'Laten we de illegaliteit induiken en daar Joost Klein laten optreden'
- Nieuws
- 'Laten we de illegaliteit induiken en daar Joost Klein laten optreden'
Ondanks de diskwalificatie van Joost Klein voor de finale van het Eurovisie Songfestival blijft Europapa de meest gestreamde en best bekeken inzending van dit jaar. In het nummer zie je onmiskenbare typische Nederlandse kenmerken: molens, scootmobielen én.. GABBERS. In Spijkers met Koppen deelt journalist Lammert de Bruin het laatste nieuws en vertelt Ilja Reiman over de historie van de gabbercultuur in Nederland.
Omroep AvroTros, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse inzending van het Songfestival, noemt de diskwalificatie van Joost Klein disproportioneel. "Ik ben verslagen. Het is ongelofelijk en bizar, dit is nog nooit voorgekomen in de geschiedenis van het Songfestival", zegt Lammert de Bruin.
Het nummer brengt menig persoon terug naar de jaren '90, de hoogtijdagen van de gabbers. Als gabber grondlegger is Ilja Reiman best een beetje trots op Joost Klein: "Ik heb niks met het Songfestival, maar het is fantastisch dat hij het meeneemt naar het Songfestival." Nu Joost Klein gediskwalificeerd is oppert Ilja om terug de illegaliteit in te gaan met het Songfestival. "We kraken een tunnel en laten Joost daar optreden."
Het betekent niet dat Ilja als organisator van hardcorefestival Multigroove de songfestivalinzending ook daar door de speakers laat schallen. "Voor de echte gabberscene was hij al gediskwalificeerd. Als ik Europapa op Multigroove zou draaien, word ik ga gestenigd." Want voor de échte gabbers is Joost Klein natuurlijk veel te soft.
Gabbergeschiedenis
Toch nog een stukje gabbergeschiedenis om het geheugen weer op te frissen: het begon allemaal in de jaren '90 met kale koppen, Aussies pakken, en feesten als Thunderdome en Multigroove. Die laatste hebben we te danken aan oer-gabber Ilja. Het feest is er nog steeds, maar wordt anno 2024 aangevuld met gabbercultuurfenomenen als de film Hardcore Never Dies en natuurlijk Europapa van Joost Klein.
De populariteit van Joost Klein’s Europapa niet alleen maar goed nieuws. Eind jaren '90 werd gabber ineens mainstream, dankzij grote feesten en veel media-aandacht. Dat gabber zo mainstream werd dat het zelfs in commercials terechtkwam, druiste helemaal in tegen de kern van het gabber-zijn. "Toen de media erop dook was het niet meer sexy."
In de jaren 90, toen de scene implodeerde, gingen de gabbers terug naar de illegaliteit. "Het is nooit weggeweest. Toen de media erop dook was het niet meer sexy." Tegenwoordig ziet Ilja veel jonge producers die de stijl van de jaren '90 terughalen. Daarnaast vindt Ilja dat gabber thuishoort op de lijst van Cultureel Erfgoed. "We moeten er trots op zijn."
Video niet beschikbaar