Blokhuis de Podcast: Who’s Next, briljant album dankzij mislukte rockopera
- Nieuws
- Blokhuis de Podcast: Who’s Next, briljant album dankzij mislukte rockopera
Who’s Next van The Who is een topplaat, dankzij – of ondanks – een mislukte rockopera. Onlangs kwam er een enorme Who-box uit met maar liefst 11 cd’s. Allemaal gewijd aan dat album uit 1971 en de afgeblazen rockopera Lifehouse. Blokhuis duikt in dat verhaal.
Het album Tommy is de eerste rockopera van The Who. Het is het allereerste muzikale werk dat expliciet als “rockopera” betiteld werd. Er waren wel andere rockopera’s, maar Tommy populariseerde het genre. Vooral hun belangrijkste componist, gitarist Pete Townshend wilde meer. Er moest een volgende rockopera komen die verder ging dan Tommy. Het moest een project worden over hoe mensen met elkaar verbonden zijn door muziek, die dansend en in extase hun lichaam verlaten en samen één worden.
Rockopera Lifehouse
Het is 1971 en Pete verzint een wereld waar een militaristisch regime het voor het zeggen heeft en alle mensen moeten binnen blijven wegens ernstige milieuvervuiling. Mensen kunnen alleen nog communiceren via een grid. (In feite voorspelt Pete hier internet). Rock ’n roll wordt verbannen, want dat zou de grid overbelasten, maar rebellen ontsnappen en voeren allemaal hun eigen noot of toon uit, wat samen de perfecte harmonie vormt wat hen in een staat van verlichting brengt. Het grotere idee van Pete is dat mensen elkaar op een soort spiritueel vlak kunnen ontmoeten, al dan niet met een technisch hulpmiddel.
Op zoek naar Nirwana
Pete werd steeds serieuzer met zijn project en zocht oprecht naar nirwana, maar de andere bandleden begrepen steeds minder van zijn verheven doel. Een van de dingen die hij wilde doen was informatie van een persoon in een computer stoppen en daar dan muziek van laten maken, er is zelfs een website geweest waar je jouw eigen persoonlijke informatie in kon stoppen en daar kwam dan een persoonlijk muziekstuk voor je uit. Deze site bestaat helaas niet meer, anders zou Leo je zeker zijn persoonlijke computer-muziekstuk laten horen.
Elektronische muziek van de toekomst
Maar Pete gebruikte uiteindelijk een soort groot theaterorgel uit 1968 om zelf een soort computer-stuk te maken en gebruikt de setting Marimba Repeat op het apparaat. Dit is een soort zenuwachtig geluid wat je hoort in een van de bekendste nummers van The Who. De sound die Pete maakte was zo spectaculair, dat de demoversie in de uiteindelijke opname kwam. Hiermee wilde de band de elektronische muziek van de toekomst maken. Je hoort het in de track Baba O’Riley.
Maar het rockopera project was veel te ingewikkeld, Pete zat tegen een zenuwinzinking aan en de rest van de band was afgehaakt. Project Lifehouse werd in de koelkast gezet en de band besloot maar om ‘gewoon’ een normaal album te maken. Dat album werd Who’s Next. En zo levert een mislukt project toch een geweldig album op. Who’s Next wordt algemeen gezien als een van The Who’s beste platen. En als je het Leo persoonlijk vraagt, hun beste.
Wil je meer weten over The Who? Je hoort het in een nieuwe Blokhuis: de Podcast. Nu op je podcastfeed!
#35 - The Who's Next, briljant album dankzij mislukte rockopera (S04) - Blokhuis de Podcast
Luister Blokhuis: De Podcast via je favoriete podcastplayer. Heb je een vraag of opmerking over deze podcast? Mail ons via podcast@bnnvara.nl!
NPO Luister
Wil je ook eens een paar andere goede podcasts uitproberen? Het hele aanbod van de publieke omroep vind je op NPO Luister. Daar vind je een handig overzicht van populaire series en series die je zelf kunt kiezen aan de hand van slimme categorieën. Download de app voor je Iphone of Android telefoon.