Podcast

Blokhuis de Podcast: Beyoncé toont aan dat genres geen kleur hebben

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Blokhuis de Podcast: Beyoncé toont aan dat genres geen kleur hebben

Met COWBOY CARTER brengt Beyoncé de tongen in beroering. Slappe plaat, vindt de een. Amper country, de ander. Geweldige poging genregrenzen te slechten, een derde. De plaat heeft hoe dan ook een verhaal. We horen de eerste succesvolle zwarte countryzangeres, Blackbird op een nieuwe manier en Willie Nelson als MC. Beyoncé toont maar weer eens aan dat genres geen kleur hebben. En spoiler: Blokhuis is fan!

Zoals Leo in een eerdere aflevering van Blokhuis de podcast al vertelde, werd zo’n honderd jaar geleden door de opkomende platenindustrie de splitsing gemaakt in de genres: zwarte artiesten maakten R&B en witte artiesten ‘hillbilly muziek’, de voorloper van country. Inmiddels zijn er zat witte muzikanten die soul, funk en rap maken. Maar er zijn ook altijd artiesten van kleur geweest die countrymuziek hebben gemaakt, maar zij hebben altijd meer moeite gehad om een gevestigde naam te worden in het country bolwerk.

COWBOY CARTER

Vijf jaar deed Beyoncé erover om het album COWBOY CARTER te maken. Het album kwam voort uit een ervaring op een plek waar ze niet welkom was: De Country Music Association Awardshow. Zangeres Natalie Maines van countryband The Chicks zei dat de manier waarop Beyoncé na de show werd behandeld walgelijk was. Mensen vonden dat Beyoncé daar niks te zoeken had. Beyoncé besloot zich daarna te verdiepen in de zwarte roots van de country. Nu daagt ze zichzelf uit om de genres te blenden. “Juist daar ontstaat de mooiste muziek”, aldus Leo.

Blackbird

De Amerikaanse zangeres heeft voor deze plaat samengewerkt met namen zoals onder meer Miley Cyrus, Dolly Parton en Post Malone, maar ook coverde ze, geheel op eigen wijze bekende platen zoals Blackbird. Paul Mccartney schreef het en was geïnspireerd door The Little Rock Nine. In 1957 waren dat negen zwarte Amerikanen die onder bescherming van het leger als eerste Afro Amerikanen de middelbare school van het plaatsje Little Rock in Arkensas binnen konden. Rassenscheiding was net afgeschaft, maar de werkelijkheid is dan natuurlijk altijd weerbarstiger dan de theorie. Onder die negen waren zes meisjes. Leo heeft Mccartney hier ooit over mogen interviewen. Bird staat voor meisje, vertelde Mccartney toen. Blackbird moet je dus interpreteren als zwart meisje. "waiting for this moment to be free, fly blackbird, fly, dit is natuurlijk een prachtig verhaal. Ook voor Beyonce tegen de achtergrond van dit album", aldus Leo.

Quote

Genres hebben geen kleur

Leo Blokhuis

Leo is los van de verhalen die er rond dit album te vertellen zijn, erg enthousiast over COWBOY CARTER, gewoon omdat je Beyonce zo ongelofelijk mooi hoort zingen. Klonk ze ooit zo intiem? Beyonce zegt zelf: “My hope is that years from now, the mention of an artist race as it relates to releasing genres of music will be irrelevant. This is no country album, but a Beyonce album."

En een verrekt goed album, zegt Leo. Genres hebben geen kleur!

Wil je meer horen over het nieuwe album COWBOY CARTER van Beyoncé hoor je in de nieuwste aflevering van Blokhuis de Podcast.

#12 - Beyoncé toont aan: genres hebben geen kleur (S05) - Blokhuis de Podcast

Luister Blokhuis: De Podcast via je favoriete podcastplayer. Heb je een vraag of opmerking over deze podcast? Mail ons via podcast@bnnvara.nl!

NPO Luister

Wil je ook eens een paar andere goede podcasts uitproberen? Het hele aanbod van de publieke omroep vind je op NPO Luister. Daar vind je een handig overzicht van populaire series en series die je zelf kunt kiezen aan de hand van slimme categorieën. Download de app voor je Iphone of Android telefoon.

Ster advertentie
Ster advertentie