NPO Soul & Jazz

Holiday en hiphop als bouwstenen

  1. Nieuwschevron right
  2. Holiday en hiphop als bouwstenen

Luisteren ze wel naar elkaar? Ja, juist wel! Het lijkt allemaal wel zo free en vrij maar ze volgen elkaar op de voet.

Wie

Jason Maron op piano, soms op cymbaaltjes. Hij bedient ook de techniek. Tarus Mateen op bas en Nasheet Waits op drums.

Verwachting

Een andere manier van omgaan met oud materiaal. Tapes en citaten worden gebruikt om door een muur te breken zodat er nieuwe mogelijkheden ontstaan. De tapes die ze gebruiken varieert van hiphop-materiaal, eigen opnamen, een schrijvende stift, tot historische opnamen van Billie Holiday en Bird Williams. De musici zijn soms verbazendwekkend snel, dan weer bijna slowmotion langzaam. Thema's worden uitvergroot of geminimaliseerd. Af en toe komt de spirit van Thelonious Monk om de hoek kijken en soms klinkt het behoorlijk bluesy. Op de frase Life live time wordt ook lustig geimproviseerd. Ze fluiten er zelfs bij.

Publiek

De zaal is redelijk vol. Niet iedereen blijft het hele optreden zitten. Degene die aandachtig luistert, zit soms met de handen in het haar.

Mooiste moment

Als Waits (die drumt als een topsporter) in een enkel spotlight drumt over de geluiden van een schrijvende stift. Als hij zich even inhoudt dan hoor je die stift weer even.

Oordeel

Geweldige musici, een ander geluid. Een scattende bassist kom je niet altijd tegen. Echt van deze tijd maar dan verder.

Gezien 22.45 - 23.30 Hudson, North Sea Jazz 2010. Charlie Crooijmans