Radio 2 behaalt een luistertijdaandeel van 11,6%. Het marktaandeel van Radio 2 steeg met 2.3% ten opzichte van de meetperiode oktober/november 2010, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde CLO cijfers, verzorgd door Intomart.
Uithangbord
“Eerder toonde onderzoek dat de Top 2000 maar liefst 11 miljoen Nederlanders heeft bereikt en natuurlijk zie je de reflectie daarvan in de beluistering van Radio 2.”, zegt Kees Toering, zendermanager Radio 2. “De Top 2000 is een mooi uithangbord voor de complete zender. De fantastische muziek, de platen, die vormen het hart van deze lijst en van Radio 2 en worden gedragen door een gedreven team van professionals en muziekliefhebbers die ik hiervoor complimenteer.”
Groei
De landelijke publieke radiostations hebben in 2010 een totaal luistertijdaandeel van 32,6 %. Dat is een groei van 1,4% ten opzichte van 2009 en levert het hoogste luistertijdaandeel sinds 1999 op. Voor Radio 1, 3FM, Radio 4, Radio 5 en Radio 6 was 2010 een succesvol jaar. Naar de publieke radio luisterden in 2010 per week gemiddeld 300.000 mensen meer dan in 2009. De zes radiostations van de publieke omroep bereiken wekelijks een totaal van 6.770.000 luisteraars.
De belangstelling van de luisteraars voor de radiostations van de publieke omroep is sinds de invoering van de radiostrategie in 2006 structureel gegroeid, consolideerde in 2008 om in 2009 en 2010 sterk door te groeien. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde CLO (continu luisteronderzoek) jaarcijfers.
Waardering
“De programmering van de publieke radio slaagt er goed in om zijn ambitie om voor elke Nederlander publieke radio te maken waar te maken. In de breedte, maar ook in de marge want niet alleen maken we publieke radio voor het grote publiek, ook voor de liefhebber van bijzondere programmering. 3FM ontwikkelde zich tot grote favoriet onder jongeren, terwijl Radio 5 Nostalgia uitstekend beluisterd en gewaardeerd wordt door 55plussers.”, zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO.
“Radio 4 heeft de trend om steeds luistertijdaandeel op te geven sinds vorig jaar gekeerd. Het luistertijdaandeel van 2,1% is zelfs het hoogste sinds 1995. Klassieke muziek verdient deze groei. Ook Radio 6 Soul & Jazz weet meer luisteraars en vooral muziekliefhebbers te bereiken. We blijven met onderscheidende en innovatieve programmering voor elke Nederlander publieke radio maken. Ook in 2011”.
Radiostation Luistertijdaandeel 2010 2009
Radio 1 7,7 7,2
Radio 2 10,0 10,9
3FM 9,6 8,7
Radio 4 2,1 1,8
Radio 5 3,0 2,5
Radio 6 0,3 0,2
Totaal 32,6 31,2