Programma
BNNVARA

Wie heeft de kleinste? Antoinette Hertsenberg reikt krimpflatie-award uit in Radar

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wie heeft de kleinste? Antoinette Hertsenberg reikt krimpflatie-award uit in Radar

Radar reikt vanavond 'De Kleinste Trofee' uit aan een product waarvan de inhoud is afgenomen, terwijl de prijs gelijk is gebleven of zelfs is gestegen. Dat fenomeen heet krimpflatie en is de laatste weken veelvuldig aan bod gekomen in de uitzendingen van het consumentenprogramma.

Krimpflatie is een vaker voorkomend fenomeen, merkt bijvoorbeeld de Consumentenbond. Zij kregen afgelopen jaar 1500 meldingen van prijsstijgingen, 900 daarvan vielen in de categorie krimpflatie. "Soms passen fabrikanten de verpakking aan, dan zou je het een beetje kunnen zien", zegt Antoinette Hertsenberg bij Jan-Willem Start Op. "Maar vaak is de doos net zo groot, maar krijg je bijvoorbeeld 20% minder van het product dat je koopt."

Volgens Hertsenberg is krimpflatie niet nieuw. "Maar de laatste tijd lijkt het wel alsof er een soort explosie van is. En dat heeft te maken met de gestegen prijs van grondstoffen. Daar kunnen fabrikanten niets aan doen. Het heeft ook te maken met inflatie. Maar het lijkt er ook op dat fabrikanten denken: hé, dit is mijn kans om er nog eens een schepje bovenop te doen, want nu heeft niemand het in de gaten."

'Dat is echt zielig!'

De kanshebbers voor de prijs van Radar lopen uiteen: limonadeboer Karvan Cévitam vult de siroopflessen met nog maar 600 mL in plaats van 750 mL. Wie een zak chips van Lays opentrekt, treft nog maar 300 gram chips aan in plaats van 335 gram. Hertsenberg ziet in de knoflooksaus van Bieze een topfavoriet voor de trofee: "Die hebben een prijsstijging van, hou je vast, 192 procent."

Ook katteneigenaren moeten oppassen: "Whiskas is ook heel gemeen. Die doen in plaats van 12x100 gram nu 12x85 gram, maar dat betekent gewoon dat de kat minder te eten krijgt! Dat is echt zielig!"

Video niet beschikbaar

Jan-Willem Start Op

Je hoort Jan-Willem Start Op iedere werkdag van 06:00 tot 09:00 uur op NPO Radio 2. Volg het programma op Instagram, Twitter of Facebook voor een exclusief kijkje achter de schermen.

Ster advertentie
Ster advertentie