Naar cookieinstellingen
Programma

Zo strijden artiesten tegen woekerverkoop

  1. Nieuwschevron right
  2. Zo strijden artiesten tegen woekerverkoop

Concertkaarten gaan regelmatig voor het dubbele tarief over de toonbank van doorverkoopsites. Artiesten verdienen niks aan deze extreme ticketprijzen, het zorgt enkel voor ergernis.

Artiesten proberen daarom steeds vaker woekerverkoop tegen te gaan. Zo was er laatst al een experiment om overgebleven zitplaatsen aan te bieden aan fans op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar artiesten hebben nog véél meer oplossingen bedacht.

Metallica kiest voor tickets op naam

Veel artiesten kiezen er bijvoorbeeld voor om tickets op naam te verkopen. In dit geval kan je maximaal een aantal kaarten kopen, waarvan je óf op alle kaarten dezelfde naam zet óf op ieder ticket een andere naam. Op die manier moet ongewenste tussenhandel worden voorkomen. Metallica deed dit in 2017 met twee shows in Nederland. Fans moesten bij aankomst hun ticket en ID laten. Ook bands als Radiohead, Mumford & Sons en Ben Howard maken graag gebruik van dit systeem.

Taylor Swift verzint waarderingsysteem

Wie tickets voor de laatste tour van Taylor wilde scoren, moest zich bewijzen als echte fan. Dit ging via een waarderingssysteem met punten. Hoe je aan die punten komt? Kort gezegd: hoe meer merchandise en albums je van haar koopt, hoe groter de kans op een felbegeerd plekje vooraan in de online ticketrij. Er was veel kritiek op dit plan, maar toch raakte het aanmeldingssysteem bij de lancering massaal overbelast.

Ticketmaster speelde hierop in door met een heus ‘fan guarantee’-systeem te komen. Met dit systeem is het alleen mogelijk om kaartjes te kopen als je écht fan bent van de artiest. Op de vraag hoe je dan bewijst of je een echte fan bent, antwoordt Ticketmaster op hun website: “Aan de hand van gegevens, onder andere het gebruik van sociale media, polst de website of een gebruiker kan worden gerekend tot de vaste schare fans. De fans registreren zich van tevoren en degenen die zijn geverifieerd en geselecteerd, ontvangen een code om tickets te kopen.” Onder andere Elton John en Demi Lovato kozen voor deze manier van ticketverkoop.

Lees ook: Mojo en Ticketmaster komen met eigen versie van Ticketswap

Ed Sheeran cancelt 10.000 tickets

De zanger van tophits als ‘Thinking Out Loud’ en ‘Shape of You’ liet 10.000 tickets cancellen die werden doorverkocht op onofficiële ticketsites. Hij zorgde ervoor dat de tickets op de officiële manier toch weer hun weg vonden naar echte fans. Ed Sheeran is bloedserieus als het aankomt op woekerprijzen. Zo liet hij een keer de zoekresultaten van Google veranderen, zodat onofficiële ticketwebsites niet bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Ook zijn er door zijn toedoen strengere regels gekomen op doorverkoopsites. Zo moeten ze melden dat ze geen officiële ticketsite zijn, om onduidelijkheid bij fans te voorkomen.

Neil Diamond koopt zelf tickets op

Diamond sloot zich aan bij het principe ‘kun je ze niet verslaan, sluit je dan bij hen aan’. Nog geen minuut na de kaartverkoop van zijn concert in New York Madison Square Garden stonden er meer dan 100 kaarten te koop via doorverkoopsites. De verkoper? Neil Diamond zelf. In een artikel van The Wall Street Journal blijkt later dat hij dit heeft gedaan om de wederverkopers voor te zijn.

Woekerverkoop in Nederland

Ook in Nederland strijden artiesten tegen woekerverkoop. In 2018 tekenden tientallen artiesten een manifest tegen het doorverkopen van kaarten. In dat manifest stond het volgende: “Onze fans betalen zich blauw, wij verdienen er niks aan en de winst gaat naar iemand die niks toevoegt. Onze fans nemen de moeite om hun zuurverdiende geld uit te geven aan een kaartje voor ons optreden. Iets waar we zuinig mee om proberen te gaan. Optredens worden zo minder toegankelijk voor de echte fans, die niet altijd het drievoudige voor een kaartje kunnen betalen. Zo blijven soms ook onnodig plekken leeg.” Artiesten als De Staat, Guus Meeuwis en Kensington hebben het manifest getekend.

Zelfs een ticketwet, die de doorverkoop van tickets moest tegengaan, mocht geen roet in het eten gooien van wederverkopers. De wet werd in 2017 verworpen door de Eerste Kamer. Ze waren het namelijk niet eens met de manier waarop met het voorstel woekerprijzen zouden worden aangepakt.

Foto omslag: ANP

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd nieuws

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 2

NPO Radio 2 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.