suriname naar Rotterdam verhuisde. Amper tien jaar later stak hij zijn hoofd voor het eerst boven het muzikale maaiveld uit toen hij meedeed aan de The Soundmix Show - voor de jongere lezers: The Voice avant la lettre - waar hij 'Do What You Do' van Jermaine Jackson zong, maar geen hoge ooien gooide.

Ongelimiteerd succes

Door dat geringe succes liet hij zich echter niet het (maai)veld slaan en sloot zich als jongste lid aan bij de formatie The Swinging Soul Machine, een soulgroep die al sinds 1966 actief is, in wisselende samenstellingen uiteraard. Na een jaar of drie hield Clarence het voor gezien om zijn geluk solo te beproeven.

Zodoende kwam hij in contact met het Vlaamse trio Peter Bauwens, Phil Wilde en Jean-Paul de Coster. Het zij je vergeven als niet meteen een belletje gaat rinkelen, maar als we zeggen dat zij ook het creatieve brein zijn achter 2Unlimited in die tijd, dan kun je begrijpen dat Clarence een gat in de lucht sprong toen ze besloten met hem in zee te gaan.

Meer soul dan succes

Binnen no-time brengt Clarence twee albums uit met de zo kenmerkende (platte) eurohouse-sound (en Sylvana Simons als danseres) waarbij de succescurve met elk album afzwakt. Eind jaren 90 bracht hij een album uit wat al meer op soul was geënt en waarmee hij een nominatie voor Beste Nederlandse Zanger van muziekzender TMF als voorlopig laatste hoogtepunt kon bijschrijven.

Daarna werd het relatief stil rondom CB Milton, zong her en der in bandjes, totdat hij in 2012 weer boven kwam drijven met het album Old Soul, waarop hij oude soulkrakers met een CB Milton-sausje overgoot.

24. Sarah-Jane

Een bloemlezing van Surinaamse muziek zonder Sarah-Jane kan natuurlijk niet. Al was het alleen maar om het nieuwe talent ook de aandacht te geven die het verdient. Onze Radio 6 Soul & Jazz Talent is 'gewoon' in Amsterdam geboren, hoewel de Surinaamse invloed op haar voorkomen en in haar muziek onmiskenbaar is.

Op haar website zegt ze dan ook: "In huis werd veel soul, r&b en Surinaamse muziek gedraaid en als kind was ik gefascineerd door de ritmes. Voor elke emotie die ik voelde was er in muziek een oplossing te vinden en steeds meer werd duidelijk: ik ga muziek maken!”

Als een komeet

Ze is zo normaal gebleven. Nog nooit was die opmerking zo treffend bij een artiest als bij Sarah-Jane, waarvoor we bij Radio 6 in korte tijd een zwak hebben ontwikkeld. Waarschijnlijk was ze net zo vrolijk en dankbaar geweest als ze haar hele carrière achtergrondzangeres van Glennis Grace, Sabrina Starke en Rita Marley was gebleven. Hoewel ze gelijktijdig ook al menig festival af struinde met het bandje The Xperience.

Toch besloot ze in 2012 een solocarrière na te jagen en bracht haar eigen EP Deigh & Nite uit. Twee jaartjes later vond ze de tijd rijp om haar eerste officiële single 'Psychedelic Love' en begeleidende clip uit te brengen en die ging meteen als een komeet. We bombardeerden haar terecht tot Soul & Jazz Talent, ze had optredens op onder andere Eurosonic Noorderslag en North Sea Jazz Festival, werd genomineerd voor talloze Soul & Jazz Awards en de rode loper naar buitenlands succes is uitgerold voor 2016.

(Foto door Just Justa)