Susan Tedeschi & Derek Trucks: a match made in heaven
- Nieuws
- Susan Tedeschi & Derek Trucks: a match made in heaven
Het echtpaar Tedeschi & Trucks doen het sinds kort ook samen op het podium, bijgestaan door een grote band.
On Stage
Zangeres/gitariste Susan Tedeschi en slidegitarist Derek Trucks hebben een grote band meegenomen naar het North Sea Jazz. Het podium is gevuld met blazers, achtergrondzang, bas, hammond orgel en maar liefst twee drummers. De podiumuitstraling van zowel Tedeschi als Trucks is eigenlijk nihil. Trucks kijkt enkel naar zijn gitaar en medemuzikanten, terwijl Tedeschi niet veel verder komt dan een timide 'thank you' richting publiek. De muziek zelf zal al het werk moeten doen, wil de band de zaal overtuigen met hun concert.
Wat
Tedeschi beschikt over een krachtige rauwe strot, denk aan Bonnie Raitt met een vleugje Melissa Etheridge. Haar echtgenoot Derek Trucks, die als wonderkind al met vele grootheden optrad, speelt vanavond subliem zoals altijd. Hij heeft geen effecten nodig om zijn geluid te kleuren, alles komt uit zijn vingers en zijn slide. De set die gespeeld wordt is erg gevariëerd: southern rock in de stijl van Gov't Mule, bluesrock zoals we die kennen van de Allman Brothers, rauwe langzame blues (That Did It) en een te gekke funky cover van Sly's Sing A Simple Song. De keuze voor een grote band als deze pakt goed uit. Maar het blijft de vraag waarom men gekozen heeft voor twee drummers. Gedurende het hele concert dubbelen ze elkaar eigenlijk alleen maar. Op bepaalde momenten verwacht je een battle tusen de twee slagwerkers, maar die blijft uit.
Publiek
Er is weinig of geen interactie met het publiek en dat heeft zijn weerslag op de sfeer in de zaal. Het blijft allemaal wat tam, ondanks het feit dat deze band fantastisch speelt vanavond.
Moment
Het moment waarop Trucks een slidesolo inzet in de ballad Until You Remember behoort tot de spannenste momenten van dit concert.
Oordeel
Een indrukwekkend optreden op hoog niveau. Het blijft jammer dat het navelstaren van de band ervoor zorgt dat de zaal niet echt los komt. Bovendien is het geluid in de Maas niet erg gedetailleerd zodat veel verloren gaat in het totaalgeluid.Gezien: Maas, 21.15-22.15, 9-7-2011, North Sea Jazz, Pieter van Hoogdalem