NPO Soul & Jazz

Track of the Day: Stevie Wonder - 'Uptight (Everything's Alright)' (#253)

  1. Nieuwschevron right
  2. Track of the Day: Stevie Wonder - 'Uptight (Everything's Alright)' (#253)

"She says give her the things that money can buy. But I'll never, never make my baby cry."

Van die hits die net op tijd komen, daar is onze Track of the Day het ultieme voorbeeld van. En waar bovendien The Rolling Stones een belangrijke vinger in de pap hadden.

Geen braille, dus voorzingen

Wanneer je een songtekst schrijft voor Stevie Wonder dan is er natuurlijk één hele belangrijke regel: Je moet het wel in braille schrijven. Klinkt logisch, toch waren liedjesschijvers Sylvia Moy en Henry Cosby dit vergeten toen ze met de tekst van 'Uptight' op de proppen kwamen in 1965.

Dus was het improviseren geblazen in de studio. Moy - die ook 'My Cherie Amour', 'I Was Made to Love Her' en 'Never Had a Dream Come True' voor Wonder schreef - zong de lyrics voor, die Stevie dan herhaalde. En zo ontstond de eerste hit van Stevie Wonder sinds hij doorbrak in 1962 met 'Fingertips'. En dat was in alle opzichten net op tijd.

(Sylvia Moy in de studio)

Met dank aan The Stones

Want Motown-baas Berry Gordy was wel een beetje klaar met het voormalige wonderkind van het label uit Detroit. Toen hij als veertienjarig knaapje doorbraak was Little Stevie Wonder één van de smaakmakers van de Motown-revue. Maar er waren inmiddels een paar jaartjes verstreken, Stevie werd een man, kreeg de baard in de keel en nieuwe hits bleven uit.

Vandaar dat hij werd gekoppeld aan Moy en Cosby. Niets waarmee zij kwamen, kon de goedkeuring van de inmiddels niet zo little Stevie meer wegdragen. In die tijd waren The Rolling Stones flink aan de weg aan het timmeren met hun catchy uptempo sound en met name '(I Can't Get No) Satisfaction' lag goed in het gehoor bij Stevie. Dus speelde hij een riedeltje met een zelfde energie en vaart en die ene frase 'uptight, everything's alright' voor aan Moy en Cosby, die inschatten er wel iets mee te kunnen. Wat heet!

Klein oud mannetje

Stevie kwam met de track uiteindelijk tot plaats 3 in de hitlijsten, een plaats die de weg plaveide voor een succesvolle carrière. Opvallend genoeg scoorde een andere Cosby, Bill wel te verstaan (geen familie van Henry), een jaar na de hitnotering van Stevie ook een hit met het nummer.

Bill Cosby bracht toen namelijk zijn eerste muzikale comedy-album Silver Throat: Bill Cosby Sings uit en 'Little Ole Man (Uptight, Everything's Alright)' was daarvan de eerste single. Hiermee kwam hij prompt op nummer 4 terecht in de charts in 1967. Zodoende legde de track over een arme sloeber die het meisje van zijn dromen vindt (want: ze geeft niet om geld of status) meerdere artiesten geen windeieren.

Tijdens de Zwarte Lijst introduceerden we een nieuw item: Track of the Day, waarbij we het verhaal achter een ZL-plaat vertelden. Dit was zo leuk om te maken en de reacties waren zo positief, dat we hebben besloten de rubriek te continueren. De plaat in kwestie wordt de hele week door onze Rudy gedraaid, doordeweeks bij Zet 'm Op Rudy en in het weekend bij The Real Mackay. Crossmediaal opzeker!