Track of the Day: Incredible Bongo Band - 'Apache' (#1760)
- Nieuws
- Track of the Day: Incredible Bongo Band - 'Apache' (#1760)
Hoe een albumtrack kan uitgroeien tot één van de meest invloedrijke nummers.
Ook tijdens deze laatste Zwarte Lijst hebben we een Track of the Day. Het is maar de vraag wat The Shadows er allemaal van vinden. Het was immers dit surfrockbandje dat in 1960 met de track 'Apache' op nummer 1 terecht kwam in de Britse hitlijst en vervolgens ook in Australië, Frankrijk, Ierland, Nieuw Zeeland, Spanje en Zuid-Afrika. Dat de uitvoering van iemand anders uiteindelijk uitgroeide tot een muziekmonument, zal waarschijnlijk best steken.
Incredible Bongo Band - 'Apache'
Het brein achter de muziek
Hoewel ze de eersten zijn die de hitlijsten bestormen met 'Apache', schrijven ze het niet zelf. De schrijver is namelijk de Britse singer/songwriter Jerry Lordan, die begin jaren '60 op tournee is met The Shadows, de vaste begeleidingsband van Cliff Richard. In de tourbus speelt Lordan op zijn ukelele 'Apache' aan de mannen van The Shadows, die meteen geïnteresseerd raken. Overigens is het nummer eerder al eens opgenomen, door de gitarist Bert Weedon, maar die opname wordt niet goedgekeurd door Lordan zodoende steekt hij dan ook een stokje voor de release van de track. The Shadows gaan ermee aan de haal, maar touren in de V.S. was nog niet heel gewoon in die tijd en er was ook geen dj in Amerika die de track oppikt, dus daar krijgen ze geen voet van de grond met 'Apache'. Dat lukt de Deense jazzgitarist Jørgen Ingmann een jaar later gek genoeg wel.
Van maatschappelijk werk naar de film- en muziekwereld
Michael Viner dan. Hij werkt voor senator Robert Kennedy, totdat die in 1968 wordt neergeschoten door Sirhan Sirhan en Kennedy in het ziekenhuis aan zijn verwondingen overlijdt. Viner woont op dat moment in een huis met Rosey Grier, een voormalig American Footballspeler die tot dat moment bodyguard is van Kennedy en dus ook plots zonder werk zit. Grier wilt vervolgens een carrière najagen in de filmindustrie en het lijkt Viner wel geinig om dat ook te proberen. Zodoende komen Viner en Grier bij de filmstudio's van MGM terecht, waar Grier een acteercarrière ambieert en Viner binnen korte tijd de baas wordt van MGM Music, dat de muziek bij films van MGM verzorgt. Zo wordt Grier de letterlijke hoofdrol toegekend in de komische horrorfilm The Thing With Two Heads.
Perfecte muziek onder een film
Voor de film moet natuurlijk ook een soundtrack worden gemaakt en daar heeft Michael Viner zeer uitgesproken ideeën over. Zo komt hij samen met songschrijver Perry Botkin Jr. op het idee om The Incredible Bongo Band te formeren, die voor de soundtrack van de B-film twee tracks opneemt, namelijk 'Bongolia' en 'Bongo Rock', wat weer een remake is van Preston Epps uit 1959. Zoals zo vaak bij B-films is de muziek succesvoller dan de film. Door het succes van de single besluit Viner een volledig album te maken, genaamd Bongo Rock. Op dit album verschijnt ook Viner's interpretatie van 'Apache', de Brits-Deense track uit begin jaren '60. Het ligt er vrij dik bovenop dat deze track met name zijn weg heeft gevonden in de hiphop. In The Bronx op Jerome Avenue om precies te zijn, want daar geeft ene DJ Kool Herc wekelijks feestjes aan het begin van de jaren '80.
'Bongo Rock' van Preston Epps versus The Incredible Bongo Band
'Apache' als monument in de muziekgeschiedenis
Daar ontdekt hij het album Bongo Rock en de tracks op dat album, met name de zogeheten drumbreaks, kan hij uitstekend gebruiken voor zijn draaitafeltechniek die hij 'Merry Go Round' noemt. Hierbij mixt hij de instrumentale breaks van oude soul- en funknummers aan elkaar, zodat het publiek op de dansvloer kan blijven dansen. De bongo's van The Incredible Bongo Band komen hierbij prima van pas. Zodoende groeit 'Apache' uit tot het national anthem van hiphop, want je kunt beter vragen welke zichzelf respecterende hiphopproducer de track niet heeft ingezet om zijn eigen nummer kracht bij te zetten. Maar de track maakt ook uitstapjes naar andere genres. Zo wordt de break ook een belangrijke bouwsteen in drum & bass en vindt Neneh Cherry en zelfs Mick Jagger het noodzakelijk om de track te gebruiken.