NPO Soul & Jazz

De Nile-zaal kan gezellig zijn!

  1. Nieuwschevron right
  2. De Nile-zaal kan gezellig zijn!

B.B. King: de man is zijn instrument. Maar de machinerie wordt inmiddels wel wat roestig.

On stage

Tijdens een heerlijk stampende swingbluesklassieker komt uw recensent de zaal binnen: direct in the mood voor deze levende legende. Dansende Afro-Amerikanen in de zaal: dit lijkt verdorie wel een lindyhop party in vintage 30ies stylee!

Verwachting

In september verschijnt in de Nederlandse bioscoop Soul Power, een fantastische documentaire over de concerten die in het Zaire van 1974 rondom ‘the rumble in the jungle’ (de bokswedstrijd tussen Mohammed Ali en George Foreman) werden georganiseerd. In deze film zie je B.B. King op zijn absolute artistieke hoogtepunt. Vierendertig jaar later verwacht ik niet dat niveau, maar wel een artiest die zijn instrument is. Die verwachting wordt volmaakt ingelost: zoals B.B. King vergroeid is met zijn instrument, zo zijn er maar weinig op de wereld. Het blijft indrukwekkend om te zien hoe deze goedmoedige beer van een kerel zijn wil op weet te leggen aan de gitaar.

Reactie publiek

Bijzonder liefdevol: een artiest van een dergelijke statuur kan feitelijk niet falen. De gigantische Nilezaal, warm uitverlicht, staat volcontinu in een gloed van liefde voor dit bluesicoon.

Leukste moment

BB King die zich beklaagt over de taalverloedering die sommige hedendaagse rappers ten opzichte van ‘the ladies’ (door King met moddervette knipoog uitgesproken) permitteren.

Oordeel

BB King eindigde zijn show met ‘The thrill is gone’. Daar zit zeker een vorm van passende symboliek in. Hoewel B.B. King nooit werkelijk kan teleurstellen wordt de machinerie inmiddels wel wat stroef: eindeloze medleys die meer dan eens foutief worden ingezet.

Jair Tchong

Gezien: vrijdag 21.30u-22.15u, Nile.