INXS' sleutelplaat Kick werd afgekeurd door de platenbaas
Met hits als Need You Tonight, New Sensation en Never Tear Us Apart is Kick hét essentiële INXS-album. Maar de hoge piefen van Atlantic zagen het in eerste instantie niet zitten met de plaat.
Thuisland Australië ging in de vroege jaren 80 massaal overstag voor INXS, maar het duurde een aantal jaar voordat de rest van de wereld volgde. What You Need, afkomstig van het vijfde album Listen Like Thieves, wist de Amerikaanse top 10 al binnen te dringen, maar het zou de release van opvolger Kick zijn die INXS definitief groot maakte.
Kick
“We wilden een album maken waarop alle nummers potentiële singles waren”, verklaart gitarist en saxofonist Kirk Pengilly over de ambities waarmee INXS aan Kick begon. De groep pakt het schrijfproces anders aan. Toetsenist Andrew Farriss en zanger Michael Hutchence, die met z’n tweeën de hit What You Need schreven, worden nu aangesteld als de twee songwriters van de band.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het duo schrijft een verzameling songs, die ze met de rest van de band oefenen in het bekende Sydney Opera House. Producent Chris Thomas is echter nog niet overtuigd dat er genoeg materiaal is voor Kick, en raadt Farriss en Hutchence aan om twee weken in Hong Kong door te brengen om aan meer materiaal te werken.
Need You Tonight
Dat blijkt een prima advies te zijn, want voordat het vliegtuig naar Hong Kong is opgestegen, legt Farriss al de basis voor een van de bekendste nummers van INXS: Need You Tonight. De muzikanten staan bij hun motel te wachten op de taxi naar het vliegveld wanneer Farriss een golf van inspiratie krijgt en de gitaarriff voor het nummer bedenkt.
De muzikant vraagt of de inmiddels gearriveerde chauffeur even wil wachten terwijl hij iets uit zijn kamer gaat pakken. In werkelijkheid gaat Farriss naar binnen om het riffje op cassette op te nemen. Drie kwartier later stapt hij bij een woedende chauffeur in de taxi naar het vliegveld. Wanneer Hutchence in Hong Kong de opname van de riff hoort, schrijft hij er in tien minuten een tekst bij. Het zal een van de grootste hits van INXS worden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Never Tear Us Apart
Een van de andere hoogtepunten op Kick is Never Tear Us Apart, de ballad die sinds jaar en dag de hoogste Top 2000-notering voor de Australische band vormt. In de oorspronkelijke vorm klonk die track echter flink anders. “Het klonk als Fats Domino, een bluesy, Rolling Stones-achtig jaren 60-liedje”, vertelt producer Chris Thomas over de demoversie van het nummer. Die uitvoering wordt uiteindelijk in 2012 uitgebracht op de jubileumversie van Kick.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wederom zorgt Farriss voor de muziek van de track en voegt Hutchence een songtekst toe. “In 1986 ging ik achter een piano zitten en speelden ik de akkoorden die uiteindelijk Never Tear Us Apart gingen worden”, vertelt Farriss op de 50ste geboordedag van Hutchence. “Ik gaf de demo aan Michael en de tekst die hij schreef was waanzinnig geïnspireerd. Recht uit het hart. Ik weet hoeveel die tekst voor hem betekende. Het was op dat moment een zeer persoonlijk liefdesliedje voor hem.”
Op aanraden van Hutchence wordt het tempo van de song verlaagd, en zo verandert Never Tear Us Apart in een grootse, orkestrale ballad. Het wordt een track die enorm vaak gecoverd wordt, door artiesten als Tom Jones en Natalie Imbruglia, Paloma Faith en Joe Cocker. Daarnaast wordt het nummer gedraaid tijdens de uitvaart van Hutchence in 1997, terwijl zijn broer Rhett en de andere leden van INXS zijn kist droegen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Twijfels bij Atlantic Records
Wanneer INXS klaar is met de opnames van Kick, vertrekt manager Chris Murphy meteen naar New York om de plaat aan de bazen van Atlantic Records te laten horen. Ondanks de kracht van het materiaal, wordt daar met weinig enthousiasme gereageerd. Doug Morris, op dat moment de leider van het label, biedt Murphy zelfs een miljoen dollar om terug naar Australië te gaan en de plaat volledig opnieuw op te nemen.
De met stomheid geslagen manager slaat dat aanbod af, en probeert bij lager geplaatst Atlantic-personeel enthousiasme voor Kick te laten ontstaan. “Ik wilde dat ze het kasteel met hooivorken gingen bestormen en zouden eisen dat het album werd uitgebracht”, vertelt Murphy aan Billboard.
Hij laat Need You Tonight aan een groep Atlantic-personeel horen, en tijdens die sessie is er maar één persoon die enthousiast reageert: Andrea Ganis, op dat moment werkzaam op de marketingafdeling. “Ze riep: ‘Dat is een fucking hit!’”, verklaart Murphy. “Eindelijk deelde iemand bij Atlantic mijn vertrouwen in deze plaat. Dat was alles wat ik wilde horen.”
Ik wilde dat ze het kasteel met hooivorken gingen bestormen en zouden eisen dat het album werd uitgebracht.
Onafhankelijke promotors
Uiteindelijk is er genoeg vertrouwen bij Atlantic om Kick toch uit te brengen, al huurt Murphy naar eigen zeggen een onafhankelijk promotieteam in om INXS op de radio te krijgen. Het doel was om de songs van Kick op de radiostations in Amerikaanse universiteitssteden te krijgen.
Die tactiek werkt wonderwel: Kick schopt het tot de derde plek in de hitlijsten van de VS, en Need You Tonight is de track die in januari 1988 Michael Jacksons The Way You Make Me Feel onttroont als nummer 1 van de Billboard Hot 100.
Overigens wordt het verhaal van de onafhankelijke promotors tegengesproken vanuit Atlantic. Platenbaas Doug Morris zou achteraf zeggen dat hij Kick meteen al een fantastisch album vond, en dat hij voorspelde dat Michael Hutchence een grote ster zou worden. Maar ook INXS-songwriter Andrew Farriss herinnert zich de tegenstand vanuit het label ook nog. “Ze dachten allemaal dat we buitenaardse wezens waren. Hun eerste reactie was: ‘Dit kunnen jullie niet uitbrengen!’”
'80s Achtdaagse NPO Radio 2
Van a-ha tot ZZ Top, van Doe Maar tot de Dolly Dots: NPO Radio 2 staat van vrijdag 18 tot en met vrijdag 25 februari acht dagen lang in het teken van de ‘80s Achtdaagse met alleen maar muziek uit de jaren 80.