Veelbelovend en prikkelend Jameszoo
- Nieuws
- Veelbelovend en prikkelend Jameszoo
Uniek Nederlands talent kan zich meten met internationale concurrentie
Nog voor zijn optreden begonnen is staat Jameszoo in feite al 3-0 achter. Hij opent de avond in de Bovenzaal (terwijl veel bobo’s nog natafelen en uitbuiken), is met 164 luisteraars op Last.fm een van de onbekendste acts van het festival én werd pas daags voor het Noorderslag aan de line-up toegevoegd, als vervanging van Palio Superspeed Donkey. Geen makkelijke opgave.
CONCERT
Jameszoo, Noorderslag, 3voor12-zaal, 14 januari 2012Door: Marco Muhring, 3voor12
MUZIEK
Hortende en stotende struikelbeats, met daar overheen jazzsamples, bleeps en synthmelodieën. Denk aan producers als Nosaj Thing, Flying Lotus en Dimlite. De pas twintigjarige Bosschenaar, die je in het telefoonboek terug kan vinden als Mitchel van Dinther, debuteerde afgelopen november met zijn liveshow op STRP Festival.
PLUS
Jameszoo’s tracks zijn van hoog niveau en bijzonder goed geproduceerd. Bij het eerste nummer is het nog even luisteren of het niet echt een nummer van collega Flying Lotus is, later in de set laat hij een breed scala aan geluiden horen. Dan weer wat trager, dan weer wat dieper, maar altijd verfijnd en prikkelend. Aan niets is te merken dat deze jongen nog niet zo heel lang meedraait. Ook zijn inzet valt in positieve zin op: net als genregenoot Daedelus lijkt hij op te gaan in zijn set en juist dat is bij een producer/liveact, met hun van nature statische podiumhouding, belangrijk. De laatste track van zijn set, "Kiwanushi and the Cheesechildren" is belachelijk sterk.
MIN
Zijn tracks zijn dus goed: wat er op het podium gebeurt kan nog stukken beter. Net zoals zoveel liveacts zie je ook Jameszoo sporadisch draaien aan knoppen terwijl het aan het geluid niets verandert. Daarop zal je een Nosaj Thing of Baths nooit betrappen. Af en toe pakt van Dinther de microfoon om zijn stem of een bepaalde neuriemelodie in zijn set te verwerken. Dit is nauwelijks te horen en voegt ook niet gek veel toe. Na een dik halfuur, vlak voor zijn laatste nummer, gaat er even iets mis met zijn softwareprogramma Ableton, waardoor hij zijn een-na-laatste nummer niet kan doen. Mitchel kan hier zelf natuurlijk gek weinig aan doen, maar het illustreert wel dat het nog niet helemaal als een huis staat.
CONCLUSIE
Jameszoo doet iets wat binnen Nederland nog niemand echt op deze manier doet. Met zijn producties kan hij zich met gemak meten aan internationale namen binnen dit genre. Dat het op het podium nog niet helemaal af is, is helemaal niet erg. Hij heeft nog alle tijd om uit te kristaliseren en te wennen aan het podium. Hier gaan we hopelijk nog veel meer moois van horen.