Naar cookieinstellingen
NPO Radio 2 Top 2000

Zeven decennia Bob Dylan: zijn belangrijkste platen op een rij

foto: Albumhoes
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Zeven decennia Bob Dylan: zijn belangrijkste platen op een rij

Sinds zijn debuut in 1962 weet Bob Dylan de muziekwereld te verrukken met zijn onvoorspelbare carrière. Wij zetten zijn belangrijkste platen per decennium op een rij.

Met de release van zijn 39ste plaat Rough and Rowdy Ways op 19 juni 2020 zette Bob Dylan een imposant record neer: hij is de enige artiest die in zeven verschillende decennia met een nieuwe plaat in de histlijsten terecht is gekomen. Reden genoeg om die zeven decennia op een rij te zetten, en terug in de tijd te gaan met de belangrijkste platen van Bob Dylan.

De 20’s: Rough and Rowdy Ways

Dat Dylan in zijn late jaren nog altijd een productief tekstschrijver is, bewijst hij in het voorjaar van 2020 met Murder Most Foul, het langste nummer uit zijn carrière. In de tekst is de moord op John F. Kennedy in 1963 het ankerpunt, dat omringd wordt met Dylans interpretatie van de Amerikaanse politieke en culturele geschiedenis.

Murder Most Foul, dat bijna de 17 minuten aantikt, zit vol verwijzingen naar collega-artiesten. Zo citeert Dylan uit Warren Zevons meesterwerk Desperados under the Eaves en zingt hij over onder anderen The Beatles en The Who.

Het nummer blijkt een voorproefje naar een van Dylans sterkste albums in jaren, en mogelijk zijn allerlaatste. Zeker weten doen we het nooit, de songwriter blijft een enigma, maar de tekst van Key West (Philosopher Pirate) zou zomaar een afscheid kunnen zijn.

Quote

Key West is the place to be / If you're looking for immortality / Key West is paradise divine / Key West is fine and fair / If you lost your mind, you'll find it there / Key West is on the horizon line

Bob Dylan, Key West

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De 10’s: Tempest

In het decennium waarin Bob Dylan de Nobelprijs voor de Literatuur in ontvangst mag nemen voor zijn teksten, brengt hij verrassend genoeg vooral coverplaten uit. De oude bard lijkt geobsedeerd geraakt door Frank Sinatra, en croont zich een weg door zijn oeuvre.

In 2012 is er wel een plaat met eigen werk in de vorm van Tempest. Op dat album horen we rootsy nummers met hier en daar een Mexicaanse sound, aangevuld met teksten waarin Dylan zich af en toe van zijn meest sardonische kant laat zien.

Quote

Set 'em Joe, play "Walkin' the Floor" / Play it for my flat-chested junkie whore / I'm staying up late, I'm making amends / While we smile, all heaven descends / If love is a sin, then beauty is a crime / All things are beautiful in their time

Bob Dylan, Scarlet Town

Het titelnummer van Tempest is een ambitieuze, bijna veertien minuten durende vertelling van het zinken van de Titanic.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De 00’s: Modern Times

De titel doet wellicht anders vermoeden, maar op Modern Times uit 2006 verwerkt Dylan behoorlijk traditionele genres als blues, rockabilly en country in zijn nummers. De thema’s op de plaat, zijn 32ste, zijn hier en daar wél verrassend hedendaags. Zo zingt Dylan op openingsnummer Thunder on the Mountain over zijn bewondering voor Alicia Keys.

Quote

I was thinkin’ ‘bout Alicia Keys, couldn’t keep from crying / When she was born in Hell’s Kitchen, I was living down the line / I’m wondering where in the world Alicia Keys could be / I have been looking for her even clear through Tennessee

Bob Dylan, Thunder on the Mountain

Modern Times wordt gezien als logische opvolger van Love and Theft uit 2001, een plaat waarop Dylan het geluid van folktraditionals al sterk omarmde. Rolling Stone omschrijft Modern Times als “Dylans derde meesterwerk op rij”.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De 90’s: Time out of Mind

In de jaren 90 lijkt Dylan wat te worstelen met het vinden van een nieuwe richting. Hij opent het decennium in 1990 met Under the Red Sky, een plaat waarop hij een berg gastartiesten uitnodigt (waaronder Slash, Elton John, George Harrison en Stevie Ray Vaughan), maar die niet erg goed ontvangen wordt.

Dylan zelf zou later ook zeggen dat er te veel mensen te horen waren op het album, en dat hij zich niet volledig op de plaat kan richten vanwege zijn werk met The Traveling Wilburys, de supergroep die hij vormde met George Harrison, Tom Petty, Roy Orbison en Jeff Lynne. Na Under the Red Sky brengt hij twee platen met covers van traditionele folknummers uit, Good as I Been to You (1992) en World Gone Wrong (1993), die ook niet geweldig ontvangen worden.

Maar in 1997 legt Dylan alle critici het zwijgen op met zijn dertigste album Time out of Mind, dat wordt beschouwd als een van de beste platen uit zijn oeuvre. Het door Daniel Lanois geproduceerde dubbelalbum opent met het galmende Love Sick, waarop Dylan een asgrauwe blik op de wereld schetst.

Quote

I’m sick of love / Lord, I hear the clock tick / Sick of love, I’m love sick

Bob Dylan, Love Sick

Het bekendste nummer van Time out of Mind is echter, met afstand, de ballad Make You Feel My Love. Die track wordt jaren later een gigantische hit voor Adele, en wordt daarnaast ook gecoverd door onder anderen Bryan Ferry en Neil Diamond.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De 80’s: Oh Mercy

Ook in de jaren 80 maakt Dylan een comeback na wat minder geslaagde platen. Hij begint het decennium als wedergeboren christen, met Saved (1980) en Shot of Love (1981) als sluitstukken van zijn gelovige trilogie. Opvolgers Infidels (1983) en Empire Burlesque (1985) doen het nog aardig, maar Knocked Out Loaded (1986) en Down in the Groove (1988) staan te boek als dieptepunten in Dylans carrière.

In 1989 is er dan tóch weer een sterk album: Oh Mercy. Dylan neemt het album in eerste instantie volledig op met Rolling Stones-gitarist Ronnie Wood, maar is niet helemaal tevreden over het eindresultaat. Pas wanneer Bono hem in contact brengt met producer Daniel Lanois, ontstaat er een versie die wel zijn goedkeuring krijgt.

De productie van Lanois zorgt voor wat discussies onder fans van Dylan (sommige zijn een liefhebber van zijn galmende sound, anderen zijn minder enthousiast), maar over de kwaliteit van de liedjes op Oh Mercy is weinig discussie. Most of the Time, een relaas waarin de hoofdpersoon zichzelf aan probeert te praten dat hij zijn ex-partner écht niet mist, is een meesterwerk.

En ook voor de Lanois-haters is er een uitkomst voor Most of the Time: het nummer verschijnt in 2008 in een ontzagwekkend mooie akoestische versie op outtakes-verzamelaar Tell Tale Signs, het achtste deel in Dylans Bootleg Series.

Quote

I can survive / I can endure / And I don’t even think about her / Most of the time

Bob Dylan, Most of the Time

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De 70’s: Blood on the Tracks

Een van de beste scheidingsplaten aller tijden, al ontkent Dylan zelf stellig dat de nummers autobiografisch zijn. Blood on the Tracks ontstaat in de tijd dat het huwelijk met zijn vrouw Sara op de klippen loopt, wat leidt tot een collectie nummers waarin een spectrum aan emoties – van geluk tot woede en verdriet – de revue passeert.

Hoewel Dylan zelf zegt dat hij zich laat inspireren door de verhalen van Anton Chekhov voor de teksten van Blood on the Tracks, heeft zijn zoon Jacob een andere interpretatie. “Het is alsof ik mijn ouders hoor praten”, zegt hij in een interview over het album van zijn vader.

Af en toe haalt Dylan stevig uit op Blood on the Tracks (“You’re an idiot, babe / It’s a wonder that you still know how to breathe”, zingt hij op het vinnige Idiot Wind), maar het album is vooral verdrongen een ode aan een verloren liefde. Bijna nergens komt dat sterker naar voren dan in If You See Her, Say Hello, waarin verdriet plaatsmaakt voor berusting.

Quote

If you get close to her, kiss her once for me / Always have respected her, for doing what she did and gettin’ free / Oh, whatever makes her happy, I won’t stand in the way / Though the bitter taste still lingers on, from the night I tried to make her stay

Bob Dylan, If You See Her, Say Hello

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De 60’s: Bringing It All Back Home

Halverwege de jaren 60 levert Dylan in een paar jaar tijd een historische reeks albums af, waarin hij zich ontpopt van folky protestzanger tot een artiest die een enorme veelzijdigheid laat horen. Zijn eerste grote verandering vindt plaats op Bringing It All Back Home, de eerste plaat waarop hij zich laat begeleiden door een elektrische band (wat hem in folk-kringen niet in dank wordt afgenomen).

Het album is nog echt een overgangsplaat: na de elektrische A-kant, met nummers als Subterranean Homesick Blues en Maggie’s Farm, is de B-kant akoestisch, met onder andere Mr. Tambourine Man en Gates of Eden erop. Opvolgers Highway 61 Revisited en Blonde on Blonde zijn wellicht nog hoger aangeschreven, maar die albums waren niet mogelijk zonder de stappen die Dylan op Bringing It All Back Home zet.

We horen nog steeds de maatschappijkritische protestzanger op It’s Alright, Ma (I’m Only Bleeding), waarin hij een politiek statement neerzet. Daar tegenover laat Dylan een meer abstracte kant zien, met songteksten die zich moeilijker laten interpreteren, zoals het absurdistische Bob Dylan’s 115th Dream, waarin hij zijn licht laat schijnen op de ‘ontdekking’ van Amerika door Christoffel Columbus.

Quote

I shook his hand and said goodbye, ran out to the street / When a bowling ball came down the road and knocked me off my feet / A pay phone was ringing and it just about blew my mind / When I picked it up and said hello, this foot came through the line

Bob Dylan, Bob Dylan's 115th Dream

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bob Dylan in de NPO Radio 2 Top 2000

In 2022 staat Bob Dylan vijf keer in de NPO Radio 2 Top 2000. Zijn hoogste notering is voor Hurricane op plek 323.

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd nieuws

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.