Wie kiest de muziek in de supermarkt?
- Nieuws
- Wie kiest de muziek in de supermarkt?
De muziek in de supermarkt kan je aankopen beïnvloeden, maar wie kiest het eigenlijk uit?
Achtergrondmuziek
Als je met het boodschappenmandje door de winkel loopt hoor je op de achtergrond altijd muziek spelen, maar wie kiest die eigenlijk uit? Thijs Maalderink van de EHBO-Show vraagt het zich af en belt daarom met Wim van der Stelt. Hij is van Mood Media en regelt de playlist voor verschillende supermarkten.
Geen uitspattingen
Lorde, Ed Sheeran en Dua Lipa zijn op dit moment bijzonder populaire 'supermarktmuziek'. Je hoort meestal de bekendere nummers, maar ook vergeten hits worden afgespeeld. Waarom juist deze muziek? Volgens Wim is het belangrijk dat er geen harde uitbarstingen in de muziek zitten. Black Sabbath uit de speakers zal niet snel gebeuren. "Mensen worden vaak onrustig van harde gitaren of harde rock. Wij willen het juist aangenaam maken voor de klanten", vertelt hij.
Net radio
De bedoeling is ook niet dat mensen snel weer naar buiten lopen. Ze moeten juist zolang mogelijk in de supermarkt blijven. Toch ligt het niet alleen aan de muziek, want de inrichting, het assortiment en de werknemers spelen ook een grote rol. "Eigenlijk is het best vergelijkbaar met de muziek van een radio", vindt Wim van der Stelt. "Radio stemt de muziek ook af op de doelgroep. Alleen wij doen het voor een merk."
Luister het fragment hier onder.
Wie kiest de muziek in de supermarkt?
De EHBO-show
Dj: Thijs Maalderink
Elke zaterdag en zondag van 06.00 tot 09.00
Foto omslag: ANP