Pompeii van Bastille draait om de grote angst van zanger Dan Smith
Dankzij Pompeii wist Bastille in 2014 in één klap wereldberoemd te worden. Het nummer klinkt catchy, maar achter dat vrolijke geluid schuilt een duistere boodschap.
Het door zanger Dan Smith geschreven Pompeii zorgde er niet alleen voor dat Bastille een platencontract kreeg, het was ook nog eens het nummer dat zijn band de hitlijsten in katapulteerde. Het catchy “Ey-oh”, dat zich door heel het nummer herhaalt, zorgde er bovendien voor dat Bastille een hit werd op festivalweides.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Stilstand is achteruitgang
Pompeii mag dan makkelijk in het gehoor liggen, achter die catchy sound schuilt een duistere boodschap. Smith vertelt dat hij in de periode waarin hij de song schreef een grote angst had: stilstand. “Ik had het gevoel dat ik nergens heenging met mijn leven”, vertelt de zanger in gesprek met Songwriter Universe. “Ik voelde hoe de tijd door mijn vingers glipte, en dat ik maar weinig bereikte. Volgens mij hebben veel mensen dat gevoel.”
“Ik had net mijn opleiding afgerond en was terug in Londen, waar ik opgegroeid ben, en ik had daar allerlei baantjes”, vervolgt Smith. “Ik begon ook eens in de zoveel tijd optredens te doen in kroegen en was steeds vaker bezig met het schrijven van nummers.”
Uitbarsting van de Vesuvius
Een van de eerste nummers die Smith schrijft is Pompeii. Vlak daarvoor leest hij over de Romeinse stad Pompeï, die in het jaar 79 wordt bedekt door as na de uitbarsting van de Vesuvius. “In het boek dat ik las, zag je foto’s van de lichamen van de inwoners, die nog in de houding stonden waarin ze gestorven waren”, legt Smith uit.
“Op de foto die ik zag, stonden twee mensen bij elkaar, en ik begon te denken over mijn eigen leven”, zegt de zanger. “In mijn hoofd maakte ik de verbinding tussen het gevoel van stilstand dat ik had, het gevoel dat ik nergens heenging. Toen zag ik die foto, en dacht ik: oh, ik snap het.”
Tijdens het schrijven van Pompeii probeert Smith zich daarom te verplaatsen in de slachtoffers van de vulkaanuitbarsting in de Romeinse stad. De zanger bedenkt wat die twee versteende mensen, die voor altijd in dezelfde houding zouden staan, tegen elkaar zouden zeggen.
But if you close your eyes / Does it almost feel like nothing changed at all? / And if you close your eyes / Does it almost feel like you've been here before?
Volgens Smith was het een bizarre gewaarwording om te zien hoe bezoekers op festivals massaal begonnen te springen en dansen wanneer Bastille het nummer speelde. “Maar daarom vertel ik ook niet graag waar de nummers letterlijk over gaan”, zegt hij in gesprek met The Sun. “Het klinkt knettergek: een nummer over twee lijken die met elkaar praten, en het publiek is vrolijk aan het dansen!”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Bastille in de NPO Radio 2 Top 2000
Pompeii was in 2021 de enige notering voor Bastille in de NPO Radio 2 Top 2000. Het nummer steeg 173 plaatsen naar plek 738 in de lijst.
Gerelateerd nieuws
Muzieknieuws
Luister hier naar de nieuwe samenwerking van Lost Frequencies en BastillePodcast
Een voorproefje van Record Store Day in de nieuwe Vinyl VrijdagNPO Radio 2 Top 2000
Pompeii van Bastille draait om de grote angst van zanger Dan SmithPodcast
Vandaag in de nieuwe Vinyl Vrijdag: Bastille, Post Malone en Normaal