Zangeres uit Los Angeles die in 1981 een hit scoort in Nederland met 'Bettie Davis Eyes'. Geboren in Hollywood, Los Angeles in 1945, weet Kim Carnes al heel vroeg dat ze carrière wil maken in de muziek.
Op haar derde vertelt ze iedereen dat ze later singer/songwriter zal worden. Op de middelbare school richt ze met een klasgenoot een duo op, waarvoor ze haar eigen songs schrijft. De ongewone combinatie van piano en bongo slaat aan bij haar leeftijdsgenoten.
Rauw
In het begin van de jaren ’60 schrijft Carnes songs voor andere artiesten en treedt ze op in bars. Naar eigen zeggen heeft ze haar rauwe stem uit die periode overgehouden: die zou een overblijfsel zijn van met rook gevulde nachtclubs, late optredens een een paar glazen spiritus te veel. Als Carnes in 1966 bij de folkgroep The New Christy Minstrels gaat, neemt haar carrière een meer ernstige wending. In 1970 verlaat ze de folkband en gaat ze samen met haar echtgenoot Dave Elingson, die ze bij The New Christy Minstrels heeft ontmoet, verder als Kim And Dave. Vanishing Points
De titelsong voor de film Vanishing Points is Carnes’ debuut als zangeres en op dezelfde soundtrack zingt blueslegende Big Mama Thornton ‘Sing Out for Jesus’, een nummer van de hand van Carnes. Het succes van de soundtrack levert Carnes een solo-contract op bij Amos, het label dat de soundtrack heeft uitgebracht. In 1972 komt Carnes’ eerste solo-album Rest On Me uit. Het album heeft echter weiniq succes. Carnes vertrekt uit frustratie met de inmenging van de platenmaatschappij en tekent bij A&M. Een van Carnes’ songs uit die periode, ‘Love Comes From Unexpected Places’, wordt bekroond op het American Song Festival en op het Tokyo Song Festival. Kenny Rogers
In de VS scoort Carnes in 1978 een eerste hitje met 'You're A Part Of Me', een duet met Gene Cotton. De echte doorbraak komt er als Kenny Rogers, die met haar in ‘The New Christy Minstrel’ speelde, haar in 1980 uitnodigt voor een duet. Dont’ Fall In Love With A Dreamer. De song en het album Gideon, waarop alle nummers van de hand van Carnes en Ellingson zijn, geeft Carnes eindelijk echt bekendheid. In hetzelfde jaar haalt Carnes’ cover van The Miracles, 'More Love', de Amerikaanse Top 10. Met het album Mistaken Identity schrijft Kim Carnes in 1981 geschiedenis. Grammy
'Bette Davis Eyes', de hitsingle van dat album, staat in de Verenigde Staten negen weken op één. In Nederland is 'Bette Davis Eyes' de eerste hitsingle voor Kim Carnes: het nummer staat in de zomer van 1981 op nummer 16. 'Bette Davis Eyes' levert Carnes een Grammy op voor Song Of The Year. Mistaken Identity wordt uitgeroepen tot Album Of The Year. In 1984 is 'The Universal Song' de enige Carnes-single die in Nederland nog de hitlijsten haalt. De song kan echter het succes van 'Bette Davis Eyes' niet evenaren: Hoewel Carnes in de VS de eerste artiest is die tegelijk met een solonummer ('Invitation To Dance'), een duet ('Make No Mistake, He’s Mine' met Barbra Streisand) en als deel van een trio ('What About Me') met Kenny Rogers en James Ingram) in de hitlijsten staat, kan ze in Nederland geen stof meer doen opwaaien. Songs
Nadat Light House in 1987 een flop blijkt, keert Carnes zich weer naar folk en country. Omdat het publiek weinig interesse toont in haar zangcarrière, concentreert Carnes zich meer en meer op het schrijven van songs. In 1994 verhuist ze samen met haar echtgenoot en hun twee zonen naar Nashville omdat, naar haar zeggen, daar "alle creatieve energie" is. Van daaruit blijft ze songs schrijven, voornamelijk voor anderen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: in 1994 verschijnt Gypsy Honeymoon: The Best Of Kim Carnes. Hierop staan naast haar hitsingles ook een aantal nieuwe nummers.