Pearl Jam-frontman Eddie Vedder verwerkte zijn jeugdtrauma in Alive
Met Alive als debuutsingle had Pearl Jam in 1991 een vliegende start te pakken. Eddie Vedder baseerde de tekst van het nummer deels op zijn eigen leven.
De eerste plaat van Pearl Jam, het legendarische Ten, staat bekend als een van de hoogtepunten van het grungegenre. Met Alive als debuutsingle wist de band uit Seattle bovendien meteen een indrukwekkend anthem af te leveren. Maar hoe kwam die track tot stand?
Dollar Short
Het nummer dat uiteindelijk uit zou groeien tot Alive heeft lange tijd de titel Dollar Short. De song ontstaat als een instrumentale demo van de hand van gitarist Stone Gossard. Die schrijft het nummer wanneer hij lid is van Mother Love Bone, de band rond zanger Andrew Wood.
Wanneer Wood tragisch komt te overlijden aan de gevolgen van een overdosis heroïne, gaat Gossard samen met bassist Jeff Ament en gitarist Mike McCready op zoek naar een nieuwe drummer en zanger. De drie muzikanten geven hun instrumentale demo’s, waaronder Dollar Short, aan Jack Irons, die op dat moment drumt bij de Red Hot Chili Peppers.
En hoewel Irons zelf geen interesse heeft om zich bij de drie muzikanten te voegen, geeft hij de demo’s wel door aan een bevriende zanger, die werkt in een benzinepomp in Californië, ene Eddie Vedder. Die luistert naar de demo’s en schrijft, tijdens het surfen door, teksten en neemt wat zang op.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het ontstaan van Pearl Jam
Nadat Vedder de demo’s met zijn zang weer naar de band opstuurt, zijn de leden zo onder de indruk dat ze hem meteen uitnodigen om naar Seattle te komen. Daar nemen ze, dan nog onder de naam Mookie Blaylock (een verwijzing naar een Amerikaanse basketballer), in januari 1991 Alive op.
De naam Mookie Blaylock wordt veranderd in Pearl Jam, en in de opnamesessies wordt de basis gelegd voor Ten (die titel verwijst naar het rugnummer van de basketballer). De plaat verschijnt op 27 augustus 1991, met Alive een maand daarvoor als eerste single. Ondanks een positieve ontvangst blijft enorm succes in eerste instantie uit, maar tegen het eind van 1992 weet Ten alsnog door te dringen tot de bovenste regionen van de hitlijsten.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De achtergrond van Alive
Met het succes van Ten groeit ook Alive uit tot een waar grunge-anthem, dat vanwege de tekst van het refrein door velen wordt gezien als een optimistische track. Niets blijkt minder waar: achter het nummer schuilt de traumatische jeugd van Eddie Vedder. Het verhaal van Alive gaat over een tienerjongen die van zijn moeder te horen krijgt dat de man waarvan hij dacht dat het zijn vader was, eigenlijk zijn stiefvader blijkt te zijn. Zijn biologische vader is enkele jaren eerder al overleden.
Dit gedeelte van de tekst van Alive is autobiografisch, en gebaseerd op een echt gesprek dat Vedder met zijn moeder voerde. Hij groeide op met zijn stiefvader, nadat zijn biologische ouders scheidden toen hij een jaar oud was. Vedder ontmoette Edward Severson III, zijn echte vader, nog wel, maar had toen geen idee dat hij familie van hem was. Severson overleed in 1981 aan multiple sclerosis.
Son, she said, have I got a little story for you / What you thought was your daddy was nothing but a… / While you were sittin’ all alone at age thirteen / Your real daddy was dyin’ / Sorry you didn’t see him, but I’m glad we talked
Totdat hij de waarheid over zijn vader hoort, gaat Vedder nog door het leven met de achternaam van zijn stiefvader, Mueller. Hierna besluit hij niet de naam van zijn stiefvader, met wie hij een slechte band heeft, te willen dragen en gebruikt hij de achternaam van zijn moeder.
Trilogie
Tot zover het autobiografische deel van Alive. De rest van de song, waarin er gezinspeeld wordt op een incestueuze relatie tussen moeder en zoon, is fictief. De song is het eerste deel van wat Vedder de Momma-son trilogy noemt – een drietal nummers dat het verhaal van dezelfde hoofdpersoon volgt.
Het tweede deel is Once, een track die eveneens op het album Ten terechtkomt. In de tekst van dat nummer draait de jongen uit Alive door en begint hij moorden te plegen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het sluitstuk van de Momma-son trilogy is Footsteps. Hierin vinden we de hoofdpersoon terug in een cel, wachtend op zijn executie. Hij geeft zijn moeder de schuld van de moordenaar die hij is geworden. Footsteps wordt opgenomen tijdens de sessies voor Ten, maar komt niet op het album terecht. In plaats daarvan wordt de song gebruikt als b-kantje op de single van Jeremy.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De vloek opgeheven
Vedder beschouwt het trauma dat hij verwerkt in de tekst van Alive jarenlang als een vloek die hij met zich meedraagt. “Het oorspronkelijke verhaal gaat over een jonge man die een aantal schokkende waarheden te horen krijgt”, vertelt de frontman tijdens VH1 Storytellers. “De eerste waarheid was dat de man waarvan hij dacht dat het zijn vader was, iemand anders bleek te zijn en de tweede was dat die echte vader enkele jaren daarvoor overleden was. Alsof puberteit nog niet zwaar genoeg is.”
“Ik was die jongen”, vervolgt Vedder, “maar ik kende mezelf toen nog amper. Er was niet eens genoeg om te leren kennen. Dus ik nam het op als een soort vloek: je vertelt me dit, en ik moet er maar mee dealen. I’m still alive, dus ik moet het er maar mee doen. Een vloek dus.”
Die emotie verbindt Vedder in eerste instantie aan Alive, totdat Pearl Jam steeds succesvoller wordt. “Het publiek bij optredens springt op en neer, beweegt mee en zingt massaal ‘I’m still alive’. Dus plotseling keek ik iedere avond naar een positieve interpretatie van die woorden. Het publiek veranderde de betekenis van die tekst, dus wanneer ze ‘I’m still alive’ zingen, is het alsof ze aan het vieren zijn. En door die nieuwe betekenis die ze eraan gaven, voelt het voor mij alsof ze mijn vloek hebben opgeheven.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Top 2000 a gogo podcast
Benieuwd naar de verdere ontstaansgeschiedenis van Pearl Jam? In de eerste aflevering van het vorige seizoen van de Top 2000 a gogo podcast vertelt Leo Blokhuis uitgebreid over de geschiedenis van de band en hoor je de demo's van Mother Love Bone, zijproject Temple of the Dog en de weg die de leden aflegden om tot Ten te komen.
#1 - Het begin van Pearl Jam (S03) - Top 2000 a gogo
Volg de NPO Radio 2 Top 2000
De beste, leukste en mooiste liedjes ooit hoor je van 25 t/m 31 december in de Top 2000! Je volgt de lijst der lijsten via radio, tv en online. Bekijk de lijst van dit jaar.
>> KLIK HIER OM DE LIJST VAN 2022 TE BEKIJKEN <<
Gerelateerd nieuws
Programma
Marijn van HAEVN stemt op Our House: ‘Ik ben heel erg van de Evergreens’NPO Radio 2 Top 2000
Dit is de NPO Radio 2 Top 2000 stemlijst van Eddy KeurNPO Radio 2 Top 2000
Dit is de NPO Radio 2 Top 2000 stemlijst van Annemieke SchollaardtNPO Radio 2 Top 2000
NPO Radio 2 bezoekt deze cafés tijdens de NPO Radio 2 Top 2000 Stemweek