NPO Soul & Jazz

Concert van de dag: Ibrahim Maalouf

  1. Nieuwschevron right
  2. Concert van de dag: Ibrahim Maalouf

De Artist in Residence treedt dit weekend maar liefst drie keer op!

Maalouf wordt gezien als één van de grootste vernieuwers in de jazz en op de trompet; zijn instrument heeft een speciaal vierde ventiel waarmee hij de Arabische toonladder kan spelen. Maalouf imponeert met een fabelachtige techniek en met originele composities waarin de Arabische invloeden op subtiele wijze verstopt zijn. Als musicus die zich aan alle labels onttrekt blijft hij zichzelf voortdurend vernieuwen. Van de jazz van Miles Davis tot uitstapjes naar de funk en rock. Niets is te gek voor Maalouf. Hij stond natuurlijk al een paar keer eerder op het North Sea Jazz festival, maar dit jaar wordt een hele bijzondere editie. Als Artist in Residence treedt de trompettist op maar liefst alle drie de dagen op. Gisteren was hij al overtuigend, maar vandaag belooft hij ook weer een bijzondere show neer te zetten.

Ibrahim Maalouf - 'True Sorry' (Live)

Ode aan de vrouw

Trompettist Ibrahim Maalouf (Beiroet, 1980) bracht vorig jaar het album Kalthoum uit, een project waarmee hij eer bewijst aan vrouwen die met artistieke middelen een grote invloed hadden op de maatschappij. Daartoe koos hij als voorbeeld een Egyptische zangeres waar hij van kinds af aan al naar luisterde: Oum Kalthoum. Samen met pianist Frank Woeste selecteerde hij een van haar grootste liederen en vertaalde die naar het jazz-idioom. Vergeleken bij andere projecten deed Maalouf dat deze keer op een manier die dicht bij de mainstream ligt; hij hoopte dat door deze mix van jazz en oosterse muziek een nieuwe weg zichtbaar kon worden. De betreffende song heet Alf Leila Wa Leila, oftewel The Thousand And One Nights, en kreeg de vorm van een suite die een uur kon duren. Het is in feite een serie muzikale tableaus, die ook veel ruimte voor improvisaties bevat.

De Frans-Libanese trompettist houdt van sterke vrouwen. Dat blijkt uit zijn project Kalthoum over de beroemde Egyptische zangeres Oum Kalthoum, maar ook uit deze ode aan een actuele vrouwelijke superster: Beyoncé. Red & Black Light is zijn in 2015 verschenen album dat Maalouf opdroeg aan vrouwen van deze tijd die aan een betere wereld werken. Het bevat een cover van de gelijknamige song van Beyoncé. “These women have inside them a strength and stability similar to a kind of unshakeable trance”, aldus Maalouf. Hij heeft dit project verder opgebouwd rond een aantal eigen composities, die worden uitgevoerd op een duidelijk contemporaine manier, met meer elektro en popgeluiden dan bij het project Kalthoum. Hoewel de stukken in de diepte behoorlijk complex zijn, wilde de trompettist het toch heel transparant en helder laten klinken. Dat is gelukt!

Ibrahim Maalouf - 'Red & Black Light'

Met het Metropole Orkest

Als Artist in Residence treedt trompettist Ibrahim Maalouf maar liefst driemaal op, waarvan een keer met het Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley. Ze zijn geen vreemden voor elkaar; zo traden ze in september 2015 samen op in Bremen, waarbij het stuk Elephant's Tooth werd uitgevoerd. Maalouf (1980) wordt gezien als een van de grootste vernieuwers in de jazz en op de trompet. Zijn muziek bevat Arabische invloeden, in zijn spel mogelijk gemaakt door een speciaal vierde ventiel. Maalouf, met een Libanese achtergrond, is langzamerhand een echte publiekslieveling, zeker door zijn meeslepende muziek en de fraaie klank van zijn trompet. Zijn muzikale palet is oeverloos en waaiert uit van Oosterse muziek, wereldmuziek en jazz naar pop en soms klassiek. Nietszeggende klanken zijn niet aan hem besteed. Juist bij samenwerking met een imposante formatie als het Metropole Orkest, waarmee Maalouf tevens zijn tienjarig jubileum als liveartiest viert, komen zijn gaven als componist naar voren.