Programma

Zo strijden artiesten tegen woekerverkoop

  1. Nieuwschevron right
  2. Zo strijden artiesten tegen woekerverkoop

Concertkaarten gaan regelmatig voor het dubbele tarief over de toonbank van doorverkoopsites. Artiesten verdienen niks aan deze extreme ticketprijzen, het zorgt enkel voor ergernis.

Artiesten proberen daarom steeds vaker woekerverkoop tegen te gaan. Zo was er laatst al een experiment om overgebleven zitplaatsen aan te bieden aan fans op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar artiesten hebben nog véél meer oplossingen bedacht.

Metallica kiest voor tickets op naam

Veel artiesten kiezen er bijvoorbeeld voor om tickets op naam te verkopen. In dit geval kan je maximaal een aantal kaarten kopen, waarvan je óf op alle kaarten dezelfde naam zet óf op ieder ticket een andere naam. Op die manier moet ongewenste tussenhandel worden voorkomen. Metallica deed dit in 2017 met twee shows in Nederland. Fans moesten bij aankomst hun ticket en ID laten. Ook bands als Radiohead, Mumford & Sons en Ben Howard maken graag gebruik van dit systeem.

Taylor Swift verzint waarderingsysteem

Wie tickets voor de laatste tour van Taylor wilde scoren, moest zich bewijzen als echte fan. Dit ging via een waarderingssysteem met punten. Hoe je aan die punten komt? Kort gezegd: hoe meer merchandise en albums je van haar koopt, hoe groter de kans op een felbegeerd plekje vooraan in de online ticketrij. Er was veel kritiek op dit plan, maar toch raakte het aanmeldingssysteem bij de lancering massaal overbelast.

Ticketmaster speelde hierop in door met een heus ‘fan guarantee’-systeem te komen. Met dit systeem is het alleen mogelijk om kaartjes te kopen als je écht fan bent van de artiest. Op de vraag hoe je dan bewijst of je een echte fan bent, antwoordt Ticketmaster op hun website: “Aan de hand van gegevens, onder andere het gebruik van sociale media, polst de website of een gebruiker kan worden gerekend tot de vaste schare fans. De fans registreren zich van tevoren en degenen die zijn geverifieerd en geselecteerd, ontvangen een code om tickets te kopen.” Onder andere Elton John en Demi Lovato kozen voor deze manier van ticketverkoop.

Lees ook: Mojo en Ticketmaster komen met eigen versie van Ticketswap

Ed Sheeran cancelt 10.000 tickets

De zanger van tophits als ‘Thinking Out Loud’ en ‘Shape of You’ liet 10.000 tickets cancellen die werden doorverkocht op onofficiële ticketsites. Hij zorgde ervoor dat de tickets op de officiële manier toch weer hun weg vonden naar echte fans. Ed Sheeran is bloedserieus als het aankomt op woekerprijzen. Zo liet hij een keer de zoekresultaten van Google veranderen, zodat onofficiële ticketwebsites niet bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Ook zijn er door zijn toedoen strengere regels gekomen op doorverkoopsites. Zo moeten ze melden dat ze geen officiële ticketsite zijn, om onduidelijkheid bij fans te voorkomen.

Neil Diamond koopt zelf tickets op

Diamond sloot zich aan bij het principe ‘kun je ze niet verslaan, sluit je dan bij hen aan’. Nog geen minuut na de kaartverkoop van zijn concert in New York Madison Square Garden stonden er meer dan 100 kaarten te koop via doorverkoopsites. De verkoper? Neil Diamond zelf. In een artikel van The Wall Street Journal blijkt later dat hij dit heeft gedaan om de wederverkopers voor te zijn.

Woekerverkoop in Nederland

Ook in Nederland strijden artiesten tegen woekerverkoop. In 2018 tekenden tientallen artiesten een manifest tegen het doorverkopen van kaarten. In dat manifest stond het volgende: “Onze fans betalen zich blauw, wij verdienen er niks aan en de winst gaat naar iemand die niks toevoegt. Onze fans nemen de moeite om hun zuurverdiende geld uit te geven aan een kaartje voor ons optreden. Iets waar we zuinig mee om proberen te gaan. Optredens worden zo minder toegankelijk voor de echte fans, die niet altijd het drievoudige voor een kaartje kunnen betalen. Zo blijven soms ook onnodig plekken leeg.” Artiesten als De Staat, Guus Meeuwis en Kensington hebben het manifest getekend.

Zelfs een ticketwet, die de doorverkoop van tickets moest tegengaan, mocht geen roet in het eten gooien van wederverkopers. De wet werd in 2017 verworpen door de Eerste Kamer. Ze waren het namelijk niet eens met de manier waarop met het voorstel woekerprijzen zouden worden aangepakt.

Foto omslag: ANP

Ster advertentie
Ster advertentie